Gå til innhold

Hva skjer når psykiateren min slutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til privat psykiater og har hatt hn i lang tid, men hva skjer med alt det vedkommende har skrevet om meg når hn slutter? Må jeg starte fra bunnen av med en evt. ny psykiater eller psykolog?

Anonymkode: cef67...c98

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til privat psykiater og har hatt hn i lang tid, men hva skjer med alt det vedkommende har skrevet om meg når hn slutter? Må jeg starte fra bunnen av med en evt. ny psykiater eller psykolog?

Han må vel i alle fall sende epikrise til fastlegen. Du kan jo også be om utskrift av journalnotatet, så kan du evt vise/sende til neste behandler.

Skrevet
4 timer siden, kupton skrev:

Dette bør du ta opp med psykiateren.

Ok, men er det ingen faste rutiner for hvordan dette skal gjøres?

Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Han må vel i alle fall sende epikrise til fastlegen. Du kan jo også be om utskrift av journalnotatet, så kan du evt vise/sende til neste behandler.

Jeg er usikker på om hn må det, men jeg skal be om utskrift.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men er det ingen faste rutiner for hvordan dette skal gjøres?

Nei, fordi dette må drøftes med pasienten for å høre hva denne ønsker. Epikrise skal selvsagt sendes til henvisende lege/fastlege, men bortsett fra det er det ingen faste rutiner.

Skrevet

Jeg ble satt på "bar bakke" etter mange års terapi. Epikrisen ble sendt til fastlegen. Behandleren syntes nok jeg hadde gått i terapi lenge nok.. Spurte aldri om jeg ville fortsette hos noen nye. 

Anonymkode: 666cb...c3a

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble satt på "bar bakke" etter mange års terapi. Epikrisen ble sendt til fastlegen. Behandleren syntes nok jeg hadde gått i terapi lenge nok.. Spurte aldri om jeg ville fortsette hos noen nye. 

Anonymkode: 666cb...c3a

Uff, det hørtes tøft ut......

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Nei, fordi dette må drøftes med pasienten for å høre hva denne ønsker. Epikrise skal selvsagt sendes til henvisende lege/fastlege, men bortsett fra det er det ingen faste rutiner.

Da er det egentlig psykiaterens ansvar å spørre meg før hn slutter? Jeg ble ikke henvist av fastlege, men oppsøkte vedkommende på eget initiativ. Blir epikrise sent til fastlege uansett?

Skrevet

Såpass ansvar må du vel kunne ta for deg selv at du tar opp dette med psykiateren. Epikrise bør sendes den som evt skal følge deg videre.

Skrevet
23 minutter siden, kupton skrev:

Såpass ansvar må du vel kunne ta for deg selv at du tar opp dette med psykiateren. Epikrise bør sendes den som evt skal følge deg videre.

Joda, men jeg leste det mellom linjene og trodde derfor at psykiateren hadde et slags ansvar her. 

Skrevet

I det private er det nok ikke noe faste rutiner for hva man gjør videre når den man har gått hos slutter/går av med pensjon. Derfor er det lurt å spørre, og gjerne i litt god tid så du ikke plutselig får høre at "jeg går av om en mnd." - satt litt på spissen. En fornuftig behandler bør jo si i fra om slikt i veldig god tid, og gå igjennom alternativer med den enkelte pasient. Kan det være fornuftig å begynne hos en ny en, og kjenner han i tilfelle noen som kan være ok? Kan det være greit å bare ha kontakt med f.eks. en psykiatrisk sykepleier i kommunen og fastlegen? Også er det jo slik at en ting er terapi. En annen er medisiner og hvorfor man bruker dem. Flere diagnoser er greit å ha spesialistkompetanse på. F.eks. bipolar. Det er ikke lurt å engste seg for hva som kan skje, mye bedre å spørre :)

Skrevet
7 timer siden, FjellOgDalar skrev:

I det private er det nok ikke noe faste rutiner for hva man gjør videre når den man har gått hos slutter/går av med pensjon. Derfor er det lurt å spørre, og gjerne i litt god tid så du ikke plutselig får høre at "jeg går av om en mnd." - satt litt på spissen. En fornuftig behandler bør jo si i fra om slikt i veldig god tid, og gå igjennom alternativer med den enkelte pasient. Kan det være fornuftig å begynne hos en ny en, og kjenner han i tilfelle noen som kan være ok? Kan det være greit å bare ha kontakt med f.eks. en psykiatrisk sykepleier i kommunen og fastlegen? Også er det jo slik at en ting er terapi. En annen er medisiner og hvorfor man bruker dem. Flere diagnoser er greit å ha spesialistkompetanse på. F.eks. bipolar. Det er ikke lurt å engste seg for hva som kan skje, mye bedre å spørre :)

Takk, det har du rett i. Jeg skal høre med hn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...