Gå til innhold

Kan du si noe GENERELT om maksdose Efexor vs tillegg av Wellbutrin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du si noen GENERELLE fordeler/ulemper når det gjelder å øke Venlafaxin til maksdose vs. legge til Wellbutrin? 

Psykiater  på poliklinikk for STEMNINGSlidelser, ville ikke blande seg. Hun imidlertid som svar på direkte spørsmål at en kunne kombinere disse to, at det ikke behøvde være enten eller. Visste vel det, men måtte ha der derfra for å kunne bringe videre. Min faste behandler er god på mye, og hun kan jo en del om medisiner, men tror kanskje ikke det er hennes aller sterkeste side. 

Jeg får høy grad av medvirkning, så vil så gjerne vite hvilket jeg skal ønske meg.

Anonymkode: 9acce...7ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å øke Efexor/venlafaksin får du økt påvirkning på både serotonin(5HT)- og noradrenalin(NA)-systemet. Men mest på NA fordi det så vidt har trådt inn ved 225 mg.

Om en heller legger til Wellbutrin, får en økt påvirkning på NA + på dopaminsystemet.

Om du husker det jeg skrev om de i prinsippet to typer depressive symptomer: 1. Tilstedeværelse av det som var negativt som tristhet, pessimisme, selvnedvurdering, skyld, selvmordstanker osv, og 2. fravær av positive ting som glede initiativ, energi etc, kan dette brukes til å forstå ulikheten på de to doseringsalternativ.

Hvis symptombildet domineres av 1, vil nok ytterligere økning av 5HT-påvirkningen være gunstig. Hvis 2 dominerer, vil økning av NA + dopamin sannsynligvis være å foretrekke.

PS: Jeg undres litt. Dette er jo midt i smørøyet/sentrum for det en poliklinikk for stemningslidelser skal drive med/beherske.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Ved å øke Efexor/venlafaksin får du økt påvirkning på både serotonin(5HT)- og noradrenalin(NA)-systemet. Men mest på NA fordi det så vidt har trådt inn ved 225 mg.

Om en heller legger til Wellbutrin, får en økt påvirkning på NA + på dopaminsystemet.

Om du husker det jeg skrev om de i prinsippet to typer depressive symptomer: 1. Tilstedeværelse av det som var negativt som tristhet, pessimisme, selvnedvurdering, skyld, selvmordstanker osv, og 2. fravær av positive ting som glede initiativ, energi etc, kan dette brukes til å forstå ulikheten på de to doseringsalternativ.

Hvis symptombildet domineres av 1, vil nok ytterligere økning av 5HT-påvirkningen være gunstig. Hvis 2 dominerer, vil økning av NA + dopamin sannsynligvis være å foretrekke.

PS: Jeg undres litt. Dette er jo midt i smørøyet/sentrum for det en poliklinikk for stemningslidelser skal drive med/beherske.

Hun ville kun forholde seg til TMS-vurdering. Den ble avslutta. Hatt mange behandlinger, så jeg kan forstå det sånn sett, men hun sa det var fordi jeg ikke hadde effekt, hvilket jeg er sterkt uenig i. Det snydde så smått på vei hjem fra behandling nr. 2. Alltid et lite hakk opp etter andre behandling etter opphold (helg/sykt barn etc).  Her samsvarer testene er hva jeg opplever selv, fra moderat/alvorlig til nå mild. Jeg HAR det mye bedre. Problemet er bare at disse restsymptomene som fortsatt skårer høyt og hemmer min funksjon ganske mye. Trenger konsentrasjon og mer energi for å bære bedre mamma og fungere i jobb. Restproblemet konsentrasjon gjorde også at jeg ikke greidde samle tankene nok til å forklare HVA som gikk bedre (skåringene ble tatt etterpå av sykepleier. Kanskje litt pussig at det ble gjort etter legesamtalen).

Det er flere som undres... både lærd og ulærd.. Men jeg skal ikke gå der nå når ferdig med TMS. Hun mente det ble rotete om hun blanda seg med medisinene.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Tror jeg går for Wellbutrin om jeg får den i tillegg til Efexor.  Selv om det på en måte virker nest naturlig å fullt ut utnytte effekten av det man allerede tar først . Tror det er større sjanse for å treffe blink med Wellbutrin.  

Skrevet

Efexor og Wellbutrin bør ikke kombineres pga interaksjoner og stor risiko for bivirkninger av Efexor, særlig hvis dosen er over 150 mg.

Med økende konsentrasjon av bupropion skjer følgende effekter (dosejustert):
Totalverdien av summen/aktiv fraksjon (venlafaksin+O-desmetylvenlafaksin) øker 2-3 ganger

Modersubstansen venlafaksin øker 5-10 ganger

O-desmetylvenalfaksin (farmakologisk aktiv metabolitt) går litt ned/uendret

N-desmetylvenlafaksin (metabolitt som antas å gi visse bivirkninger) øker 10-20 ganger

Hvis en må bruke Wellbutrin og har nytte av Efexor bør Efexor byttes ut med Pristiq (på registrerings fritak) hvor disse interaksjonene unngås.

Skrevet
7 timer siden, Psykia AS skrev:

Efexor og Wellbutrin bør ikke kombineres pga interaksjoner og stor risiko for bivirkninger av Efexor, særlig hvis dosen er over 150 mg.

Med økende konsentrasjon av bupropion skjer følgende effekter (dosejustert):
Totalverdien av summen/aktiv fraksjon (venlafaksin+O-desmetylvenlafaksin) øker 2-3 ganger

Modersubstansen venlafaksin øker 5-10 ganger

O-desmetylvenalfaksin (farmakologisk aktiv metabolitt) går litt ned/uendret

N-desmetylvenlafaksin (metabolitt som antas å gi visse bivirkninger) øker 10-20 ganger

Hvis en må bruke Wellbutrin og har nytte av Efexor bør Efexor byttes ut med Pristiq (på registrerings fritak) hvor disse interaksjonene unngås.

Så det holder ikke å redusere Efexor og følge med på serumkonsentrasjon?

Kanskje jeg kunne greid meg uten noradrenalineffekten av Efexor hvis jeg tok Wellbutrin? Er et alternativ til Pristiq å bytte til et SSRI, så slipper en det med registreringsfritaket? Kan man gå rett over, uten opp- og nedtrapping? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...