Gå til innhold

Hvor mye betyr alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble utsatt for incest i tenårene. Slik jeg husket det var jeg ca 14 år og det fortalte jeg psykologen. Så har jeg prøvd å tenke gjennom forløpet senere og tenkt. Kanskje overgrepene startet da jeg var 15 og ble verre da jeg var 16. Jeg klarer ikke helt å huske og får forferdelig dårlig samvittighet. Tenk om det ikke regnes for så alvorlig da jeg var såpass gammel og at det da ikke kan regnes straffbart likevel ?. Det var jo ikke så grove overgrep og siden jeg var så stor så kunne jeg har sparket og klort og protestert. Men jeg gjorde det han ba meg om og lot han gjøre som han ville. Gav ikke utrykk for at jeg avskydde det men koblet ut meg selv på en måte. Kanskje det da er min skyld at han ikke forstod at det var galt.? Dessverre har det preget livet mitt mye og spesiellt i forhold til intimitet. 

Anonymkode: 951a4...952

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE din skyld! Bare så det er sagt. 

Anonymkode: 6978c...429

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det da er min skyld at han ikke forstod at det var galt.? Dessverre har det preget livet mitt mye og spesielt i forhold til intimitet. 

Han visste utmerket godt at det han gjorde var galt! Veldig, veldig galt! Det var på ingen måte din feil, det må du aldri tro!

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for incest i tenårene. Slik jeg husket det var jeg ca 14 år og det fortalte jeg psykologen. Så har jeg prøvd å tenke gjennom forløpet senere og tenkt. Kanskje overgrepene startet da jeg var 15 og ble verre da jeg var 16. Jeg klarer ikke helt å huske og får forferdelig dårlig samvittighet. Tenk om det ikke regnes for så alvorlig da jeg var såpass gammel og at det da ikke kan regnes straffbart likevel ?. Det var jo ikke så grove overgrep og siden jeg var så stor så kunne jeg har sparket og klort og protestert. Men jeg gjorde det han ba meg om og lot han gjøre som han ville. Gav ikke utrykk for at jeg avskydde det men koblet ut meg selv på en måte. Kanskje det da er min skyld at han ikke forstod at det var galt.? Dessverre har det preget livet mitt mye og spesiellt i forhold til intimitet. 

Det er straffbart så lenge du var under 16 og han var vesentlig eldre. Om du var 14 eller 15 spiller ingen rolle. 

Skrevet
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er straffbart så lenge du var under 16 og han var vesentlig eldre. Om du var 14 eller 15 spiller ingen rolle. 

Betyr det at det pappa gjorde da jeg hadde blitt 16 år ikke var straffbart ? 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et overgrep uansett.

Anonymkode: 6978c...429

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Incest er straffbart. Og du var fremdeles under myndighetsalder. Men det blir ikke mer riktig om du så hadde vært 24 år. For det henger sammen med hvilken autoritet og makt han har hatt og har over deg. Hvor mye du fra før av er mentalt skadet elker skremt av vedkommende. 

Jeg er 42 år og blir stadig utsatt for overgrep fra min forelder. Ikke seksuelt, men psykologisk/psykisk. Jeg greier ikke å bryte ut av det for meg ødeleggende forholdet pga blant annet frykt. Jeg gir etter og finner meg i det, for jeg resignerte allerede som barn. 

Det kan sikkert ikke sammenlignes, men likevel tenkte jeg på å sammenligne. Beklager hvis jeg gikk over streken. 

Anonymkode: 84a47...246

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var faren din så var veldig alvorlig, straffbart og bare hans feil uansett. 

Det ville vært litt mer komplisert hvis den andre også var under 16. Derfor nevnte jeg alder. 

Skrevet

Overgrep er overgrep, jeg ser ikke noen grunn til å spikke fliser rundt hvor vidt man skal kalle det incest eller andre ting. Det er uansett en straffbar handling å utsette noen for seksuell utnyttelse mot vedkommendes vilje. Synes det vitner om alvorlige ting når du skriver at du måtte forsvare deg fysisk. Det er IKKE din feil. Håper virkelig faren din må stå til ansvar for det han har gjort. 

Skrevet
På 20.9.2018 den 22.21, Gargamel skrev:

Hvis det var faren din så var veldig alvorlig, straffbart og bare hans feil uansett. 

Det ville vært litt mer komplisert hvis den andre også var under 16. Derfor nevnte jeg alder. 

Her tuller du det til Gargamel. Uønsket sex er straffbart og galt uavhengig av alder og slektskap, og det er alltid overgriperen som bærer skyldbyrden. 

Skrevet

En forelder skal aldri utsette sitt barn eller andre for den saken skyld for sånne ting. Bare avskyelige ting du er blitt utsatt for av en person du skal kunne stole fullt ut på hele livet og også belagt med stor straffeskyld i vår kultur. At enkelte gjør seg skyldig i sånne ting har alt med dem selv og deres eget liv å gjøre og deres egen umodenhet og det skader også dem selv tror jeg mer enn man i dag vet så mye om tror jeg. Bare forferdelig leit å høre. Håper du har mulighet for støtte fra lege og psykolog der du er.

Skal man prøve å forstå må det være utifra tanken om at vi alle farer vill iblant tror jeg.

Anonymkode: 2e385...53e

Skrevet

Jeg var selv ca 5-7 år. Min far spurte meg om det var godt. Jeg sa ja fordi jeg ikke turte å si nei. Var det min skyld fordi jeg sa ja? Nei, det var ikke min skyld. Dette er den voksnes skyld. Det er dem som forgrep seg på oss. 

Det spiller ingen rolle hvot gammel du var. Dette er overgrep fra våre ferdre, de som egentlig skal beskytte oss. Så aldri la følelser få deg til å tro at dette er din skyld. 

Jeg er mye usikker på ting selv, men akkurat når det kommer til incest er jeg bombesikker. 

Skrevet

Enig med deg slik du klart uttrykker det. Alt i livet er ikke ens egen skyld.

Anonymkode: 2e385...53e

Skrevet (endret)
9 timer siden, Kayia skrev:

Her tuller du det til Gargamel. Uønsket sex er straffbart og galt uavhengig av alder og slektskap, og det er alltid overgriperen som bærer skyldbyrden. 

For at det skal være straffbart må gjerningsmannen i det minste være over 15, men det gikk ikke frem i startinnlegget. 

Hvis det er et skjevt maktforhold (stor aldersforskjell) sånn som far/datter så kan man si at det galt og straffbart uansett om barnet "går med på sex". Da spiller det ingen rolle om offeret sier ja eller nei.

Det er noe annet med to som er på omtrent samme alder og modenhet som har sex. Da må det være tvang eller noe annet som gjør det straffbart. Det skal litt til for at der skal være straffbart i Norge:

https://www.amnesty.no/sex-uten-samtykke-voldtekt

Endret av Gargamel
Skrevet
57 minutter siden, Gargamel skrev:

For at det skal være straffbart må gjerningsmannen i det minste være over 15, men det gikk ikke frem i startinnlegget. 

Hvis det er et skjevt maktforhold (stor aldersforskjell) sånn som far/datter så kan man si at det galt og straffbart uansett om barnet "går med på sex". Da spiller det ingen rolle om offeret sier ja eller nei.

Det er noe annet med to som er på omtrent samme alder og modenhet som har sex. Da må det være tvang eller noe annet som gjør det straffbart. Det skal litt til for at der skal være straffbart i Norge:

Det sto i startinnlegget at det var incest. Da er det vel ingen grunn til å blande inn andre forhold. 

Skrevet
På 20.9.2018 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for incest i tenårene.

1 time siden, Gargamel skrev:

Men når første setning i innlegget er «Jeg ble utsatt for incest i tenårene» er alder på hverken den ene eller andre vesentlig mhp skyld.

Når de to siste setninger på toppen av det hele er «Kanskje det da er min skyld at han ikke forstod at det var galt? Dessverre har det preget livet mitt mye og spesiellt i forhold til intimitet» er jeg redd problematiseringen din attpåtil bærer stein til byrden for ts.  

Skrevet
4 timer siden, emilie321 skrev:

Det sto i startinnlegget at det var incest. Da er det vel ingen grunn til å blande inn andre forhold. 

Det slo meg at det kunne vært en jevnaldrende bror, så jeg tok et forbehold der i det første svaret.

Det ble kjapt avklart at faren sto bak, så jeg skjønner ikke hvorfor du og @Kayia har behov for å diskutere på det forbeholdet i det hele tatt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...