Gå til innhold

Rettigheter ved dødfødsel/spedbarnsdød.


Velouria

Anbefalte innlegg

Hva slags rettigheter har foreldre som mister ett barn? Jeg har prøvd å søke, men får ikke opp noe. Linken til Foreldreforeningen for ett barn for lite virker ikke. Er det noen av dere som kan hjelpe oss?

Hva med obduksjon, begravelse etc. hva gjør man med det barnet man vet man mister under eller rett etter fødsel?

(poster dette på trygdeforum også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan bare svare utfra mine egne erfaringer. Jeg var student da jeg mistet gutten min i dødfødsel, men jeg fikk likevel omgjort lånet til fødselsstipend for et helt år. Mannen min fikk to ukers sykemelding og dessuten to ukers farspermisjon.

På sorggruppen min var det mødre i arbeid. De fikk seks ukers fødselspermisjon. Den ene hadde en spesialavtale med kommunen og fikk betydelig lengre (flere måneder) permisjon. Alt sammen med fødselspenger.

Jeg vet ikke helt hvilke rettigheter du sikter til når du spør om obduksjon og begravelse, men for oss som hadde dødfødsel var obduksjon frivillig. Men vi valgte å få det gjort. Jeg vet at ved plutselig spedbarnsdød er obduksjon pålagt.

Vi hadde en vanlig begravelse for sønnen vår, og fikk den vanlige (bittelille) støtten som man får ved andre begravelser.

Vet ikke om dette var til noe hjelp?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

For en grusom situasjon... Føler med dere...

Du spør om rettigheter, og det jeg fant ut for 2,5 år siden var følgende:

Er du offentlig ansatt, vil du kunne bruke din ordinære føldselspermisjon hvis barnet er født etter uke 26 (eller var det uke 27?). Dette gjelder da bare de offentlig ansatte med mindre andre private bedrifter bruker tilsvarende Lønns- og arbeidsvilkår.

For andre blir det for mor 6 uker persmisjon (der man ofte er tjent med å ta ut engangsstønaden), og så gå over på sykemeldinger etter den tid. Det er kjempeviktig med oppfølging fra lege/psykolog/psykiatrisk sykepleier i tiden etter en slik opplevelse!

Når det gjelder evt. stønad til begravelse, får man det ved å søke trygdekontoret og legge ved kvitteringer. Tror beløpet av omtrent 12000,-. I tillegg vet jeg at Handel & Kontor (fagforeningen, altså), har en "forsikringsutbetaling" på 15000,- til sine medlemmer, og dette er også en slags gravferdsstønad.

Dette er det jeg kommer på i farten - spør hvis du synes det mangler noe.

Tenker på dere..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...