Gå til innhold

Må legen inn på reseptlisten for å kunne skrive ut andre enn faste medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En lege på sykehuset skulle skrive ut voltarenkur til meg idag. Hun spurte om hun fikk gå inn på min medisinliste for at den skulle bli godkjent hvor hun deretter ommenterte at jjeg hadde fått resept på valium en gang (flere år siden). Hvorfor er det slik? 

Anonymkode: e294d...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er for at ny lege skal kunne se hva du bruker av medisiner fra før mtp  interaksjoner med ny medisin. Og også kanskje for å sjekke at pasienten ikke fra før av går på sterke smertestillende, mtp misbruk.

Anonymkode: 25de6...f25

Skrevet

Slik BØR det i hvert fall være, slik at legen kan sjekke om du faktisk kan bruke den medisinen h*n er i ferd med å skrive ut i forhold til eventuelt andre medisiner man tar.

Skrevet

Man kan la være å gi sitt samtykke, men det beste er å gjøre det. Om man ikke gjør det, tenker jeg det kan gi et inntrykk av at man vil skjule noe. For meg er det helt ok, tenker også på dette med interaksjoner. Men om man har fått resept på f.eks. 50x5mg Valium for flere år siden, synes jeg kanskje det er litt spesielt å henge seg opp i det. Det burde jo vise at det tross alt ikke er noe man har "gått på." Det er vel ikke verre enn å ha tatt noen sovepiller eller Paralgin. NSAIDs kan svekke noen blodtrykksmedisiner og Litium, men er man nøye med å måle s-litium og sjekke blodtrykket regelmessig er som regel ikke det et problem. Også er det noe helt annet med en kur runde på en uke eller to eller som smertestillende ved behov. 

Skrevet

Jeg måtte forklare hvorfor jeg hadde valium, jeg sa i tillegg også at jeg har igjen nesten hele glasset. 

Jeg har aldri misbrukt medisiner og prøver i det lengste å unngå det. 

Syntes bare det var så rart, så jeg valgte å spørre om det her.. har jo i verste fall tenkt at hun samtidig mistenkte meg for å fake det jeg var der for. Får jo litt tanker. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte forklare hvorfor jeg hadde valium, jeg sa i tillegg også at jeg har igjen nesten hele glasset. 

Jeg har aldri misbrukt medisiner og prøver i det lengste å unngå det. 

Syntes bare det var så rart, så jeg valgte å spørre om det her.. har jo i verste fall tenkt at hun samtidig mistenkte meg for å fake det jeg var der for. Får jo litt tanker. 

Håpløst!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes bare det var så rart, så jeg valgte å spørre om det her.. har jo i verste fall tenkt at hun samtidig mistenkte meg for å fake det jeg var der for.

Akkurat det er vel å dra det litt langt - det lyder usannsynlig at hun skulle tro at du faket en tilstand som voltaren kan kurere, basert på tidligere hendelser.

Det er nok fordi de skal / bør sjekke om det kan oppstå problemer med andre medisiner man går på samtidig. Men jeg synes det var litt i overkant å henge seg opp i noe som ligger så langt tilbake i tid. Men for henne var dette bare en liten sjekk, så kanskje hun ikke så spesielt nøye på datoen.

Skrevet
40 minutter siden, laban skrev:

Akkurat det er vel å dra det litt langt - det lyder usannsynlig at hun skulle tro at du faket en tilstand som voltaren kan kurere, basert på tidligere hendelser.

Det er nok fordi de skal / bør sjekke om det kan oppstå problemer med andre medisiner man går på samtidig. Men jeg synes det var litt i overkant å henge seg opp i noe som ligger så langt tilbake i tid. Men for henne var dette bare en liten sjekk, så kanskje hun ikke så spesielt nøye på datoen.

Det var bare tanker, har ikke verken påstått det eller trukket den konklusjonen. Men det er best at jeg holder tanker for meg selv, for det har ødelagt så mye for meg i det siste.

Skrevet

Jeg ville likt en begrunnelse fra legen om jeg fikk en slik kommentar. Vil jo skjønne det med interaksjoner om du skulle ha sterkere smertestillende (Tramadol f.eks.), andre sovemidler eller benzo-preparater. Men i et slikt tilfelle må jo legen informere om at legemidlene vil potensiere hverandres virkning ved samtidig bruk. Ikke bare kommentere på det liksom. 

Skrevet
3 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg ville likt en begrunnelse fra legen om jeg fikk en slik kommentar. Vil jo skjønne det med interaksjoner om du skulle ha sterkere smertestillende (Tramadol f.eks.), andre sovemidler eller benzo-preparater. Men i et slikt tilfelle må jo legen informere om at legemidlene vil potensiere hverandres virkning ved samtidig bruk. Ikke bare kommentere på det liksom. 

Det gikk helt greit. Jeg hadde ingen innvendinger og problemer med at hun gjorde det, ei heller noe å skjule - det meldte seg bare noen tanker om det er vanlig praksis å gjøre slik eller om det hadde noe med meg å gjøre. Så jeg luftet bare tankene mine her inne. 

Takker dere for svarene. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bare tanker, har ikke verken påstått det eller trukket den konklusjonen. Men det er best at jeg holder tanker for meg selv, for det har ødelagt så mye for meg i det siste.

Ikke ta det som kritikk, det er jo det vi gjør her - lufter tankene våre 😉

Skrevet
2 minutter siden, laban skrev:

Ikke ta det som kritikk, det er jo det vi gjør her - lufter tankene våre 😉

👍

Skrevet

Listen med interaksjoner er ikke akkurat liten på voltaren så jeg regner med det er derfo hun gikk inn, men hvorfor hun spurte om valiumen skjønner jeg ikke, de har jo ingen interaksjon på hverandre.

Anonymkode: b48f3...f68

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...