Gå til innhold

Har vi tatt oss vann over hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke alt er som det skal være i dag, tror jeg bare. Det kan bli for mye saus over fiskebollene og sultne barn får ikke nok næring. Det skulle ha tatt seg ut om presidentens barn ble utsatt for det samme. Fattigdom er et stort problem i dagens samfunn. Jobber mor for mye utenfor hjemmet? 

Anonymkode: 30d7e...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alt er som det skal være i dag, tror jeg bare. Det kan bli for mye saus over fiskebollene og sultne barn får ikke nok næring. Det skulle ha tatt seg ut om presidentens barn ble utsatt for det samme. Fattigdom er et stort problem i dagens samfunn. Jobber mor for mye utenfor hjemmet? 

Det blir ikke mindre fattigdom av at mor ikke jobber, vel?

Anonymkode: cf11d...884

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir vel enda fattigere om mor (alltid er det mor...) skal være hjemmeværende.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du har spist for mye fiskeboller :) 

Skrevet
13 minutter siden, Lillemus skrev:

(alltid er det mor...)

For menn er det en hedersbetegnelse å kunne forsørge familien på sin inntekt slik at kvinnen kan få gjøre det hun vil være seg oppdra unger eller andre ting. For kvinner så er det ikke akuratt kult å være familiens forsørger da føler de at de er sammen med en tafatt tøffel snylter slask, det er en tanke de ikke vurderre engang, de skal parre seg oppover ikke "nedover", all forskning viser dette, så at det "alltid" blir mor da i slike tilfeller, er virkelig ikke rart, kombinert med at kvinner er mer glad i barnepass og omsorgs"yrker" til å begynne med. Og kvinner ønsker ikke yrkene med lønn nok til å kunne forsørge en hel familie

Jeg tror vi trenger mer tradisjonelle verdier, og mer nasjonalisme i landet, selv om det eventuelt medfører noe redusert objektiv levestandard, den subjektive levestandarden vil veie opp for ulempene, dessuten blir det en sustainable situation og ikke en ustabil på vei mot kollaps pyramidespill økonomi.

Men det er mine tanker, sikkert delte meninger om dette :) 

Anonymkode: b4a9e...254

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For menn er det en hedersbetegnelse å kunne forsørge familien på sin inntekt slik at kvinnen kan få gjøre det hun vil være seg oppdra unger eller andre ting. For kvinner så er det ikke akuratt kult å være familiens forsørger da føler de at de er sammen med en tafatt tøffel snylter slask, det er en tanke de ikke vurderre engang, de skal parre seg oppover ikke "nedover", all forskning viser dette, så at det "alltid" blir mor da i slike tilfeller, er virkelig ikke rart, kombinert med at kvinner er mer glad i barnepass og omsorgs"yrker" til å begynne med. Og kvinner ønsker ikke yrkene med lønn nok til å kunne forsørge en hel familie

Jeg tror vi trenger mer tradisjonelle verdier, og mer nasjonalisme i landet, selv om det eventuelt medfører noe redusert objektiv levestandard, den subjektive levestandarden vil veie opp for ulempene, dessuten blir det en sustainable situation og ikke en ustabil på vei mot kollaps pyramidespill økonomi.

Jada, her var vi generaliserende ser jeg. "Kvinner ønsker ikke yrkene med lønn nok til å forsørge familien". Har du møtt alle kvinnene i verden du kanskje? Min mann kunne vært hjemmeværende for min del han (så lenge han hadde gjort noe annet enn å se på trash-TV med hånden i buksa. Vi måtte også hatt mer penger hvis dette skulle fungert), og jeg forventer at vi deler permisjonen etter fødselen likt. Jeg tror i grunn at min mann kommer til å takle foreldrerollen bedre enn meg, jeg har aldri vært den stereotypiske tradisjonelle kvinnen du beskriver. 

Sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkt hadde det blitt ganske "krise" hvis bare halvparten av alle arbeidsføre mennesker arbeidet. Økonomien blir langt i fra mer stabil av en slik løsning som du skisserer. Den subjektive levestandarden kan du heller ikke uttale deg om, for andre enn deg selv. Min livskvalitet hadde blitt betraktelig mye lavere hvis jeg hadde vært hjemmeværende. Jeg kjenner til noen menn som har et stort behov for å være hovedforsørgeren i husstanden, og vil gjerne ha tradisjonelle kjønnsroller hvor kvinnen i huset er hjemmeværende. Disse  mennene (som jeg kjenner) er usikre på seg selv og sin egen maskulinitet. De vil være hovedforsørgeren slik at de ikke føler seg "mindre mannlige", og må derfor bevise for seg selv, og alle andre at de er maskuline. 

Jeg tenker at vi heldigvis ikke lever på 50-tallet, og man har i dag tilbud som barnehage og sykehjem. Derfor kan både kone og mann være i arbeid. Hovedgrunnen til at kvinner var hjemmeværende var ikke fordi de på død og liv hadde så ufattelig lyst, men fordi det var så og si det eneste alternativet hvis en ønsket en familie. Selv om det selvsagt finnes kvinner som ønsker å være hjemmeværende. For min del kan folk velge helt selv om de vil jobbe eller være hjemme, men det er ingen tvil om at ingen har godt av å sitte hjemme å sture hele dagen. Dog trener Norge at kvinner og menn (som har muligheten til det) er i arbeid. I tillegg vil de aller færreste husholdninger ha råd til at bare en av to arbeidsføre i huset arbeider. Gitt at begge to er i stand til å jobbe. Man får nemlig ikke stønad fra nav bare fordi man vil være husmor eller husfar på fulltid. 

Anonymkode: 01269...f70

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kvinner ønsker ikke yrkene med lønn nok til å kunne forsørge en hel familie

Jeg har forsørget meg og mine to barn, har vært deltids alenemamma i 15 år nå og selv om vi ikke har hatt noen voldsomt høy levestandard har vi heller ikke manglet noe. Kunne ikke falle meg inn å gå hjemme og sulle og bli forsørget av en mann - å være avhengig av å be ham om "lommepenger" til den minste ting?! Aldri! 

Skrevet

Det er så veldig mye i dag som aldri når nyhetene eller registreres noe sted tror jeg bare. Umulig å si noe om noe snart utover at alle har seg og sine som de alltid har hatt. Hjemmeoppgaver blir ofte forsømt når man er i jobb.Men det behøver jo ikke være bare kvinners ansvar og  det behøver man ikke ha barn for. I en periode jobbet jeg overtid lørdag og søndag og var glad for det ,men det er klart det går ut over noe. Man burde kanskje snakke mer med de nærmeste om framtida ,men det er ofte så vanskelig og alt blir ofte så mye annerledes enn man tror og kanskje også håper. Når man driver å jobber er verden veldig mye annerledes enn for pensjonister eller arbeidsledige og kanskje også syke. Det er et hav av forskjell som man bare må finne ut av selv tror jeg. En av mine sjefer så alltid at :" de fleste bekymringer blir det aldri noe av." Mye riktig i det også. En annen sa: "Hadde vi to bestemt i verden hadde ting gått bra".Mye riktig i det også.

Ting er ofte ikke så enkelt. Man må bare prøve å fokusere på det positive så langt man kan føler jeg.

Men det veldig mye som aldri når nyhetene. Og kanskje er av menneskelige hensyn. Hvem vet. En del mennesker er nok mye mere skjermet.

Anonymkode: 4b782...c39

Skrevet (endret)
1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har forsørget meg og mine to barn, har vært deltids alenemamma i 15 år nå og selv om vi ikke har hatt noen voldsomt høy levestandard har vi heller ikke manglet noe. Kunne ikke falle meg inn å gå hjemme og sulle og bli forsørget av en mann - å være avhengig av å be ham om "lommepenger" til den minste ting?! Aldri! 

Slike temaer på dol blir alltid kjedelig polarisert og av den grunn deltar jeg skjeldent i slike diskusjoner. Når den ene parten går til et ytterpunkt følger den andre med å gå enda lenger motsatt vei. Jeg reagerer på samme måte som du og Xtra, det fremkaller bare et stort gjesp hos meg når det nok en gang messes om at «det er kvinners feil».

Samtidig tror jeg ikke verden er så enkel som du sier heller. Jeg både kjenner og leser om stadig flere som kunne tenkt seg å jobbe mindre, og da både kvinner og menn, i alle livsfaser. Det eneste alternativene for folk er ikke «eneforsørger» eller «bli forsørget». Stadig flere ønsker å innrette seg annerledes, og selv kunne jeg godt tenkt meg en 70-80% stilling, der jeg jobbet fullt i perioder, og hadde fri til å reise sammenhengende i andre peroder. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å realisere en sånn plan om ikke alt for lenge. 

Endret av Kayia
Skrevet

I gamle dager leste man ofte i avisene i kommentarer til samfunn og politikk at noen ville ha i pose og sekk. Litt sannhet tror jeg det er i det også i dag. Ingen får i pose og sekk.

Anonymkode: 4b782...c39

Skrevet
8 minutter siden, Kayia skrev:

Slike temaer på dol blir alltid kjedelig polarisert og av den grunn deltar jeg skjeldent i slike diskusjoner. Når den ene parten går til et ytterpunkt følger den andre med å gå enda lenger motsatt vei. Jeg reagerer på samme måte som du og Xtra, det fremkaller bare et stort gjesp hos meg når det nok en gang messes om at «det er kvinners feil».

Samtidig tror jeg ikke verden er så enkel som du sier heller. Jeg både kjenner og leser om stadig flere som kunne tenkt seg å jobbe mindre, og da både kvinner og menn, i alle livsfaser. Det eneste alternativene for folk er ikke «eneforsørger» eller «bli forsørget». Stadig flere ønsker å innrette seg annerledes, og selv kunne jeg godt tenkt meg en 70-80% stilling, der jeg jobbet fullt i perioder, og hadde fri til å reise sammenhengende i andre peroder. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å realisere en sånn plan om ikke alt for lenge. 

Jeg er glad for at jeg har helse til å klare å jobbe 100 %.. 

Anonymkode: 1d1b1...44f

Skrevet
10 minutter siden, Kayia skrev:

Stadig flere ønsker å innrette seg annerledes, og selv kunne jeg godt tenkt meg en 70-80% stilling, der jeg jobbet fullt i perioder, og hadde fri til å reise sammenhengende i andre perioder. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å realisere en sånn plan om ikke alt for lenge. 

Det kunne jeg også tenkt meg, men tenker på pensjonen så derfor velger jeg å jobbe 100%, men vi planlegger seriøst å gå av ved fylte 62 år begge to slik at vi forhåpentligvis får mange friske og gode år sammen. :) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad for at jeg har helse til å klare å jobbe 100 %.. 

Anonymkode: 1d1b1...44f

Fint. 

Jeg har også helse til å jobbe 100% og har gjort det i 20 år, men jeg har samtidig råd til å jobbe mindre, og har såpass høy lønn at jeg har råd til å gå ned i stillingsandel for å leve annerledes. Det var dét, dvs livsvalg, innlegget mitt handlet om, ikke helse. 

Skrevet
48 minutter siden, Lillemus skrev:

Det kunne jeg også tenkt meg, men tenker på pensjonen så derfor velger jeg å jobbe 100%, men vi planlegger seriøst å gå av ved fylte 62 år begge to slik at vi forhåpentligvis får mange friske og gode år sammen. :) 

Jeg trodde vi måtte jobbe lenger nå, minst til 72 år for å "få det til å gå rundt".

Anonymkode: cf11d...884

Skrevet (endret)
1 time siden, Lillemus skrev:

Du får skynde deg å bli 62 for AFPs dager er vel talte ;) 

Endret av Xtra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...