Gå til innhold

Riktig eller feil å fortelle sosialkontoret om helseplager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i mange år på altfor lav inntekt. Jeg har ikke vært i form til å klare å gjøre noe med situasjonen før nå. Begynte å leve på forbrukslån til nødvendigheter. Jeg sliter fortsatt. Er det riktig å fortelle sosialkontoret i det jeg søker om stønader om helsesituasjon? 

Jeg sliter med at jeg ramler i tanker/ og sliter med å skille mellom tanker og virkelighet. Det er det som har vært vanskelig å leve med og det hemmer meg. Men desverre jeg har jo ikke fått noen diagnose.  Er der for dumt å fortelle det ,? 

Anonymkode: bf7fb...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du fått en diagnose? Det riktige er vel å starte med å snakke med fastlege/behandler om dette først? Sosialkontoret forholder seg jobbtilbud diagnoser satt etter utredning. 

Endret av Kayia
Skrevet
4 minutter siden, Kayia skrev:

Har du fått en diagnose? Det riktige er vel å starte med å snakke med fastlege/behandler om dette først? Sosialkontoret forholder seg jobbtilbud diagnoser satt etter utredning. 

Jeg har ikke fått noen diagnose tiltross for at det har og hemmer meg stort i hverdagen. Plagene er veldig lik de plager en med posttraumstisk stress får i filmer. Men ellers ingen diagnose. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noen diagnose tiltross for at det har og hemmer meg stort i hverdagen. Plagene er veldig lik de plager en med posttraumstisk stress får i filmer. Men ellers ingen diagnose. 

Du må nok likevel gå via lege/psykolog med dette. Sosialkontorets satser setter stønadsnivå på bakgrunn av generell dokumentert økonomi og diagnoser vettu. Det du evt kan gjøre, om du ikke ønsker å gå til lege, er å høre om det jobber psykolog på sosialkontoret du sokner til som kan bistå deg ifm diagnostisering. Du vil nok ikke komme noen vei med «selvdiagnostisering», dvs, det hjelper deg ikke å si at du tror du har en diagnose. 

Skrevet
37 minutter siden, Kayia skrev:

Sosialkontoret forholder seg jobbtilbud diagnoser satt etter utredning. 

Har autokorrekturspøkelset herjet her eller er det jeg som overhodet ikke makter å forstå hva du snakker om selv etter å ha lest setningen mange ganger?

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i mange år på altfor lav inntekt. Jeg har ikke vært i form til å klare å gjøre noe med situasjonen før nå. Begynte å leve på forbrukslån til nødvendigheter. Jeg sliter fortsatt. Er det riktig å fortelle sosialkontoret i det jeg søker om stønader om helsesituasjon? 

Jeg sliter med at jeg ramler i tanker/ og sliter med å skille mellom tanker og virkelighet. Det er det som har vært vanskelig å leve med og det hemmer meg. Men desverre jeg har jo ikke fått noen diagnose.  Er der for dumt å fortelle det ,? 

Det har ingen hensikt. 

Anonymkode: 0a57d...240

Skrevet
11 minutter siden, Lillemus skrev:

Har autokorrekturspøkelset herjet her eller er det jeg som overhodet ikke makter å forstå hva du snakker om selv etter å ha lest setningen mange ganger?

Haha autokorrekt ja :D «utelukkende» skulle det stå :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen hensikt. 

Jeg har time på sosialkontoret pga for lav inntekt. Men jeg bør nok gå på timen og så ta legen etterpå. Jeg forstår fastlegen sin tankegang om at han mener at jeg skal jobbe og prøve leve normalt og ikke bry meg om at jeg får støtt og stadig filmer i hodet om folk som blir drept osv . Jeg er blitt vant med å leve med det. Men det er iblant helt forferdelig. Det vanskelige er at jeg sliter med å skille mellom filmene i hodet og virkeligheten. Jeg blir skremt. Har vært inne på fastlegeordningen og sett. Står 0 ledige plasser hos alle omtrent. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen hensikt. 

Jeg forstår. Det har nok ingen hensyn å fortelle om det til annet enn lege. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har time på sosialkontoret pga for lav inntekt. Men jeg bør nok gå på timen og så ta legen etterpå. Jeg forstår fastlegen sin tankegang om at han mener at jeg skal jobbe og prøve leve normalt og ikke bry meg om at jeg får støtt og stadig filmer i hodet om folk som blir drept osv . Jeg er blitt vant med å leve med det. Men det er iblant helt forferdelig. Det vanskelige er at jeg sliter med å skille mellom filmene i hodet og virkeligheten. Jeg blir skremt. Har vært inne på fastlegeordningen og sett. Står 0 ledige plasser hos alle omtrent. 

Det går an å sette seg på venteliste.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å sette seg på venteliste.

Jeg skal sette meg på venteliste. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært inne på fastlegeordningen og sett. Står 0 ledige plasser hos alle omtrent. 

På denne siden kan du se hvilke av legene i ditt område som har ledig kapasitet eller hvor lange ventelister de har:

https://minhelse.helsenorge.no/bytte-fastlege?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...