Gå til innhold

Er dette et rimelig krav til en psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne i behandling på poliklinikken og derfor har jeg tenkt en del på hva jeg ønsker av behandleren min og hva jeg ønsker å få ut av behandlingen. 

Jeg ønsker helst en erfaren psykolog som har erfaring med å behandle pasienter med min diagnose.

Det jeg ønsker fra en behandler er at han lytter, gir meg tilbakemelding på det som jeg sier, utfordrer meg og gir meg mer innsikt i meg selv og diagnosen som jeg har fått og også hvorfor jeg tenker, føler og handler som jeg gjør. At han klarer å holde en god dialog og stille gode spørsmål slik at det ikke bare blir jeg som blir sittende å snakke.

At han vet hva han burde trekke fram og hva som er mest relevant av det som jeg forteller, hva han skal spørre om og at han kan lære meg måter å tenke og handle hensiktsmessig på.

At han kan lære meg å bli mindre selvdestruktiv og gir meg metoder som endrer tankemønsteret mitt og gjør slik at jeg lærer å hjelpe meg selv også ønsker jeg å komme mer i kontakt med følelsene mine, jeg har ikke grått på 6 år og når jeg smiler så føler jeg meg ikke ordentlig glad.

Jeg ønsker helst at han skal være direkte og rett på sak og ikke så alt for sympatisk og at han klarer å lese meg fordi jeg synes ofte at det er vanskelig å tolke mine egne følelser og vite egentlig hva det er jeg føler selv.

Er dette et rimelig krav til en psykolog? Eller det er vel ikke akkurat direkte et krav, men mer et ønske.

Anonymkode: f936d...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fornuftig 

Anonymkode: 6a283...b9f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fornuftig 

Så bra at du synes det. Jeg var redd det var for mange og for høye krav, er det noen som tenker at det er det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du synes det. Jeg var redd det var for mange og for høye krav, er det noen som tenker at det er det?

Du vil komme langt med slike mål. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne i behandling på poliklinikken og derfor har jeg tenkt en del på hva jeg ønsker av behandleren min og hva jeg ønsker å få ut av behandlingen. 

Jeg ønsker helst en erfaren psykolog som har erfaring med å behandle pasienter med min diagnose.

Det jeg ønsker fra en behandler er at han lytter, gir meg tilbakemelding på det som jeg sier, utfordrer meg og gir meg mer innsikt i meg selv og diagnosen som jeg har fått og også hvorfor jeg tenker, føler og handler som jeg gjør. At han klarer å holde en god dialog og stille gode spørsmål slik at det ikke bare blir jeg som blir sittende å snakke.

At han vet hva han burde trekke fram og hva som er mest relevant av det som jeg forteller, hva han skal spørre om og at han kan lære meg måter å tenke og handle hensiktsmessig på.

At han kan lære meg å bli mindre selvdestruktiv og gir meg metoder som endrer tankemønsteret mitt og gjør slik at jeg lærer å hjelpe meg selv også ønsker jeg å komme mer i kontakt med følelsene mine, jeg har ikke grått på 6 år og når jeg smiler så føler jeg meg ikke ordentlig glad.

Jeg ønsker helst at han skal være direkte og rett på sak og ikke så alt for sympatisk og at han klarer å lese meg fordi jeg synes ofte at det er vanskelig å tolke mine egne følelser og vite egentlig hva det er jeg føler selv.

Er dette et rimelig krav til en psykolog? Eller det er vel ikke akkurat direkte et krav, men mer et ønske.

Jeg tror det er enda viktigere å formulere hva du ønsker å få ut av behandlingen enn hva du ønsker av psykologen. Det du har oppgitt av målsettinger er:

- du ønsker mer innsikt i deg selv og diagnosen

- lære måter å tenke og handle hensiktsmessig

- bli mindre destruktiv

- lære å hjelpe deg selv

- mer kontakt med følelser

Dette ser ut som gode mål, men de er veldig overordnede og sier lite om hva i livet ditt du ønsker skal bil annerledes?

Anonymkode: 49577...a38

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...