Gå til innhold

Er det faglig interesse for schizofreni?

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty
Skrevet

Jeg tenker mange ser jo på schizofreni som noe som ofte ikke er så lett å behandle. selv om mange bare har en episode. Men det finnes (såvidt jeg vet) ingen private "superspesialister" som det gjør for angstlidelser og bipolar. 

Skjer det noe nytt interessant i schizofrenifeltet? Er det noen nye medisiner på gang? Er sarcosine så bra som de sier på schizophrenia.com?

Selv er jeg i en slags ok periode, men som mange schizofrene er jeg jo ikke i arbeid. Jeg har blitt feit av medisiner, og sløvet av år med lediggang, og også redusert etter psykotiske episoder.

Hvis en person har residual schizofreni er det da noe vits å prøve leponex?

Videoannonse
Annonse
Gjest elina777
Skrevet

Jeg trodde det var på schizofreni forskningen skjedde siden bipolare bare får medisiner beregnet på schizofreni og epilepsi unntatt eldgamle litium

Skrevet

Det foregår mye forskning på feltet. Dessverre har det ikke skjedd noe avgjørende siden klorpromazin kom på markedet på 50-tallet. De nye andregenerasjons AP var et fremskritt med noe gunstigere effekt på negative symptomer og mindre bivirkninger.

Når en ser på hva som får fokus på internasjonale kongresser, blir i hvert fall jeg pessimist hva gjelder avgjørende gjennombrudd på kort sikt. I snart et tiår er det fokusert mye på tidlig intervensjon. Bl.a har mange i Norge forsket på dette. En har funnet at tidlig intervensjon er gunstig for prognosen. Etter min mening sprenging av åpne dører. Jeg kjenner ikke en eneste sykdom, somatisk eller psykisk, der det ikke er gunstig å komme tidlig til. Når slike selvsagte funn får så stor oppmerksomhet, antar jeg at det skyldes at en ikke har funnet ut noe som virkelig er av betydning.

Et forhold har vist seg å ha avgjørende betydning: De som bruker depotmedisiner går det langt bedre med enn de som bruker tabletter.

Det kommer stadig lovende omtaler av nye medisiner. Om det viser seg å svare til forventningene, får en først vite når det er brukt på mange "vanlige" pasienter utenfor de som er selekterte i studier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...