Gå til innhold

Ord som er i ferd med å dø ut


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææ? Er det lørdag i dag, sier du? Nei, det er snart onsdag kan jeg orientere deg om. 

God jul når den tid kommer. Under fire måneder til nå. 

Anonymkode: 37233...634

Er du helt frisk selv?

Anonymkode: 02d09...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror egentlig svaret ditt til meg sier mest om deg, siden du ikke en gang gadd å lese hovedinnlegget til trådstarter, og istedet gikk rett til angrep på meg.

Saksopplysning: Xtra svarte på hovedinnlegget til trådstarter før hun svarte deg. Det framgår av rekkefølgen ovenfor.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror slik oppførsel er et diagnosekriterie for en lidelse/syndrom.

:D  Jeg tror alle her skal passe seg for å diagnostisere ut fra litt for rask lesing og skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gargamel skrev:

Pung

Nå stusset jeg et øyeblikk, det uttrykket bruker vi jo på kroppsdelen fremdeles.

8 minutter siden, Gargamel skrev:

 

(til å ha penger i.)

Aha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gargamel skrev:

Pung

(til å ha penger i.)

Haha det husker jeg bestefar sa! OG jeg husker også at jeg syns det fra og med 10-årsalderen var en blanding mellom pinlig, uutholdelig flaut og temmelig fnise-artig når han sa "vent litt så ska æ sjå neddi pungen om æ finn nå te dåkk der..."

:o:P;) 

Det værste er at dette hadde han kanskje ikke sluppet unna med i dag uten vitsing, men det er vel en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Babette skrev:

Og så gikk vi på kåk (=hjemmefest) hos hverandre. Og i gymsalen på skolen var det sokkefest. Haha, sistnevnte kan jo høres ut som Ex on the beach eller noe sånt.

Men vi heklet fargerike sokker til sokkefestene. Og forklaringen var naturligvis at gulvet ikke tålte sko med hæler.

 

Det kalte vi "priver't", altså slang for "privaten". Lurer på om kidsa sier dét noen steder i landet nå? Jr har ikke sagt det, han har bare sagt "fest hos NN".

Min mor sier forresten fremdeles "gramafonplater" om vinyl :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Gargamel skrev:

Pung

(til å ha penger i.)

Ja men det sier vi da vel fortsatt, når vi mener pung? (Eller portemoné). Pung og lommebok er to forskjellige ting, pung har ikke plass for kort, knapt nok for sedler. Trøndere og nordlendinger sier forresten pengebok om lommebok. I alle fall noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, Babette skrev:

Ja men det sier vi da vel fortsatt, når vi mener pung? (Eller portemoné). Pung og lommebok er to forskjellige ting, pung har ikke plass for kort, knapt nok for sedler. Trøndere og nordlendinger sier forresten pengebok om lommebok. I alle fall noen.

 

Jeg har ikke hørt det fra noen yngre enn min mor, men ser ikke bort fra at noen bruker det andre steder. Jeg har ikke hatt lommebok på 10 år minst, så det ordet må vel snart være på vei ut.( Det samme med pængbok, som man sier her.) 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, sludder og pølsevev, vrøvl, saft suse, splitte mine bramseil, telegrafen, amerikabåten, skomaker, lest, skomakerlest, skomaker bli ved din lest, telegrafen, regnemaskin, skrivemaskin, fotsoldat, luftskip, tufs, bandlysing, lirekasse, hoppe bukk over, rabagast, snørrfille, flyfille, kasserer, børst, dåsemikkel, tåpe...

 

Anonymkode: f85f2...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har ikke hørt det fra noen yngre enn min mor, men ser ikke bort fra at noen bruker det andre steder. Jeg har ikke hatt lommebok på 10 år minst, så det ordet må vel snart være på vei ut.( Det samme med pængbok, som man sier her.) 

Betyr det at du bærer med deg telefon og bankkort i samme futteral? Det sies at denne nærkontakten kan gjøre at kortene avmagnetiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Babette skrev:

Betyr det at du bærer med deg telefon og bankkort i samme futteral? Det sies at denne nærkontakten kan gjøre at kortene avmagnetiseres.

Er ikke det bare overtro? Nesten alle tenåringer har jo kort i mobilfutteral. Selv holder jeg meg nok med lommebok en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
26 minutter siden, Babette skrev:

Betyr det at du bærer med deg telefon og bankkort i samme futteral? Det sies at denne nærkontakten kan gjøre at kortene avmagnetiseres.

Jeg fikk flere kort ødelagt en gang noen smuglet en kjøleskapsmagnet i lomma mi, så jeg passer på. 

Nå har jeg kortene mine i en stålboks som elegant leder bort magnetiske feltlinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Xtra skrev:

Er ikke det bare overtro? Nesten alle tenåringer har jo kort i mobilfutteral. Selv holder jeg meg nok med lommebok en stund til.

Det er ikke bare overtro, har hørt om noen som fikk trøbbel med å få kortet til å virke, og det samme med hotellnøkkel i samme lomme som telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Xtra skrev:

Er ikke det bare overtro? Nesten alle tenåringer har jo kort i mobilfutteral. Selv holder jeg meg nok med lommebok en stund til.

Jeg bruker også lommebok. På ferie (I Syden) bruker jeg tidvis pung med kun litt kontanter i, hvis jeg legger fra meg alle sakene ubevoktet på stranden e.l, i tilfelle jeg blir bestjålet.

Og sier som Liv Ullmann: Jeg er så moderne, jeg skriver med kulepenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Å kalle en mørk persom "svartmusket" er muligens litt 2017.🤔

Å bli "dus" med noen. De tok en pjolter og drakk dus. 

Å tiltale noen med tittel "ingeniør", som i "Ingeniør Berg". Desverre avleggs. 

Ordet "sed" i betydning skikk. "Man skal akte gammel sed"😬

"Ta deg i akt" 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Å kalle en mørk persom "svartmusket" er muligens litt 2017.🤔

Å bli "dus" med noen. De tok en pjolter og drakk dus. 

Å tiltale noen med tittel "ingeniør", som i "Ingeniør Berg". Desverre avleggs. 

Ordet "sed" i betydning skikk. "Man skal akte gammel sed"😬

"Ta deg i akt" 

 

 

Ja hele verden er dus og på fornavn i dag. På barneskolen visste vi knapt nok hva lærerne het til fornavn, det var  Berntsen og fru Rud og frøken Hansen.

Angående det med yrkestittel finnes det også på gravsteiner.

Stortingsmann....

Tidligere skolesjef...

Men ikke fabrikkarbeider Gargamel Augustinussen?

Eller koldjomfru Babette Finkenhagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Babette skrev:

Ja hele verden er dus og på fornavn i dag. På barneskolen visste vi knapt nok hva lærerne het til fornavn, det var  Berntsen og fru Rud og frøken Hansen.

Angående det med yrkestittel finnes det også på gravsteiner.

Stortingsmann....

Tidligere skolesjef...

Men ikke fabrikkarbeider Gargamel Augustinussen?

Eller koldjomfru Babette Finkenhagen.

Hr Berntsen ja...

Koldjomfru er jo en fiint gammel tiltaleform som kler Dem frøken Finkenhagen. Jeg måtte ty til EDB og verdensveven for å finne ut hva det egentlig betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg fikk flere kort ødelagt en gang noen smuglet en kjøleskapsmagnet i lomma mi, så jeg passer på. 

Nå har jeg kortene mine i en stålboks som elegant leder bort magnetiske feltlinjer.

Jeg fikk ødelagt kortene mine ved at de lå for nære magneten på lommeboka. 

Jeg har også kortene mine i en liten stålboks (nå er jeg gammeldags og bruker lommebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gargamel skrev:

Hr Berntsen ja...

Koldjomfru er jo en fiint gammel tiltaleform som kler Dem frøken Finkenhagen. Jeg måtte ty til EDB og verdensveven for å finne ut hva det egentlig betyr.

Et enda morsommere yrke enn koldjomfru rinner meg i hu når jeg tenker på noen kontaktannonser som sto i Dagbladet for hundrevis av år siden, rykket inn av Sønderjysk Correspondansebureau:

Køn ung smørrebrødsjomfru ønsker bekendtskap med herre i passende alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...