Gå til innhold

Kan man være innlagt på DPS med selvmordstanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innlagt på en akuttpost på psykiatrisk sykehus nå og skal etter planen overflyttes til DPS på torsdag, men kan jeg være der når selvmordstankene har begynt å komme tilbake? Hvor går grensen? Tør ikke spørre behandleren min i tilfelle han mener at jeg må bli værende her.

Anonymkode: 0b0db...cc6

Videoannonse
Annonse
Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hva tenker du selv? Tror du at du kommer til å klare deg på DPS, eller tror du at det vil medføre en reell risiko for at du tar livet ditt? Du sier at du ikke vil bli værende der du er nå. Er det fordi du vil ut for å ta livet ditt, eller er det andre årsaker? Hvis det er det første, bør du absolutt si i fra. Det er ikke så lett å vurdere selvmordsrisiko hvis pasienten holder slike tanker/planer hemmelig. 

Skrevet
33 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Hva tenker du selv? Tror du at du kommer til å klare deg på DPS, eller tror du at det vil medføre en reell risiko for at du tar livet ditt? Du sier at du ikke vil bli værende der du er nå. Er det fordi du vil ut for å ta livet ditt, eller er det andre årsaker? Hvis det er det første, bør du absolutt si i fra. Det er ikke så lett å vurdere selvmordsrisiko hvis pasienten holder slike tanker/planer hemmelig. 

Helt ærlig så vet jeg ikke svaret på det første spørsmålet du stiller. Grunnen til at jeg ikke vil bli værende her er fordi det er ufattelig kjedelig.

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er innlagt på en akuttpost på psykiatrisk sykehus nå og skal etter planen overflyttes til DPS på torsdag, men kan jeg være der når selvmordstankene har begynt å komme tilbake? Hvor går grensen? Tør ikke spørre behandleren min i tilfelle han mener at jeg må bli værende her.

Storparten av de som har selvmordstanker er hjemme.

Skrevet
19 minutter siden, kupton skrev:

Storparten av de som har selvmordstanker er hjemme.

Så du tenker at jeg trygt kan være ærlig om selvmordstankene mine med behandleren min her på avdelingen uten å risikere å bli holdt tilbake her?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenker at jeg trygt kan være ærlig om selvmordstankene mine med behandleren min her på avdelingen uten å risikere å bli holdt tilbake her?

Det er forskjell på planer og tanker. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det kun er tanker og ikke konkrete planer med et entydig dødsønske, er det intet i veien for å vær på DPS.

Skrevet
8 minutter siden, kupton skrev:

Hvis det kun er tanker og ikke konkrete planer med et entydig dødsønske, er det intet i veien for å vær på DPS.

Ikke hvis man er tvangsinnlagt på grunn av et selvmordsforsøk heller?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er tvangsinnlagt, men nå er bedre så ser jeg ingenting i veien med at du kan overføres til DPS. Det er stor forskjell på tanker og planer. Jeg skal legges inn frivillig nå, og jeg har mye selvmordstanker og noen ganger også planer, men teamet rundt meg kjenner meg så godt at de mener det ikke er nødvendig med tvangsinnleggelse på akuttpost. 

Anonymkode: 8697a...34f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs vel om det var et reelt selvmordsforsøk eller et forsøk på å få oppmerksomhet..

Anonymkode: eb866...5a7

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er tvangsinnlagt, men nå er bedre så ser jeg ingenting i veien med at du kan overføres til DPS. Det er stor forskjell på tanker og planer. Jeg skal legges inn frivillig nå, og jeg har mye selvmordstanker og noen ganger også planer, men teamet rundt meg kjenner meg så godt at de mener det ikke er nødvendig med tvangsinnleggelse på akuttpost. 

Anonymkode: 8697a...34f

Skjønner. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs vel om det var et reelt selvmordsforsøk eller et forsøk på å få oppmerksomhet..

For meg var forsøket reelt. Psykiateren ville vel heller ikke tvangsinnlagt meg dersom han mente at jeg gjorde det i et forsøk på å få oppmerksomhet?

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er forskjell på planer og tanker. 

Det er jo helt sant, men av og til er det ikke så langt mellom de to.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt sant, men av og til er det ikke så langt mellom de to.

Det er sant. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg var forsøket reelt. Psykiateren ville vel heller ikke tvangsinnlagt meg dersom han mente at jeg gjorde det i et forsøk på å få oppmerksomhet?

Men på et eller annet tidspunkt så endra du mening midt i forsøket og ringte legevakta/ambulansen selv? Helsevesenet har selvsagt plikt til å legge inn folk som truer med selvmord.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men på et eller annet tidspunkt så endra du mening midt i forsøket og ringte legevakta/ambulansen selv? Helsevesenet har selvsagt plikt til å legge inn folk som truer med selvmord.

Hvorfor tror du det?

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det?

Ehm, på en eller annen måte må du jo eller noen andre ha sagt til noen at du var i ferd med å ta selvmord.. ellers hadde du jo ikke vært tvangsinnlagt nå. Skjønner du?

Forresten var det ikke du som ble sluppet ut fra psykiatrisk for noen dager/uker siden? Hvorfor endte du opp som innlagt på nytt?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, på en eller annen måte må du jo eller noen andre ha sagt til noen at du var i ferd med å ta selvmord.. ellers hadde du jo ikke vært tvangsinnlagt nå. Skjønner du?

Forresten var det ikke du som ble sluppet ut fra psykiatrisk for noen dager/uker siden? Hvorfor endte du opp som innlagt på nytt?

Jeg ble funnet etter selvmordsforsøket.

Nei, det var ikke meg, sist jeg var innlagt var for 1 år siden.

Skrevet

Hva om man skader seg selv på DPS, blir man overført til en lukket akuttpost da?

Skrevet

Det ble jeg en gang, men da var det riktig for meg å være på lukka. Men det trenger ikke skje, de ser an situasjonen og tar grep deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...