Gå til innhold

Bør psykose/psykotiske symptomer alltid behandeles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor, evt. hvorfor ikke? 

Og er det nødvendig med tvang dersom pasienten nekter behandling? 

Jeg regner med at svarene kommer an på hvilke vrangforestillinger pasienten har. Hva med f.eks opplevelse av overvåkning, og at dette fører med seg at hn ikke tør å gå ut av huset. 

Anonymkode: a7543...a39

Videoannonse
Annonse
Worrisome Plenty
Skrevet

Det skal mye til for å bli tvangsinnlagt nå. Man ser "tikkende bomber" som går å trakasserer sitt nærmiljø, slippe ut etter ett døgn osv. Disse tikkende bombene burde vært tvangsinnlagt til de ble helt stabile, og får Evnt depotinjeksjon.

De fleste psykotiske mennesker er ikke tikkende bomber. Men de kan lide overlast under å være psykotisk. Jeg har selv gått i slik psykose over måneder / år, og vansmektet. Jeg hadde blitt spart for mye dersom noen hadde tvangsinnlagt meg eller iallfall ringt en lege å fått meg inn i systemet.

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg kan ha lette psykosesymptomer nå og da, enten i depresjon eller i mani. "Småpsykotisk" som psykologen min kaller det. Det virker ikke som om akkurat det er så bekymringsverdig. Blir det for plagsomt kan jeg ta en liten dose Zyprexa, og jeg styrer dette selv. Har forresten veldig god effekt av Zyprexa mot "småpsykotiske" symptomer. Ingen grunn til innleggelse for det, i alle fall. 

Skrevet

Jeg har vært psykotisk ifølge psykiateren mange ganger,jeg så ingen grunn til behandling av det med medisiner. Men så blir jeg så dårlig til slutt at jeg tar medisiner likevel. 

Skrevet

En må se på konsekvensene av psykosen. Lider pasienten og evt andre under det? Hva gjør det med vedkommendes funksjon i skole/arbeid, sosialt og i familien?

Skrevet

Jeg har flere ganger fått diagnosen psykose, og jeg mener man bør begrense graden av tvangsmedisinering og tvangsinnleggelse til et absolutt minimum. Så lenge man ikke er til fare for seg selv eller andre, det vil si at man følger samfunnets forventede normer for akseptabel oppførsel, bør individet selv ha råderett over egen kropp og egen helse. Det er dessuten ikke slik at psykiatrien gir noen mirakelkur. Man betaler en pris i form av bivirkninger mot en gevinst i form av symptomfrihet. At man fjerner symptomer er derimot ikke det samme som at man blir frisk. Det handler først og fremst om at man skal ha en så god livskvalitet som mulig, så lenge som mulig. Så kan man også stille spørsmålet – hva er psykose egentlig? Mange av mine samtaler med min tidligere psykiater bar preg av at vi hadde et ulikt syn på symptomenes årsakssammenhenger. Vi var på to forskjellige planeter virket det som. Det burde være klinkende klart at man ikke evner å endre trosoverbevisninger og verdensanskuelser ved hjelp av tabletter. Selv om jeg i dag følger anbefalt medisinering, har jeg jo fortsatt tankene om at jeg er fortapt og at det er ute med meg. Psykiatrien evner ikke hjelpe meg med dette anliggende. Skal man så øke dosene utforbi enhver rimelig livskvalitet fordi psykiatrien ikke ser sine begrensninger? Jeg mener helt klart nei på dette spørsmål. Det er til slutt viktig å huske på at man har en fri vilje selv om man får diagnosen psykose. Selv om man får inn mange nye inntrykk som sår tvil om allment aksepterte sannheter, kan man fortsatt vurdere konsekvensene av de valgene man tar. Hvis man er i stand til å tenke saklig og fornuftig rundt egen situasjon, bør man ikke da være nok samtykkekompetent til å også kunne vurdere hvorvidt og i hvilken grad man ønsker behandling?

Skrevet
2 timer siden, Atium skrev:

Jeg har flere ganger fått diagnosen psykose, og jeg mener man bør begrense graden av tvangsmedisinering og tvangsinnleggelse til et absolutt minimum. Så lenge man ikke er til fare for seg selv eller andre, det vil si at man følger samfunnets forventede normer for akseptabel oppførsel, bør individet selv ha råderett over egen kropp og egen helse. Det er dessuten ikke slik at psykiatrien gir noen mirakelkur. Man betaler en pris i form av bivirkninger mot en gevinst i form av symptomfrihet. At man fjerner symptomer er derimot ikke det samme som at man blir frisk. Det handler først og fremst om at man skal ha en så god livskvalitet som mulig, så lenge som mulig. Så kan man også stille spørsmålet – hva er psykose egentlig? Mange av mine samtaler med min tidligere psykiater bar preg av at vi hadde et ulikt syn på symptomenes årsakssammenhenger. Vi var på to forskjellige planeter virket det som. Det burde være klinkende klart at man ikke evner å endre trosoverbevisninger og verdensanskuelser ved hjelp av tabletter. Selv om jeg i dag følger anbefalt medisinering, har jeg jo fortsatt tankene om at jeg er fortapt og at det er ute med meg. Psykiatrien evner ikke hjelpe meg med dette anliggende. Skal man så øke dosene utforbi enhver rimelig livskvalitet fordi psykiatrien ikke ser sine begrensninger? Jeg mener helt klart nei på dette spørsmål. Det er til slutt viktig å huske på at man har en fri vilje selv om man får diagnosen psykose. Selv om man får inn mange nye inntrykk som sår tvil om allment aksepterte sannheter, kan man fortsatt vurdere konsekvensene av de valgene man tar. Hvis man er i stand til å tenke saklig og fornuftig rundt egen situasjon, bør man ikke da være nok samtykkekompetent til å også kunne vurdere hvorvidt og i hvilken grad man ønsker behandling?

Dette synes jeg var et veldig intelligent innlegg, eller rettere sagt; et godt innlegg skrevet av en intelligent person. Takk. 

Anonymkode: a7543...a39

Skrevet

Jeg har hatt det så jævlig ved psykose at hadde jeg ikke fått behandling vet jeg ikke hva jeg skulle gjort....

Skrevet
40 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg har hatt det så jævlig ved psykose at hadde jeg ikke fått behandling vet jeg ikke hva jeg skulle gjort....

Samme her. Samtidig så har jeg gjort så mye utrolig dumt at det kunne hatt ødelagt livet mitt totalt. Alt fra å ødelegge økonomien til å kunne ha dødd ( ikke selvmord)  Er faktisk litt utrygg på de nye reglene angående det å bli tvangsinnlagt. Hva hvis jeg blir skikkelig syk igjen og jeg ikke blir tvangsinnlagt, hva da?

Skrevet
På 27.9.2018 den 20.54, Worrysome plenty skrev:

Det skal mye til for å bli tvangsinnlagt nå. Man ser "tikkende bomber" som går å trakasserer sitt nærmiljø, slippe ut etter ett døgn osv. Disse tikkende bombene burde vært tvangsinnlagt til de ble helt stabile, og får Evnt depotinjeksjon.

De fleste psykotiske mennesker er ikke tikkende bomber. Men de kan lide overlast under å være psykotisk. Jeg har selv gått i slik psykose over måneder / år, og vansmektet. Jeg hadde blitt spart for mye dersom noen hadde tvangsinnlagt meg eller iallfall ringt en lege å fått meg inn i systemet.

Kan du fortelle mer om denne psykosen? Var det paranoid psykose? Hvordan var hverdagen din under en så langvarig psykose? Gikk den over av seg selv uten behandling? ☺

Anonymkode: 23c3d...164

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...