Gå til innhold

Er det tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Jeg sliter veldig for tiden med noen tanker som ikke gir seg.

Tanker om å ta eget liv. Tankene kommer på helt forskjellige tidspunkter, og i tillegg driver jeg å ser for meg i eget hode hvordan jeg skal gå frem for å ta eget liv. 
Er dette tvangstanker?

Jeg har også vært i kontakt med legevakten og psykiatrien, men føler ikke jeg får et ordentlig svar på disse tankene, om det er tvangstanker eller ikke. 

Endret av HanneMari Egmont
Beskrivelse av selvmordsmetoder fjernet.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
20 timer siden, knutgarvik skrev:

Hei, 

Jeg sliter veldig for tiden med noen tanker som ikke gir seg.

Tanker om å ta eget liv. Tankene kommer på helt forskjellige tidspunkter, og i tillegg driver jeg å ser for meg i eget hode hvordan jeg skal gå frem for å ta eget liv. 
Er dette tvangstanker?

Jeg har også vært i kontakt med legevakten og psykiatrien, men føler ikke jeg får et ordentlig svar på disse tankene, om det er tvangstanker eller ikke. 

Jeg har endel tvangstanker for tiden "Du burde dø det fortjener du,bare gjør det og ta en overdose, det er lett,han fortjener ingenting godt,bare la han ha det vondt,det er din skyld uansett". Det er som en stemme i hodet men tror det er tvangstanker. Jeg blir sjokkert over innholdet noen ganger, jeg tenker jo ikke sånt. 

Sitat redigert for slettet innhold.
Skrevet (endret)

Hvis du ikke ønsker å dø (egentlig) og plages av disse tankene så er nok dette tvangstanker. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du ikke ønsker å dø (egentlig) og plages av disse tankene så er nok dette tvangstanker. 

Hvordan vet man forskjellen?

Har aldri prøvd å ta mitt eget liv, selv om det har vært nære på et par ganger

Skrevet

Her er det svaret fra isw du skal bry deg om. Hvis det er tvangstanker, kjennes det fremmed for deg. Det er ikke noe du egentlig vil. Svaret fra ss handler om noe annet. 

Skrevet
Akkurat nå, knutgarvik skrev:

Hvordan vet man forskjellen?

Har aldri prøvd å ta mitt eget liv, selv om det har vært nære på et par ganger

Man kan bli forvirret av tvangstanker og lure på hva man egentlig vil. Men når du skriver at du har vært nære på å ta ditt eget liv, blir jeg mer usikker. Typisk for tvangstanker er at tankene er frastøtende.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Man kan bli forvirret av tvangstanker og lure på hva man egentlig vil. Men når du skriver at du har vært nære på å ta ditt eget liv, blir jeg mer usikker. Typisk for tvangstanker er at tankene er frastøtende.

Nære på ved at når jeg ser kjøkkenkniven eller en saks begynner tankene i hodet å fly avgårde litt. Har aldri gjort et fysisk forsøk på å ta mitt eget liv

Endret av knutgarvik
Skrevet
3 minutter siden, kupton skrev:

Her er det svaret fra isw du skal bry deg om. Hvis det er tvangstanker, kjennes det fremmed for deg. Det er ikke noe du egentlig vil. Svaret fra ss handler om noe annet. 

Hva handler mitt svar om da?

Skrevet
Akkurat nå, knutgarvik skrev:

Nære på ved at når jeg ser kjøkkenkniven eller en saks begynner tankene i hodet å fly avgårde litt. Har aldri gjort et fysisk forsøk på å ta mitt eget liv

Åja, sånn sett. Da har du ikke vært nære på å ta livet ditt. Det er typisk for tvangstanker at man får bilder i hodet og føler at man er en millimeter fra å gjøre det. Men man tenker også «hvorfor har jeg slike tanker? Jeg vil jo ikke dø». 

Hvis du med den rasjonelle delen av hjernen tenker at du ikke vil dø, så er det sannsynligvis tvangstanker. Det samme hvis du på en måte ikke ser en rasjonell grunn til å ta livet ditt. Suicidale mennesker har som regel en meget «god grunn» til hvorfor de ønsker å dø. 

Skrevet

Åja, sånn sett. Da har du ikke vært nære på å ta livet ditt. Det er typisk for tvangstanker at man får bilder i hodet og føler at man er en millimeter fra å gjøre det. Men man tenker også «hvorfor har jeg slike tanker? Jeg vil jo ikke dø». 

Hvis du med den rasjonelle delen av hjernen tenker at du ikke vil dø, så er det sannsynligvis tvangstanker. Det samme hvis du på en måte ikke ser en rasjonell grunn til å ta livet ditt. Suicidale mennesker har som regel en meget «god grunn» til hvorfor de ønsker å dø. 

Takk.

Skrevet (endret)

Sagt på en annen måte. En suicidal person ville ikke skrevet en tråd på dol om «hvorfor har jeg slike tanker». Han ville sagt at livet er for jævlig og jeg ønsker ikke å leve

Skrevet

Sagt på en annen måte. En suicidal person ville ikke skrevet en tråd på dol om «hvorfor har jeg slike tanker». Han ville sagt at livet er for jævlig og jeg ønsker ikke å leve

Takk for svar, nå tror jeg at jeg skjønner forskjellen

Skrevet (endret)

@Ann Christin denne tråden handler ikke om selvmordstanker og trenger ikke låses :) den handler om angst for selvmordstanker

Skrevet (endret)
19 timer siden, issomethingwrong skrev:

Men bare for å spørre. 

Er det ikke vanlig at folk med tvangstanker ofte kan "leke med tanken" om å dø. 

Beskrivelse av selvmordsmetoder fjernet.
Skrevet (endret)
19 timer siden, knutgarvik skrev:

Men bare for å spørre. 

Er det ikke vanlig at folk med tvangstanker ofte kan "leke med tanken" om å dø. 

Det er en del rapporter om mennesker med tvangstanker som utfører handlinger i veldig mild grad, for å «teste» at det de gjør vekker avsky. Men selvskading i ordets rette forstand er en helt annen sak. 

Det er vanlig å ved tvangstanker bli forvirret av tankene og lure på om dette er noe de egentlig vil. I tilfellet med tvangstanker om selvskade er dette litt spesielt, all den tid angsten for tankene kan gjøre livet ganske kjipt. 

Det er en artikkel som jeg i farten ikke finner i fullversjon (kanskje @kupton har bedre oversikt enn meg) du kan uansett google. Den heter «Suicidal obsession vs suicidal ideation - a case report» som er ganske informativ, handler om en pasient som hadde begge deler. 

Sitat av slettet innhold fjernet, Hanne Mari, forumansvarlig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...