Gå til innhold

Amming og gradvis tilvenning av mat


Elaysa

Anbefalte innlegg

Hei.

Har to spørsmål:

1. Har begynnt å la datteren min på 4,5 mnd å smake på grøt om kvelden. Problemet er at hun ofte er så trøtt etter at jeg har gitt henne pupp, hun vil bare sove, og jeg vil ikke tvinge i henne mat. Ikke vil jeg gi grøt først og pupp etterpå, er redd det skal gi meg mindre melk, og jeg vil amme lenge til. Kan jeg begynne å gi henne grøten til nest siste måltid før sengelegging, og få utbytte av det om natten (at hun fortsatt sover 10-11 timer i strekk)?

2. Hvordan kan jeg best venne henne av med pupp på dagen, slik at hun bare får pupp morgen og kveld fra slutten av juni. (Skal jobbe endel i sommer, og må være borte fra henne hele dagen.) Når bør jeg starte slik at overgangen blir myk, både for henne og for meg (med hensyn til brystspreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid gitt grøt først og pupp etterpå, men jeg har øket grøtmengden veldig gradvis. Jeg har startet med en isterning med morsmelk og økt med en og en terning etterhvert som barna har vokst.

Dette har ikke gitt noen problemer med ammingen. Storebror ble ammet til han ble 17 måneder, og lillebror på 14 måneder får pupp enda.

Grøtspisingen har ikke hatt noen effekt på nattesøvnen hos oss. Begge guttene har våknet like ofte som før for å få nattpupp.

Nedtrapping av amming har vi heller ikke gjort. Jeg ammer ofte i helgene og når vi er hjemme, og som regel bare morgen og kveld på arbeidsdager.

Det er en fordel å venne barnet på annen drikke tidlig. Jeg har tilbudt flaske med vann til grøten, og etter en stund har de begynt å like det. Her må du ha tålmodighet. Hvis barnet får pupp etterpå er det heller ikke så nøye at det ikke vil ha vann til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Elaysa. Erfaringsmessig er det liten sammenheng mellom grøt om kvelden og god nattesøvn så lenge barnet er godt ernært på morsmelk. Hvis barnet har behov for mere mat , anbefales det å amme før man tilbyr grøt for å ungå at melkeproduksjonen avtar.Til hvilken tid man gir har mindre å si. Man kan forvente at barn på 6 mnd klarer å sove 6-8 timer sammenhengende uten nattmåltid, men det er store individuelle forskjeller.

Barn rundt 7-8 mnd anbefales ca 6 måltider i døgnet medregnet rene morsmelkmåltider. Man regnerer med at det er gunstig å bruke 1-2 uker på å kutte ut et måltid for å ungå tilstoppninger. Dvs du har godt med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...