Gå til innhold

kupton: vet du noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i en slags dialog med en ab i tråden "stemmer som torturerer". Jeg føler at jeg egentlig kuppet tråden for å fortelle om meg selv og stille spørsmål som gjaldt meg selv, og det var litt dårlig gjort av meg synes jeg.

Jeg trodde jeg ble litt klokere, men nå melder tvilen seg igjen. Derfor vil jeg spørre deg siden jeg vet at du kan mye om psykiatri. Jeg håper du vil lese, og svare:

Jeg har bp2, og spesielt i depressive faser kan jeg få økt paranoia, og til å med høre "stemmer". Jeg skriver stemmer i anførselstegn fordi jeg ikke vet om det egentlig er stemmer. 

Jeg kan "høre" inni meg en stemme som befaler meg å gjøre selvdestruktive ting. En som ber meg imparativt å kutte meg, ta overdose av medikamenter, begå selvmord, osv. Det er veldig ubehagelig, og jeg føler at det ikke er meg, fordi jeg i friske perioder ikke har det sånn. Jeg er ikke sånn egentlig. Jeg tror oppriktig at det må være djevelen/demoner som gir meg de tankene. 

Ved et par anledninger har jeg hørt stemmer utenfor hodet mitt som ikke er virkelige. Men for meg var de virkelige, og jeg vet at jeg hørte hva jeg hørte. 

Betegnes slikt som schizoaffektiv lidelse? Jeg skal utredes videre om dette, og jeg vil bare vite hva jeg kan forvente som konklusjon.

Anonymkode: 79272...39f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mye/mange forbehold pga liten kunnskap om deg.

Dette høres ut som psykotiske symptomer. Dersom disse er begrenset til den tiden du har affektive (depressive eller hypomane) episoder og tiden like før og like etter dette, blir diagnosen bipolar lidelse med psykotiske symptomer evt alvorlig depressiv episode med psykotiske symptomer.

Hvis de psykotiske symptomer også er til stede utenfor de affektive perioder +/- 3 mnd, kan det være at det er en schizoaffektiv lidelse.

OBS: Mange psykisk syke er nettopp det fordi de har vært utsatt for overgrep. Hvis det er kun overgripers stemme en hører, er dette det vi kaller en pseudo(falsk)hallusinose. Det regnes ikke som et psykotisk symptom, og antipsykotika virker ikke på dette.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har heldigvis ikke blitt utsatt for overgrep, så jeg har da ikke pseudohallusinose.

Jeg tror da etter forklaringen/beskrivelsen du gav her, at konklusjonen vil bli bipolar lidelse med psykotiske symptomer. Takk igjen. 

Men jeg blir litt usikker på om grunndiagnosen burde heller være bp1 pga de psykotiske symptomene? Eller kan man ha psykotiske symptomer ved bp2 også?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har heldigvis ikke blitt utsatt for overgrep, så jeg har da ikke pseudohallusinose.

Jeg tror da etter forklaringen/beskrivelsen du gav her, at konklusjonen vil bli bipolar lidelse med psykotiske symptomer. Takk igjen. 

Men jeg blir litt usikker på om grunndiagnosen burde heller være bp1 pga de psykotiske symptomene? Eller kan man ha psykotiske symptomer ved bp2 også?

Tror man kan det i depresjon. Vet ikke helt om enn kan ha Hypomani med psykotiske symptomer eller der då heller blir snakk om mani. Jeg tror det siste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...