Gå til innhold

Ny migrenemedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har lest litt om en ny forebyggende migrenemedisin. CGRP. Jeg vet lite om denne medisintypen, men har noen spørsmål relatert til medisiner mot angst.

jeg har selv mirgene. Jeg har også angst. Går på 10mg cipralex. Denne demper angsten OG den reduserer migreneanfall.

1. Hva er CGRP og kan denne også fungere mot angst?

2. Kan man bruke cipralex og denne forebyggende migrenemedisinen samtidig?

Årsaken til at jeg er oppttt av dette er nettopp fordi jeg selv ser en tydelig sammenheng mellom angst og migrene. 

Hos meg starter det gjerne med økte migreneanfall over tid. Tettheten på anfallene øker, og etter en periode (gjerne på 1-2 måneder) øner angsten betydelig når migreneanfallene begynner å roe seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Nei, den er neppe angstdempende. Cipralex kan virke mot migrene siden den øker serotonerg aktivitet som igjen stimulerer de reseptorer som dagens migrenemedisiner virker på.

2. Ja, de kan nok kombineres. Merk at den nye medisinen trolig blir ganske dyr. 

Skrevet

Det er godkjent et preparat som heter Aimovig. Det er en injeksjon man selv kan sette en gang i måneden. Ellers kan man forsøke betablokker (som og demper angstrelatert ubehag som hjertebank og skjelvinger, men man må passe på så blodtrykket ikke blir for lavt). 

CGRP tror jeg er litt mer på forskningsstadiet, men jeg skal ikke banne på det. Er en stund siden jeg leste om det. 

Har migrene selv, og kan skrive under på det med angst/stress. Jeg blir verre av det, og jeg blir verre når jeg er deprimert. Men betablokker har hjulpet meg. Triggerpunktmassasje synes jeg og har funket. Psykomotorisk fysioterapi kan nok hjelpe mange. Jeg har bare så vidt prøvd dette under en innleggelse, men det var en nyttig erfaring å kjenne på hvordan man fokuserer på kroppsbevissthet og følelser i ett. 

Finner man ikke ut av det, kan henvisning til nevrolog være vel verdt det. Det er der ekspertise på CGRP (og generell migrenebehandling) ligger. 

Skrevet

Den nye forebyggende medisinen er en CGRP-hemmer.  Forskning har vist at vi med migrene har overproduksjon av CGRP. Aimovig binder seg til CGRP-reseptoren og hindrer dermed CGRP i å feste seg.

Det er ingen kjent konflikt mellom Aimovig og Cipralex. De som er med i testingen får lov til å bruke begge deler. 

Det er kjent at migrene og depresjon/angst kan henge sammen.  Jeg har allikevel ikke hørt noe om at CGRP-hemmerne gjør noe for angst.

Pasientforeningen Hodepine Norge har siste info om tilgjengelighet og pris for Aimovig her: https://hodepinenorge.no/aimovig-pa-norske-apotek-fra-1-oktober/

Skrevet

søstera mi snakket med sin nevrolog om denne, og saken er at foreløpig får en ikke denne på blåresept. Den laveste dosen en burde gå på vil koste en 5000 kr i mnd, den som de fleste må opp på 10 0000. Så hun visste ikke hvem hun foreløpig skulle anbefale medisinen til, da de fleste av oss ikke er krøsuser. Først i mars-februar vil det muligens bli en forandring på dette, i følge hennes nevrolog.  Men den kommer i hyllene i oktober, og foreløpig vil den vel stå godt der for de fleste av oss  Og man må ha rimelig mange anfall i uken og mnd for å få den på blåresept. 

Anonymkode: faea5...425

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

søstera mi snakket med sin nevrolog om denne, og saken er at foreløpig får en ikke denne på blåresept. Den laveste dosen en burde gå på vil koste en 5000 kr i mnd, den som de fleste må opp på 10 0000. Så hun visste ikke hvem hun foreløpig skulle anbefale medisinen til, da de fleste av oss ikke er krøsuser. Først i mars-februar vil det muligens bli en forandring på dette, i følge hennes nevrolog. Men den kommer i hyllene i oktober, og foreløpig vil den vel stå godt der for de fleste av oss Og man må ha rimelig mange anfall i uken og mnd for å få den på blåresept.

Ja, vi må nok bare ha tålmodighet her. Det er ikke så lett det når det endelig finnes en medisin som kan gjøre livet mye bedre for mange som lider, og det nesten uten bivirkninger.

Men: Fast forward et par år, så ser det nok annerledes ut.  Det er flere CGRP-hemmere på vei fra andre produsenter, noe som vil gi konkurranse. 

Skrevet
8 timer siden, Kalevaala skrev:

Ja, vi må nok bare ha tålmodighet her. Det er ikke så lett det når det endelig finnes en medisin som kan gjøre livet mye bedre for mange som lider, og det nesten uten bivirkninger.

Men: Fast forward et par år, så ser det nok annerledes ut.  Det er flere CGRP-hemmere på vei fra andre produsenter, noe som vil gi konkurranse. 

Ja det er jo et håp for de som kanskje har mistet det litt i en hverdag fylt med smerter og hindringer. Selv hadde jeg ekstremt mange anfall. men nå er det bare to til tre i mnd, så de vil ikke gjelde meg, men min søster får nok være blant dem som får prøve den tidlig, så plaget som hun er. Blir spennende å se.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

...Selv hadde jeg ekstremt mange anfall. men nå er det bare to til tre i mnd....

Har du gjort noe spesielt for å få færre anfall, eller har det endret seg helt av seg selv?

Skrevet
2 timer siden, Kalevaala skrev:

Har du gjort noe spesielt for å få færre anfall, eller har det endret seg helt av seg selv?

Jeg har blitt skilt, og det reduserte anfallene mine fra over to i uken til det det er nå sånn mer eller mindre over natten. Det høres litt sleivete ut kanskje, men stress i alle former kan påvirke anfallene mye, som du vet. Nå får jeg alltid uten unntak et anfall i forbindelse med menstruasjon, og ellers et til to på det meste ellers. De er langt mildere også enn de var før, og stort sett virker maxalt på anfallene. Et par ganger i året virker de ikke, og da har jeg tre døgn med intense smerter, og gjerne en del oppkast. Ellers har jeg sluttet med oppkast rundt anfallene også etter skilsmissen. Jeg sier ikke at alt var min eks skyld, men ekteskapet var i hvert fall ikke sunt og bra for meg.

Jeg gikk på topimax en periode nå, og tror det har vært greit, men nå har jeg sluttet uten å oppleve en økning i anfallene. Man får så dårlig matlyst ofte på topimax og jeg kunne ikke gå på dem lenger pga nok vektnedgang. Jeg er ikke kommet i overgangsalder ennå, men nærmer meg, så er jo litt spent på hvordan det vil slå ut enten den ene eller den andre veien. Det hormonelle spiller en stor rolle for meg. Ellers går jeg på brintellix som gjør at jeg ikke lenger er premenstruell, og muligens virker det derfor indirekte positivt inn på anfall. Ikke vet jeg . Men jeg klager ikke nå, for slik som det er nå er det fullt levelig, men menstruasjonene er alltid en prøvelse, for da blir jeg gjerne slått ut. Spent på overgangsalderen. 

Har du veldig hyppige anfall? Er du blant dem som kanskje vil få prøve aimovig på blåresept med tiden? Har du forresten prøvd botox?

Skrevet

Man kan vel få trukket ifra ganske mye.på skatten (eller det er en eller annen refusjonsordning i alle fall) for dyre medisiner på hvit resept. Man må ta vare på alt av dokumentasjon og kvitteringer, som man sender så sender videre i systemet. Mulig det står noe om dette.på sidene til Helfo eller helsenorge.no. Man kan få dekket opp til 90% om jeg ikke husker helt feil. Samtidig er det jo ikke noen god der og da løsning. Jeg hadde ikke hatt råd til å betale ti tusen for medisiner i med. Mange med normal lønn (ikke ung ufør som jeg har) vil jo slite med det. Vi får jo bare krysse fingre, og håpe at de som driver lobbyvirksomhet for migrenerammende. Jeg tror sykefravær pga migrene koster samfunnet like mye som å gi Aimovig til de som virkelig sliter og ikke finner noen annen behandling som hjelper. Jeg har en venn jeg er ganske sikker på at kunne hatt nytte av. å prøve, men en trygdemottaker på en relativt lav sats havner utenfor de heldige. Det er trist. 

Det med den skilsmissen sier jo sitt. Grunnene til at man går til slike skritt er jo gjerne krevende også mentalt sett. Ellers er det faktisk påvist en komorbiditet mellom migrene og bipolar lidelse (som både jeg og min venn har). Kompliserte saker disse greiene vi har flytende rundt oppi hodene våre...

Skrevet
På 27.9.2018 den 17.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt skilt, og det reduserte anfallene mine fra over to i uken til det det er nå sånn mer eller mindre over natten. Det høres litt sleivete ut kanskje, men stress i alle former kan påvirke anfallene mye, som du vet. Nå får jeg alltid uten unntak et anfall i forbindelse med menstruasjon, og ellers et til to på det meste ellers. De er langt mildere også enn de var før, og stort sett virker maxalt på anfallene. Et par ganger i året virker de ikke, og da har jeg tre døgn med intense smerter, og gjerne en del oppkast. Ellers har jeg sluttet med oppkast rundt anfallene også etter skilsmissen. Jeg sier ikke at alt var min eks skyld, men ekteskapet var i hvert fall ikke sunt og bra for meg.

Jeg gikk på topimax en periode nå, og tror det har vært greit, men nå har jeg sluttet uten å oppleve en økning i anfallene. Man får så dårlig matlyst ofte på topimax og jeg kunne ikke gå på dem lenger pga nok vektnedgang. Jeg er ikke kommet i overgangsalder ennå, men nærmer meg, så er jo litt spent på hvordan det vil slå ut enten den ene eller den andre veien. Det hormonelle spiller en stor rolle for meg. Ellers går jeg på brintellix som gjør at jeg ikke lenger er premenstruell, og muligens virker det derfor indirekte positivt inn på anfall. Ikke vet jeg . Men jeg klager ikke nå, for slik som det er nå er det fullt levelig, men menstruasjonene er alltid en prøvelse, for da blir jeg gjerne slått ut. Spent på overgangsalderen. 

Har du veldig hyppige anfall? Er du blant dem som kanskje vil få prøve aimovig på blåresept med tiden? Har du forresten prøvd botox?

Stress er jo absolutt en trigger, så jeg synes ikke det er rart at du har blitt bedre etter at livet ditt er roligere. Det er veldig fint.

På kurs hos pasientforeningen Hodepine Norge har jeg lært at man bør ha 3 forskjellige triptaner hjemme, for å ha noe som alltid virker.  F.eks. kan man bruke Naratriptan (Naramig) forebyggende i menstruasjonsperioden.  1 tablett hver tolvte time holder menstruasjonsmigrenen unna. 

Jeg har ca. 15 anfall i måneden. Har forsøkt Botox en periode, men hadde ikke super effekt dessverre. Mange får jo god hjelp av det.  

Når Aimovig kommer på blå resept ligger jeg i sovepose utenfor apoteket ;)

Skrevet
22 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg tror sykefravær pga migrene koster samfunnet like mye som å gi Aimovig til de som virkelig sliter og ikke finner noen annen behandling som hjelper.

Det tror jeg også.  Mange klarer ikke å jobbe pga. migrene.  

Skrevet
9 timer siden, Kalevaala skrev:

Stress er jo absolutt en trigger, så jeg synes ikke det er rart at du har blitt bedre etter at livet ditt er roligere. Det er veldig fint.

På kurs hos pasientforeningen Hodepine Norge har jeg lært at man bør ha 3 forskjellige triptaner hjemme, for å ha noe som alltid virker.  F.eks. kan man bruke Naratriptan (Naramig) forebyggende i menstruasjonsperioden.  1 tablett hver tolvte time holder menstruasjonsmigrenen unna. 

Jeg har ca. 15 anfall i måneden. Har forsøkt Botox en periode, men hadde ikke super effekt dessverre. Mange får jo god hjelp av det.  

Når Aimovig kommer på blå resept ligger jeg i sovepose utenfor apoteket ;)

Da har du det virkelig ille. Håper inderlig naimovig kan hjelpe deg. Takk for tipset om naramig. Skal ta det opp med legen min.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset om naramig. Skal ta det opp med legen min.

Ja gjør det! Mange (de fleste?) fastleger kan ikke nok om migrene dessverre.   Hvis legen din tviler, kan du gi henne denne linken fra norsk legeforening som tar for seg dette:  https://tidsskriftet.no/2008/11/oversiktsartikkel/menstruell-migrene

De som kommer seg til en hodepinespesialist får god hjelp, for det finnes mange metoder for å få det bedre. Bl.a. ved å kombinere og bruke migrenemedisin på litt utradisjonelle måter. Kanskje må man teste flere ting før en finner noe som fungerer bra, men det skal være mulig for alle å få det såpass bra at man kan fungere ganske greit. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...