Gå til innhold

Journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Håper noen som jobber i helsevesenet eller lignende kan svare på dette.

Jeg lurer på om behandlere og sykepleiere kan se at jeg har vært inni journalen min og lest notatene deres? Er dette i tilfelle noe som kommer automatisk opp til de eller må de «lete seg frem» til det? 

Jeg spør mest fordi jeg er redd for at om de ser at jeg åpner journalen, at de vil moderere seg eller at det skal påvirke hvordan de skriver. Jeg ønsker at de skal skrive fritt. Og spør også av ren nysgjerrighet. 

Mvh Tirill

Anonymkode: 68323...05e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør mest fordi jeg er redd for at om de ser at jeg åpner journalen, at de vil moderere seg eller at det skal påvirke hvordan de skriver.

Helsepersonell vet at pasienten har innsyn i egen journal, jeg tviler på at det faktum at noen benytter seg av det, gjør at de begrenser seg. De er nødt til å forutsette at pasienten kan lese det de skriver uansett.

Jeg vet ikke om det logges at du har åpnet den, men jeg regner med at det er så vanlig at pasienten gjør dette, at de ikke tenker stort over det. Jeg gjetter på (ut fra tekniske hensyn) at alt logges, fordi du har rett til å vite hvem (andre) som har lest den - og da vil jeg tro at det er enklest å registrere alle åpninger. Men jeg gjetter også på at det ikke er loggen som ligger fremst når journalen åpnes, man må trolig ta den fram aktivt.     

Skrevet

Jeg kan gå inn på min journal å se hvilke dokumenter som har blitt åpnet av for eksempel behandler, men vet ikke om behandler kan se om jeg har åpnet journalen.

Skrevet

Jeg vet ikke om det logges, men isåfall så kommer det ikke opp automatisk, behandler må gå inn på dokumentloggen for å se. Det er bare et par tasteklikk, så sånnsett er det lettvint for dem å sjekke. Hvis det blir logget da. Veldig usikker på det..

Anonymkode: 0264a...f1d

Skrevet

Du vet ikke OM det logges. Men du vet hvor behandler skal se det som eventuelt ikke er logget..? 🤔

Anonymkode: facd3...859

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke OM det logges. Men du vet hvor behandler skal se det som eventuelt ikke er logget..? 🤔

Hæ? Nei jeg vet ikke om det blir logget. Men hvis det blir det, så er det lett for behandleren å sjekke det.

Anonymkode: 0264a...f1d

Skrevet

Jeg synes egentlig det er merkelig at de skal ha mulighet til å se det. Grunnen til at vi kan se at de har åpnet er jo for å kunne avdekke om noen uten rimelig grunn sjekker journalen. 

Jeg vet ikke om de kan det, men jeg går ut ifra det. Vi har aldri pratet om det, og hun har aldri spurt, men det er en markant endring i journalnotatene hennes før jeg startet å lese, og etter.

Anonymkode: fce64...81c

Skrevet

Alle oppslag i elektroniske journaler blir logget. Jeg kjenner ikke en eneste behandler som noen gang av egen interesse har etterspurt en slik logg på en pasientjournal.

Skrevet

@kupton Så det er ikke noe de automatisk får opp men som de må aktivt lete frem eller be om logg på? 

Anonymkode: 68323...05e

Skrevet

I det systemet jeg kjenner, må en be om det fra IT-avdelingen. 

Skrevet

Tilleggsspørsmål: Kan de på psyk på sykehuset uten videre og enkelt se hva man har vært behandlet for på sykehuset tidligere? Er det samme journal?

Skrevet

Ja, legene kan det. Men det logges også, så en skal ha en god grunn for å se på det.

Skrevet

Ok, da må de aktivt gå inn på det. Takk for svar. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...