Gå til innhold

Ikke-biologiske alternativ ved behandling av depresjon ved bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: Det var stilt spørsmål ved om diagnosen var riktig eller om jeg var tilstrekkelig utredet. Har gått gjennom noen "tester" nå, MINI og en sjekkliste for hypomani/man i. Behandler slik jeg forstår det mener fremdeles diagnosen er riktig.

Hvilke behandlingsformer er å anbefale foruten medisiner, TMS og lignende, psykoedukasjon og fysisk aktivitet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du meg, så har jeg ingen tro på medikamentfri behandling av bipolar lidelse.

Skrevet
27 minutter siden, anbr42 skrev:

Spør du meg, så har jeg ingen tro på medikamentfri behandling av bipolar 

28 minutter siden, anbr42 skrev:

Spør du meg, så har jeg ingen tro på medikamentfri behandling av bipolar lidelse.

Tenkte på som supplement til medisiner. Kognitiv terapi kanskje?  Føler meg egentlig ferdig snakket, men må jo prøve det som prøves kan.

Skrevet

De færreste fikser å takle bp uten medisiner, men det går jo an å tilstrebe laveste mulige doser over hode. En sunn a4 livsstil med jevn døgnrytme, nok søvn, komme seg og så man får påfyll av ting man liker. Ete sunt og regelmessig. Unngå mye kjør i hverdagen, uventede psykiske påkjenninger eller annet stress. Skulle du få søvnproblemer - ta det raskt opp med helsepersonell. Så... Jeg tror det er enormt krevende, da vi ikke kan rå med hva som skjer i livene våre alltid.  Godt påfyll kan man få av  turgåing, gå på en kunstutstilling, kreative aktiviteter, reise litt om man liker det, unne seg noe digg som en runde aromaterapi om man liker det. Mulighetene er mange. Har du et brukbart nettverk, så er det en god ide å bruke det :). 

Noen kunstnere og forfattere vet jeg utnytter svingninger som næring for det kreative. Kunstnersinn er en eksisterende sak. Jeg har en venn som gjør det, for han får ikke manier mer nå som han er litt voksnere. Men selv han må ha en liten dose Lamictal for å fungere. Men han har jobbet svært hardt med både psykoterapi og to lengre opphold på Modum. Nå tar han seg en timeout om han trenger å puste litt. Men jeg tror (dessverre for alle som er på medisiner) at han er blant unntakene. 

Jeg blir syk i perioder selv på medisiner. Uten ville det være helt uutholdelig, husker hvor syk jeg ble før jeg fikk riktig diagnose og derav også adekvat behandling. Derfor synes jeg det er lettere å akseptere at jeg nok må ta medisiner mot dette til min døyand dag. De "gamle" depresjonene mine som kunne vare i 8-10 med vil jeg ikke ha tilbake. Ei heller det de kalte kraftig Hypomani... Men jeg har vært heldig og har ikke bivirkninger å snakke om. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...