Gå til innhold

Kupton, hva tror du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden jeg var veldig liten følt meg svært engstelig, vet med sikkerhet at jeg hadde flere depresjoner i barne/ungdomsår uten at dette ble fanget opp/behandlet. I starten av 20-årene fikk jeg min første depresjon, begynte da med ssri. Har hatt flere runder oppigjennom 20-årene med depresjoner, med mye angst. Også da tatt ssri. Siste gang med ssri (cipralex, byttet etterhvert til brintellix), var for et par år siden. Jeg tror da jeg ble «noe» hypoman, og sluttet med medisinene. Men følte meg «litt høy» i månedsvis etterpå. Ikke vært deprimert etter dette, men har nå fått skikkelig angst. Urolig i kroppen hele tiden, har helseangst, dødsangst, generelt angst. Jeg er så lei. Så nå har jeg begynt på ssri igjen i vår. Er nå på opptrapping pga fortsatt angst og panikkangst. Føler meg motorisk urolig, rastløs, klarer ikke sitte rolig og konsentrere meg. Jeg vet en grundig utredning burde blitt gjort, men hva tenker du? Kan det være bipolart? Jeg er i jobb, har familie og har ellers alt på stell. 

Anonymkode: 0886c...4fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har fått. utredet dette skikkelig, tenker jeg at det er på høy tid nå. Du sliter, og har ikke fått effektiv hjelp. Synes og at bipolar burde være med i vurderingen. Stadig tilbakevendende depresjoner som ikke responderer på vanlige antidepressiver, kan godt respondere på stemningsstabiliserende som Lamictal. Hvis du bare går hos fastlegen din nå, ville jeg bedt hn henvise til DPS. Har du kontakt med DPS, synes jeg du skal dele disse tankene med dem. 

Skrevet

Dette kan være bp

Anonymkode: c9290...5e0

Skrevet

Hvorfor byttet du fra cipralex? 

Anonymkode: 50345...9cc

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

byttet fra cipralex fordi jeg ikke kjente særlig god effekt, og legen ville prøve en annen type.

Skrevet

Det finnes noe tråder der en tar opp om det er mulig fra starten av å skille "vanlige" og bipolare depresjoner. Når de beste i verden skriver om dette, sier de at det ikke finnes definitive tegn eller symptomer, men en del "softsigns". Sterkest av disse er tidlig debut av depresjon. I tillegg har du, som F&D skriver, gjentatte depresjoner som svarer dårlig på AD, og du har muligens blitt hypoman.

Ja, dette er høyst sannsynlig BP og medisineringen bør være deretter. Den nasjonale retningslinjen for behandling av BP av din type sier at Lamictal er førstevalg. (mer konkret har jeg ikke lov å være)

Skrevet

Jeg tror ikke det er på depresjonene i seg selv man merker det (Jeg vet at Psykia skriver på sidene sine at depresjonene er noe annerledes men jeg vet ikke om man merker det selv). 

Jeg tror mer man merker det på:

1. Unormale reaksjoner på antidepressiva (enten virker det ikke, eller så virker det altfor «bra» og man blir manisk). 

2. Depresjonene kan oppstå helt ut av det blå, og ikke være reaktive. Gjentatte endogene depresjoner kan være et tegn på at man egentlig lider av noe annet. 

3. Man kan ha perioder med ekstra overskudd. 

Skrevet

Tusen takk for svar til dere alle!

jeg har perioder der jeg er ekstremt utmattet, når jeg er deprimert trenger jeg mer søvn enn hva som er vanlig med depresjon etter hva jeg har lest. Har lest at mange da våkner tidlig osv.. det gjør ikke jeg. Så er jeg ekstremt engstelig når jeg er deprimert, og også nå ellers. Jeg ble hypoman sist jeg brukte ssri, det vet jeg. Nå når jeg har begynt på det igjen kjenner jeg meg rastløs, motorisk urolig. Kan ha store vansker med å bare sitte stille, kommer på masse ting som jeg feks må ha svar på med en gang osv.. har lenge tenkt at jeg kan ha bipolar 2.. kjenner jeg har mer overskudd nå, og har fått lyst til å begynne med kreative prosjekter igjen. Føler jeg er morsommere enn ellers i kommentarer. Huff dette ble sikkert tullete skrevet, men det er sånn jeg føler det. Men denne angsten/panikkanfallene har eskalert veldig de siste mnd/året. 

Noen med bp2 som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Det blir sikkert mye synsing men.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar til dere alle!

jeg har perioder der jeg er ekstremt utmattet, når jeg er deprimert trenger jeg mer søvn enn hva som er vanlig med depresjon etter hva jeg har lest. Har lest at mange da våkner tidlig osv.. det gjør ikke jeg. Så er jeg ekstremt engstelig når jeg er deprimert, og også nå ellers. Jeg ble hypoman sist jeg brukte ssri, det vet jeg. Nå når jeg har begynt på det igjen kjenner jeg meg rastløs, motorisk urolig. Kan ha store vansker med å bare sitte stille, kommer på masse ting som jeg feks må ha svar på med en gang osv.. har lenge tenkt at jeg kan ha bipolar 2.. kjenner jeg har mer overskudd nå, og har fått lyst til å begynne med kreative prosjekter igjen. Føler jeg er morsommere enn ellers i kommentarer. Huff dette ble sikkert tullete skrevet, men det er sånn jeg føler det. Men denne angsten/panikkanfallene har eskalert veldig de siste mnd/året. 

Noen med bp2 som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Det blir sikkert mye synsing men.

Å jada, dette er kjent for meg som har bp2.

Anonymkode: c3a7f...4b8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...