Gå til innhold

Ekponering om å mestre angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om å mestre angsten skal vi trigge angsten. Hvordan skal jeg hantere voldtekt og overfall? Jeg har sosial angst og depresjon. Det er en stor belastning fordi jeg ikke vet hvordan jeg bli kvitt denne angsten for mennesker. En stor traume fra barndommen har svekket tilliten i alt. Er terapien nytteløs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Betti 11 skrev:

Om å mestre angsten skal vi trigge angsten. Hvordan skal jeg hantere voldtekt og overfall? Jeg har sosial angst og depresjon. Det er en stor belastning fordi jeg ikke vet hvordan jeg bli kvitt denne angsten for mennesker. En stor traume fra barndommen har svekket tilliten i alt. Er terapien nytteløs?

Alt til sin tid tenker jeg,men ingen kan håndtere voldtekt og overfall med eksponering. Er det det du mener, eller er det det at du er redd for det? Spørs om ikke du trenger traumeterapi da.

Skrevet
8 timer siden, Betti 11 skrev:

I hvilke situasjoner blir du engstelig for voldtekt og overfall? Eksponering blir vel å oppsøke disse situasjonene og de situasjonene hvor du opplever sosial angst. 

Kanskje også nyttig å være bevisst på hva du tenker år du blir redd, og spørre seg om disse tankene er sannheter. Finnes det andre forklaringer?

Anonymkode: 162c8...97e

Skrevet

Jeg er redd å bli skadet. Når en fremmed menneske kommer får nær får jeg sterk angst. Det vanskelige er at jeg ikke tenker. Kroppslige reaksjoner kommer umiddelbart. Tanker kommer etterpå.

Skrevet
22 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg er redd å bli skadet. Når en fremmed menneske kommer får nær får jeg sterk angst. Det vanskelige er at jeg ikke tenker. Kroppslige reaksjoner kommer umiddelbart. Tanker kommer etterpå.

Kan du oppsøke et sted hvor mennesker vil komme nær deg?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det er mye mennesker er jeg veldig redd men jeg takler det. Jeg fikk en gang en klem fra en person som jeg traff andre gang og da ble hele kroppen stiv. I dag er denne person en godt venn. Når jeg har en sånn situasjon holder jeg det ut. Det tar tid til jeg kan har en nær forhold.

Skrevet

Når det er mye mennesker er jeg veldig redd men jeg takler det. Jeg fikk en gang en klem fra en person som jeg traff andre gang og da ble hele kroppen stiv. I dag er denne person en godt venn. Når jeg har en sånn situasjon holder jeg det ut. Det tar tid til jeg kan har en nær forhold.

Skrevet
32 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg har aldri likt å klemme andre mennesker, selv ikke gode venner, føler det blir meget ubehagelig. Liker ikke å gå i for eksempel bursdagsselskap eller andre selskap der det forventes å klemme. Nå holder jeg på å øve meg på dette og har startet med å øve på gode venner. 

Skrevet
33 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg har aldri likt å klemme andre mennesker, selv ikke gode venner, føler det blir meget ubehagelig. Liker ikke å gå i for eksempel bursdagsselskap eller andre selskap der det forventes å klemme. Nå holder jeg på å øve meg på dette og har startet med å øve på gode venner. 

Ok. Lurte på om det å aktivt oppsøke 

1 time siden, Betti 11 skrev:

Ok. Lurte på om det å aktivt oppsøke steder hvor det er mye mennesker, på sikt kunne gjøre et du takler det bedre, at det blir mindre skremmende for deg.

Skrevet
10 timer siden, Fionys skrev:

Det prøver jeg også. Det er ikke bra for vennskap når jeg på avstand. Lykke til til deg og 😊

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Lurte på om det å aktivt oppsøke 

Ok. Lurte på om det å aktivt oppsøke steder hvor det er mye mennesker, på sikt kunne gjøre et du takler det bedre, at det blir mindre skremmende for deg.

Når det er plass nok går det bra.

Skrevet
7 timer siden, Betti 11 skrev:

Når det er plass nok går det bra.

Kan du gradvis oppsøke tett befolkede steder med mi der plass? For det handla om eksponering?

Skrevet

Kan du gradvis oppsøke tett befolkede steder med mi der plass? For det handla om eksponering?

Prøver det nå over to måneder. Det blir ikke bedre.

Skrevet
5 timer siden, Betti 11 skrev:

Prøver det nå over to måneder. Det blir ikke bedre.

Blir du værende i folkemengden til angsten letner?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir du værende i folkemengden til angsten letner?

Jeg gå inn i situasjoner fordi jeg må det og kan holde ut, har mye angst. Når jeg merker det hopper seg opp, gå jeg ut av det. Heldigvis sjer det ikke ofte. Nesten hver natt vokner jeg opp og få panikk. Jeg hiver etter pusten og trenger en halv time å kommer til ro.

Skrevet
6 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg gå inn i situasjoner fordi jeg må det og kan holde ut, har mye angst. Når jeg merker det hopper seg opp, gå jeg ut av det. Heldigvis sjer det ikke ofte. Nesten hver natt vokner jeg opp og få panikk. Jeg hiver etter pusten og trenger en halv time å kommer til ro.

Kanskje trikset er å IKKE gå ut av det.

Skrevet

Man må eksponere seg gradvis. Sett opp et "angsthierarki" der du har de minst skumle situasjonene nederst og det du opplever mest angstfullt på toppen. Sett opp trinn for trinn innimellom. Skumlere situasjon for hvert, og jobb deg oppover. Små skritt. Man bør absolutt ha en terapeut på laget som kan guide en i dette, og hjelpe til med å finne alternativer måter å tenke på. Da vil du i langt større grad etter hvert oppleve å ha kontroll på angsten og ikke omvendt. 

Skrevet
2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Man må eksponere seg gradvis. Sett opp et "angsthierarki" der du har de minst skumle situasjonene nederst og det du opplever mest angstfullt på toppen. Sett opp trinn for trinn innimellom. Skumlere situasjon for hvert, og jobb deg oppover. Små skritt. Man bør absolutt ha en terapeut på laget som kan guide en i dette, og hjelpe til med å finne alternativer måter å tenke på. Da vil du i langt større grad etter hvert oppleve å ha kontroll på angsten og ikke omvendt. 

Jeg gå på angstmestringskurs og det blir ledet av en psykolog og en sykepleier. Problemet er at jeg ikke har så mye katastrofetanker. Mesteparten av angst kommer uten forvarsel. Jeg tror det har med barndommen å gjøre. For komplisert det hele. Psykolog sa det samme som deg men likevel mister jeg oversikten. Skrev en angst stige og mye mer. Kanskje er det vanlig å føle seg verre enn før. Tusen takk.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje trikset er å IKKE gå ut av det.

Jeg gjørde det i dag og føler meg ikke bedre. Tålmodighet er ikke min greie.

Skrevet

Synes det høres utrolig vanskelig og tøft ut. Synes du er flink som prøver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...