Gå til innhold

Er det krav om at psykose skal vare en viss tid?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg lurer fordi:

Sist jeg var innlagt, ble jeg innlagt fordi legevakta mente jeg var psykotisk. Legen på mottak på sykehuset diagnostiserte meg med akutt psykose, og jeg ble medisinert med Zyprexa. Etter to døgn var jeg ute av det. Jeg hadde omtrent bare sovet disse to døgnene på grunn av medisinene, og jeg husker omtrent ingen ting fra de dagene. Da jeg ba om å få dra hjem, snakket jeg med en ny lege. Hun spurte om jeg på daværende tidspunkt hadde syn eller hørselshallusinasjoner, og jeg svarte "nei", siden jeg ikke lenger hadde det. Da sa hun at jeg ikke hadde psykose likevel, siden det plutselig var over etter så kort tid, og jeg ble skrevet ut. Det hele har gjort meg litt forvirret. Det er så irriterende når leger ikke er enige, og jeg står igjen og ikke skjønner en dritt. 

Til opplysning så var det omtrent dette som skjedde: jeg var veldig deprimert en periode. Denne dagen ble jeg suicidal. Jeg hadde løpt hysterisk ut av huset på grunn av en bagatell, og ble borte i timesvis. Jeg hadde gått rundt i skogen i åtte timer, og kom etter hvert til et hus som ligger ca. to mil fra der jeg bor. De som bodde der synes at jeg snakket rart, og kjørte meg til legevakta. På legevakta hadde jeg oppført meg paranoid, og sagt at jeg ikke kunne "fortelle de noen ting". Jeg hadde sett på "noen" som ikke var der, og beveget munnen som om jeg snakket til noen. Og så hadde jeg vrælt hysterisk og grått veldig. På sykehuset hadde jeg ikke klart å gjøre rede for meg eller svare på spørsmål, og var tilsynelatende fortvilet og redd fordi jeg hallusinerte. Jeg husker at legen sa til en annen ansatt i rommet at det ikke var tvil om at det var snakk om alvorlig sinnssykdom, og at det skremte meg. Selv synes jeg at akutt psykose (pluss at en kanskje kunne lagt til: i depressiv fase av bipolar 1) høres riktig ut. Jeg husker omtrent ingenting av dette - har fått det gjenfortalt. 

Må psykose vare lenge? Går det ikke an å bli akutt psykotisk, og "akutt upsykostisk"? Jeg synes det er helt håpløst at legen som skrev meg ut snakket som om det "ikke var noe likevel", liksom. For meg var jo dette veldig bekymringsverdig, og jeg er definitivt redd for at det skal skje igjen. 

Beklager at dette ble litt langt :S 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er trist at leger uttaler seg om viktige ting når de bare tror og ikke vet.

Du har hatt en akutt psykose. Disse er beskrevet i ICD-10 under F23.

Skrevet
4 timer siden, kupton skrev:

Det er trist at leger uttaler seg om viktige ting når de bare tror og ikke vet.

Du har hatt en akutt psykose. Disse er beskrevet i ICD-10 under F23.

Er ikke akutt psykose noe som kun oppstår ved rus/alkohold-bruk?

Anonymkode: 2e664...4e7

Gjest franklyscarlet
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hverken drikker eller ruser meg :) Aldri.

Skrevet
Akkurat nå, franklyscarlet skrev:

Jeg hverken drikker eller ruser meg :) Aldri.

Før du sprang ut i skogen, var det bare en helt vanlig dag eller skjedde det noen spesielt den dagen?

Gjest franklyscarlet
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før du sprang ut i skogen, var det bare en helt vanlig dag eller skjedde det noen spesielt den dagen?

Jeg var deprimert, og akkurat den dagen var jeg veldig fortvilet. Det eneste som skjedde før jeg løp ut, var at jeg skulle lage meg mat, men så hadde jeg ikke energi til det på grunn av depresjonen og ble kjempefrustrert fordi jeg ikke klarte å lage ferdig maten, ble rasende og hysterisk, og løp ut. - Så det var i grunn ikke så veldig spesielt, bare en overreaksjon. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
3 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg var deprimert, og akkurat den dagen var jeg veldig fortvilet. Det eneste som skjedde før jeg løp ut, var at jeg skulle lage meg mat, men så hadde jeg ikke energi til det på grunn av depresjonen og ble kjempefrustrert fordi jeg ikke klarte å lage ferdig maten, ble rasende og hysterisk, og løp ut. - Så det var i grunn ikke så veldig spesielt, bare en overreaksjon. 

Det er for så vidt litt spesielt å ikke ha energi til å lage seg mat, og å rett etterpå kunne vase rundt i skogen i åtte timer. Ja, ja. Det er ikke alt det er lett å bli klok på. 

Skrevet
14 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Det er for så vidt litt spesielt å ikke ha energi til å lage seg mat, og å rett etterpå kunne vase rundt i skogen i åtte timer. Ja, ja. Det er ikke alt det er lett å bli klok på. 

Adferd i psykose er sjelden til å bli klok på. Det er en av grunnene til at det defineres som sykdom :-)

Skrevet
10 minutter siden, kupton skrev:

Adferd i psykose er sjelden til å bli klok på. Det er en av grunnene til at det defineres som sykdom 🙂

Jeg føler selv at jeg går rundt med noe psykotisk plage. Har hatt det i veldig mange år. Jeg forsøker å finne en ny lege nå for jeg er oppgitt av at legen ikke vil verken gi meg noen behandling eller gjøre noe for meg i den situasjonen. Jeg sliter med at jeg har problemer å skille mellom tanker og virkelighet. Veldig vondt å ha det slik. Jeg tror på det jeg tenker og tror det skjer. Akkurat som man kan gjøre når man våkner fra et mareritt. Men jeg forstår innerst inne at det er kun hodet mitt som tuller. Men jeg føler at det kommer av stress som det igjen blir psykotiske plager av. Men jeg har null peiling på psykologi.

Anonymkode: d738d...eaf

Skrevet
30 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Psykiske plager er ikke alltid lett å forstå. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler selv at jeg går rundt med noe psykotisk plage. Har hatt det i veldig mange år. Jeg forsøker å finne en ny lege nå for jeg er oppgitt av at legen ikke vil verken gi meg noen behandling eller gjøre noe for meg i den situasjonen. Jeg sliter med at jeg har problemer å skille mellom tanker og virkelighet. Veldig vondt å ha det slik. Jeg tror på det jeg tenker og tror det skjer. Akkurat som man kan gjøre når man våkner fra et mareritt. Men jeg forstår innerst inne at det er kun hodet mitt som tuller. Men jeg føler at det kommer av stress som det igjen blir psykotiske plager av. Men jeg har null peiling på psykologi.

Jeg og tror det jeg tenker på blir sant, så er redd for hva jeg tenker. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at du ville hatt stor nytte av en fast, liten dose med antipsykotika.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...