Gå til innhold

Tips for å klare å slutte å stresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stresser med alt mulig i livet mitt. Jeg føler at alt flyter tiltider. Får ikke gjort alt jeg skal rekke igjennom, og jeg føler at jeg har mye ansvar på meg for alt mulig, og ingen hjelp å få av andre rundt. Det kan være veldig slitsomt. 

Jeg engster meg for at jeg plutselig skal bli kastet ut av leiligheten.. Engster meg for at jeg ikke holder leiligheten til verten bra nok ( er litt slitasje her og der etter årenes løp) , jeg engster meg og er redd for å få mer utgifter enn jeg har råd til, engster meg for å bli ensom, alt mulig... Er det andre som holder på slik også? Jeg har det bra, men jeg engster meg mye over visse ting i livet, og føler ofte at jeg ikke klarer å gjøre så god jobb på alle fronter som jeg ønsker. 

Jeg er engstelig for å få kritikk, og er hårsår for kritikk. 

Noen tips for å roe ned? 

Anonymkode: dbc01...e6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kropp er i ett konstant stressmodus. Aner ikke hvordan jeg skal få bukt med det men jeg har bestilt en slik aktivitetsklokke som visstnok skal kunne måle stress og varsle. Hvis den virker som jeg håper så kan den bli ett verktøy for å bli bevisst på å roe ned. Noe må iallefall gjøres og jeg kan jo ikke drive med yoga øvelser fem ganger til dagen heller. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips for å roe ned? 

Lett for utenforstående å si, men bruk kreftene på å fikse det som kan fikses relativt lett, i stedet for å føle, gruble og bekymre deg over de tingene du trenger en krystallkule og / eller mye bistand fra andre for å få orden på.

Konkret: Lag f.eks. en liste hvor du med vilje tar med en god del ting som ikke er store, umulige prosjekter, og ta med et realistisk tidsperspektiv (typen "må ordnes snarest", "bør ordnes før jul", osv).  Så begynner du med noen ikke altfor vanskelige ting som haster, det gir en god følelse når du ser at lista blir kortere.

(Nei, jeg er ikke så strukturert selv, men jeg er heller ikke så stresset at jeg ikke får gjort noe som helst.) 

Skrevet
15 minutter siden, laban skrev:

Lett for utenforstående å si, men bruk kreftene på å fikse det som kan fikses relativt lett, i stedet for å føle, gruble og bekymre deg over de tingene du trenger en krystallkule og / eller mye bistand fra andre for å få orden på.

Ja, jeg var allerede fristet til å sitere "Serenity Prayer" igjen ;) 

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
Courage to change the things I can,
And wisdom to know the difference.

Gjest Gargamel
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stresser med alt mulig i livet mitt. Jeg føler at alt flyter tiltider. Får ikke gjort alt jeg skal rekke igjennom, og jeg føler at jeg har mye ansvar på meg for alt mulig, og ingen hjelp å få av andre rundt. Det kan være veldig slitsomt. 

Jeg engster meg for at jeg plutselig skal bli kastet ut av leiligheten.. Engster meg for at jeg ikke holder leiligheten til verten bra nok ( er litt slitasje her og der etter årenes løp) , jeg engster meg og er redd for å få mer utgifter enn jeg har råd til, engster meg for å bli ensom, alt mulig... Er det andre som holder på slik også? Jeg har det bra, men jeg engster meg mye over visse ting i livet, og føler ofte at jeg ikke klarer å gjøre så god jobb på alle fronter som jeg ønsker. 

Noen tips for å roe ned? 

Er det en reell fare for at du blir kastet ut av leiligheten pga slitasje?

Har du alvorlige problemer i forholdet som gjør at du risikerer å bli ensom?

Har du for lite penger til å betale regningene dine? 

Kort sagt: Er det tankene dine som er problemet, eller er det reelle problemer som du faktisk bør engste deg for?

Nicklusheletida
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips for å roe ned? 

Tenker at svaret på dette må være planlegging. God planlegging, mindre bekymring. 

- Snakk med huseier om hva som forventes. Send mail, slik at du har et skriftlig svar som du tar vare på. 

Økonomi Langtidsplanlegging. Prøv å forutse alle utgifter som kan komme/ vil komme. Tannlege, lege, vaskemaskin som kan ryke osv. Dette bør inn i budsjettet for planlagte utgifter. De vil komme før eller senere og da bør de ikke komme som uforutsette utgifter, men utgifter som du har planlagt. 

Redsel for å bli ensom : Planlegging her også. Nettverksbygging. Ta vare på venner. Prøv og skaffe nye.  Ikke forvente at andre skal ta vare på deg eller invitere deg. Gjør en innsats selv. Det vil betale seg. 

Du skriver at det er mye ansvar på deg for alt mulig og lite hjelp å få. 

Hva slags ansvar er det du har som ikke alle andre voksne mennesker også har ? 

Hva forventer du hjelp til og hvem forventer du hjelp av ?

Skrevet
11 timer siden, Xtra skrev:

Ja, jeg var allerede fristet til å sitere "Serenity Prayer" igjen ;) 

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
Courage to change the things I can,
And wisdom to know the difference.

Den er vakker, kan aldri bli påminnet den for ofte ❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...