Gå til innhold

Cymbalta - Kupton

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at jeg har en genkombinasjon som gjør at hjernen min ikke tar opp SSRI. Jeg har behov for antidepressiva likevel, og lurer på om Cymbalta kan være et alternativ? Tilfører den hjerna serotonin på en annen måte?

Anonymkode: 9b918...28b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cymbalta er en såkalt SNRI som hemmer reopptak av både serotonin og noradrenalin (NA). En viktig forskjell fra Efexor, som også er en SNRI, er at NA-påvirkningen er til stede også på lavere doser. Hos Efexor kommer NA-effekten først på doser over 150 mg.

Da jeg ikke vet akkurat hvilken genvariant du har som gjør at SSRI ikke virker, kan jeg ikke si sikkert om serotoninpåvirkningen av Cymbalta er redusert hos deg eller ikke. Jeg synes du trygt kan gjøre et forsøk med stoffet.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Cymbalta er en såkalt SNRI som hemmer reopptak av både serotonin og noradrenalin (NA). En viktig forskjell fra Efexor, som også er en SNRI, er at NA-påvirkningen er til stede også på lavere doser. Hos Efexor kommer NA-effekten først på doser over 150 mg.

Da jeg ikke vet akkurat hvilken genvariant du har som gjør at SSRI ikke virker, kan jeg ikke si sikkert om serotoninpåvirkningen av Cymbalta er redusert hos deg eller ikke. Jeg synes du trygt kan gjøre et forsøk med stoffet.

Hei og takk for svar. Fant prøvesvarene med genotype. Det er SLC6A4. Genotype S/S (kort/kort). Her står at genotypen tilsier nedsatt uttrykk av serotonintransportøren. Bruk av legemidler som hemmer reopptak av serotonin er derfor lite rasjonelt.

Frykter at Cymbalta, som jeg nå har fått på resept, heller ikke skal virke. Står i en vanskelig livssituasjon i tillegg til at jeg har gjentakende depresjoner. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar. Fant prøvesvarene med genotype. Det er SLC6A4. Genotype S/S (kort/kort). Her står at genotypen tilsier nedsatt uttrykk av serotonintransportøren. Bruk av legemidler som hemmer reopptak av serotonin er derfor lite rasjonelt.

Frykter at Cymbalta, som jeg nå har fått på resept, heller ikke skal virke. Står i en vanskelig livssituasjon i tillegg til at jeg har gjentakende depresjoner. 

Du må spesifisere hvilken depresjon du har.

Har du depresjon preget av nedsatt energi, lavt aktivitetsnivå og mye søvn, er det sannsynlig at du vil få effekt av NA-påvirkningen til Cymbalta og bli bedre.

Har du mye angst, uro, negative tanker, pessimisme, tankekjør, etc. tror jeg det er bedre å få serotonin på en annen måte. Da kan f.eks Aurorix hjelpe, selv om du har denne genvarianten.

Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du må spesifisere hvilken depresjon du har.

Har du depresjon preget av nedsatt energi, lavt aktivitetsnivå og mye søvn, er det sannsynlig at du vil få effekt av NA-påvirkningen til Cymbalta og bli bedre.

Har du mye angst, uro, negative tanker, pessimisme, tankekjør, etc. tror jeg det er bedre å få serotonin på en annen måte. Da kan f.eks Aurorix hjelpe, selv om du har denne genvarianten.

Jeg tror jeg har begge typene. Tror jeg både har det genetisk, men også er reaktiv ift omgivelsene. Jeg er veldig passiv, sliten, isolerer meg, orker ingenting, pessimistisk, tankekjør, sover så mye jeg kan..Har også GAD i tillegg. 

Legen min sa at han hadde fått anbefalt Cymbalta av ekspert på området, når det gjelder min genotype. Han mener jeg kan ta opp serotonin via andre "veier" ved bruk av Cymbalta. Mens psykiateren min sier at Cymbalta Kun er et SSRI i tillegg til noradrenalin effekten. Altså at den virker som et SSRI når det kommer til serotonin effekten. 

Vet ikke hva jeg skal tro...

Skrevet

Om en spesialist har gitt get go, så skader det ikke å prøve :)

Skrevet
9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Om en spesialist har gitt get go, så skader det ikke å prøve :)

Får prøve på det ja☺

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...