Gå til innhold

Hva kaller man det når et traume ikke kvalifiserer til PTSD . Og hvilken behandling ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter det vanskelige ( traume?) var jeg lammet og hadde en indre dialog med meg selv at dette turte jeg ikke å ta innover meg det var for vanskelig. Det har ikke skjedd. Likevel forfulgte det meg noen uker. Jeg gikk igjennom deler av det igjen og igjen men utelot det vanskeligste. Prøvde å tenke meg fri fra det og finne forklaringer. Ble overveldet av en veldig trykk i kroppen hver gang det nådde tankene mine. Så holdt jeg det på avstand et par år til jeg i en periode opplevde å være sliten, angstpreget og deprimert. Helt plutselig en dag da jeg tenkte på det som hadde skjedd poppet det opp smertefulle detaljer . Den angsten, tankekjøret og kvalene jeg da gikk igjennom var uutholdelige og varte i mnd etter mnd etter mnd. Jeg så bilder, hørte lyder av episoden hele døgnet og følte at livet mitt var over. Kroppen var i konstant katastrofeberedskap. . Det fantes ingen løsning eller håp om hjelp.Jeg slapp ikke unna likevel brukte jeg all min energi på å unngå temaet. Så ikke på TV eller leste aviser i frykt for å bli påminnet det som hadde skjedd. Ett år senere kom jeg endelig til hos psykolog og fikk etter hvert AD. Da fikk følelsene mine hvile litt. Nå er jeg uten medisin og opplever ikke det som skjedde så intenst lenger. Tenker ikke så mye på det sånn bevisst men har likevel denne følelsen av at livet aldri blir som før og at jeg er litt på siden av livet. Har mye angst og kroppslige plager. Tåler ikke støy, mye folk eller smell og dunk ol Da skvetter jeg veldig og ser for meg ubehalige bilder. Unngår en del ting. DPSen mente at det jeg hadde opplevd ikke var tøfft nok til å bli regnet som traume derfor kunne jeg ikke få behandling så lenge man ikke kunne kalle det PTSD. Hvordan få hjelp til dette uten en diagnose og hva kaller man slikt når det ikke kalles PTSD?

Anonymkode: ac982...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter det vanskelige ( traume?) var jeg lammet og hadde en indre dialog med meg selv at dette turte jeg ikke å ta innover meg det var for vanskelig. Det har ikke skjedd. Likevel forfulgte det meg noen uker. Jeg gikk igjennom deler av det igjen og igjen men utelot det vanskeligste. Prøvde å tenke meg fri fra det og finne forklaringer. Ble overveldet av en veldig trykk i kroppen hver gang det nådde tankene mine. Så holdt jeg det på avstand et par år til jeg i en periode opplevde å være sliten, angstpreget og deprimert. Helt plutselig en dag da jeg tenkte på det som hadde skjedd poppet det opp smertefulle detaljer . Den angsten, tankekjøret og kvalene jeg da gikk igjennom var uutholdelige og varte i mnd etter mnd etter mnd. Jeg så bilder, hørte lyder av episoden hele døgnet og følte at livet mitt var over. Kroppen var i konstant katastrofeberedskap. . Det fantes ingen løsning eller håp om hjelp.Jeg slapp ikke unna likevel brukte jeg all min energi på å unngå temaet. Så ikke på TV eller leste aviser i frykt for å bli påminnet det som hadde skjedd. Ett år senere kom jeg endelig til hos psykolog og fikk etter hvert AD. Da fikk følelsene mine hvile litt. Nå er jeg uten medisin og opplever ikke det som skjedde så intenst lenger. Tenker ikke så mye på det sånn bevisst men har likevel denne følelsen av at livet aldri blir som før og at jeg er litt på siden av livet. Har mye angst og kroppslige plager. Tåler ikke støy, mye folk eller smell og dunk ol Da skvetter jeg veldig og ser for meg ubehalige bilder. Unngår en del ting. DPSen mente at det jeg hadde opplevd ikke var tøfft nok til å bli regnet som traume derfor kunne jeg ikke få behandling så lenge man ikke kunne kalle det PTSD. Hvordan få hjelp til dette uten en diagnose og hva kaller man slikt når det ikke kalles PTSD?

En vanskelig livshendelse. 

Anonymkode: 95e37...ad7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vanskelig livshendelse. 

Det er sikkert rett. Jeg vet at Kupton og en del på dette forumet er opptatt av å beskytte PTSDdiagnosen og er frustrert over feil bruk. Jeg skulle bare ønske at man kunne få hjelp for det vanskelige som hendte likevel. Men så går jo alle mennesker gjennom vanskelige ting så jeg skammer meg litt over at jeg har blitt så dårlig av det som skjedde. At livet mitt har stått på vent i 7 år nå. Kanskje jeg er ekstra svak 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert rett. Jeg vet at Kupton og en del på dette forumet er opptatt av å beskytte PTSDdiagnosen og er frustrert over feil bruk. Jeg skulle bare ønske at man kunne få hjelp for det vanskelige som hendte likevel. Men så går jo alle mennesker gjennom vanskelige ting så jeg skammer meg litt over at jeg har blitt så dårlig av det som skjedde. At livet mitt har stått på vent i 7 år nå. Kanskje jeg er ekstra svak 

Uavhengig en PTSD diagnose eller ikke bør du jo få hjelp til å bearbeide det som skjedde for 7 år siden siden livet står på vent pga hendelsen. Du er ikke ekstra svak pga det. 

Anonymkode: 62612...ab1

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tror det er mer sammensatt enn om man er svak eller ikke. Du kan jo ta kontakt med en privat psykolog med avtale

Skrevet

Jeg syns du skal bearbeide det. Fortiden henter deg inn når du fortrenger det. Du er ikke svak men bare i en sårbar posisjon. Du fortjener hjelp som alle andre.

Skrevet
19 minutter siden, kupton skrev:

Du har sikkert rett. Det var en akutt opplevelse som førte til brå død. En ulykke der jeg var involvert men selv ikke ble skadet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får du fortsatt ikke behandling? Det er jo mange andre tilstander enn det som diagnostiseres som PTSD som blir behandlet - noen steder ved DPS andre ganger hos avtalespesialist. 

Anonymkode: e5ddc...af5

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en akutt opplevelse som førte til brå død. En ulykke der jeg var involvert men selv ikke ble skadet. 

I så fall er diagnostikken feil. Slike opplevelser kvalifiserer for diagnosen PTSD.

Uansett skulle du hatt behandling. Dette er slett håndverk.

Skrevet
51 minutter siden, kupton skrev:

I så fall er diagnostikken feil. Slike opplevelser kvalifiserer for diagnosen PTSD.

Uansett skulle du hatt behandling. Dette er slett håndverk.

Dette er jo bare et eksempel på hvor tilfeldig mye er innen psykiatrien. Kan jo få ptsd bare av det. Mangelfull behandling og feilbehandling. 

Anonymkode: e74ef...abd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare et eksempel på hvor tilfeldig mye er innen psykiatrien. Kan jo få ptsd bare av det. Mangelfull behandling og feilbehandling. 

Anonymkode: e74ef...abd

Det skal være sikkert. 

Håper du snart får den hjelpen du trenger Ts. 

Skrevet
På 19.9.2018 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert rett. Det var en akutt opplevelse som førte til brå død. En ulykke der jeg var involvert men selv ikke ble skadet. 

På jobb som yrkesaktiv eller i ditt private hjem?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobb som yrkesaktiv eller i ditt private hjem?

Ingen av de to. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de to. 

Med " i ditt private hjem " så mente jeg på privaten om du skjønner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...