Gå til innhold

Lett redusert kognitiv fungering

Anbefalte innlegg

Gjest elina777
Skrevet

Har alltid hørt av behandlere at jeg er smart, kom frem normal på nevropsykologisk undersøkelse, men nå leser jeg i epikrise at de mistenker en lett redusert kognitiv fungering, men CT var normal. Hva betyr det???? Føler meg helt knust

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
21 minutter siden, elina777 skrev:

Har alltid hørt av behandlere at jeg er smart, kom frem normal på nevropsykologisk undersøkelse, men nå leser jeg i epikrise at de mistenker en lett redusert kognitiv fungering, men CT var normal. Hva betyr det???? Føler meg helt knust

Det har ingenting med intelligens å gjøre. 

Skrevet

Det har ingenting med intelligens å gjøre, men det betyr at dine kognitive evner er svekket, hukommelse, konsentrasjon osv. Det er også vanskeligere å bearbeide informasjon. 

Anonymkode: a7309...cb0

Skrevet (endret)

Joda, det påvirker intelligens. Men redusert betyr i dette tilfellet ut fra ditt utgangspunkt som heldigvis var høyt. Har du vært deprimert? Etter depresjon er den kognitive funksjon vanligvis redusert en tid selv etter at de depressive symptomer er borte.

På gruppenivå reduseres vår kognitive fungering fra vi er 29 :-)

Endret av kupton
Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Joda, det påvirker intelligens. Men redusert betyr i dette tilfellet ut fra ditt utgangspunkt som heldigvis var høyt. Har du vært deprimert? Etter depresjon er den kognitive funksjon vanligvis redusert en tid selv etter at de depressive symptomer er borte.

På gruppenivå reduseres vår kognitive fungering fra vi er 29 🙂

Svaret mitt er hentet fra google. Der sto det : Kognitive vansker er ikke det samme som nedsatt evnenivå eller intelligens som måles ved hjelp av tradisjonelle IQ- tester. 

Skrevet (endret)
1 time siden, kupton skrev:

På gruppenivå reduseres vår kognitive fungering fra vi er 29 🙂

Jeg sliter periodevis med hukommelse og at jeg sliter med å tenke skikkelig, noe som også gjør at jeg føler at jeg sier feil ord oftere enn før.  Jeg har det slik i perioder mye stress eller depresjon. Bør jeg være bekymret? Har ikke lest noe om det å tenke "tregere", eller det å føle at en klusser litt oftere med ord. Føler at jeg trenger litt lenger tid på oppgaver i slike perioder. Kan dette tilskrives stress/depresjon?

edit: 

Vil legge til at det ikke går noe særlig ut over prestasjonene mine på studiet, annet enn at jeg ikke orker å jobbe med det under depresjoner. Får likevel gode karakterer. Har også ADHD hvis det er relevant. 

Endret av seian
Nicklusheletida
Skrevet
27 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Svaret mitt er hentet fra google. Der sto det : Kognitive vansker er ikke det samme som nedsatt evnenivå eller intelligens som måles ved hjelp av tradisjonelle IQ- tester. 

Da mente jeg Helsedirektoratet. 

Skrevet
4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ikke det samme, men med kognitiv svikt vil en skåre dårligere på IQ-tester.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...