Gå til innhold

Jeg har schizofreni og føler meg uvirkelig, men antipsykotika hjelper ikke - kan det være feil diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har schizofreni og føler meg uvirkelig, men antipsykotika hjelper ikke - kan det være feil diagnose?

Anonymkode: fedcf...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mer ut som dissosiasjon enn noe psykotisk. Hvis du f.eks også har en  traumelidelse, emosjonelt ustabil pf e.l kan det gi slike symptomer. Det kan også forekomme ved en rekke andre tilstander, som blant annet schizofreni Ved dissosiasjon kan en føle at en er uvirkelig, at alt rundt en er uvirkelig, at en lever i f.eks en film/drøm, at ting som faktisk har skjedd bare har vært en drøm osv. Hvis man opplever dissosiasjon så vet man at det man føler ikke stemmer, man vet at man ikke lever i en film, og man vet at man er virkelig, men det bare føles ikke slik. Ved psykose så innbiller en seg at en lever i en film eller er uvirkelig, i tillegg til å føle det. Om diagnosen er feil eller ei er fullstendig umulig å svare på med så lite informasjon. Det er mulig at det ikke er psykoselidelsen din som forårsaker følelsen av uvirkelighet, og at antipsykotika ikke fungerer av den grunn. Det kan også være at medikamentet, eller medikamentene du tar ikke er riktig for deg. Det er jo også en mulighet for at diagnosen ikke stemmer, men det er kan ingen her vite, særlig ikke med så lite informasjon, men på grunn av at det ikke er konkrete tester, som blodprøver, MR-scan osv som kan påvise de ulike psykiske lidelsene så er det en sannsynlighet for at diagnosen ikke stemmer. Særlig når en vet at rutinene og utredningen før en diagnose blir satt kan være av ymse kvalitet. 

Anonymkode: d716f...dad

Skrevet

Det fungerer best på bipolare som sedativ tror jeg.

og adhd.

det kan virke mot skidzofreni og psykose og men da må du ha riktig dosering og det er jo bare gjetning dessverre hva som skal til fra person til person.

Anonymkode: 89b84...9de

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres mer ut som dissosiasjon enn noe psykotisk. Hvis du f.eks også har en  traumelidelse, emosjonelt ustabil pf e.l kan det gi slike symptomer. Det kan også forekomme ved en rekke andre tilstander, som blant annet schizofreni Ved dissosiasjon kan en føle at en er uvirkelig, at alt rundt en er uvirkelig, at en lever i f.eks en film/drøm, at ting som faktisk har skjedd bare har vært en drøm osv. Hvis man opplever dissosiasjon så vet man at det man føler ikke stemmer, man vet at man ikke lever i en film, og man vet at man er virkelig, men det bare føles ikke slik. Ved psykose så innbiller en seg at en lever i en film eller er uvirkelig, i tillegg til å føle det. Om diagnosen er feil eller ei er fullstendig umulig å svare på med så lite informasjon. Det er mulig at det ikke er psykoselidelsen din som forårsaker følelsen av uvirkelighet, og at antipsykotika ikke fungerer av den grunn. Det kan også være at medikamentet, eller medikamentene du tar ikke er riktig for deg. Det er jo også en mulighet for at diagnosen ikke stemmer, men det er kan ingen her vite, særlig ikke med så lite informasjon, men på grunn av at det ikke er konkrete tester, som blodprøver, MR-scan osv som kan påvise de ulike psykiske lidelsene så er det en sannsynlighet for at diagnosen ikke stemmer. Særlig når en vet at rutinene og utredningen før en diagnose blir satt kan være av ymse kvalitet. 

Høres litt drøyt å dra fra 1 setning vel? Uvirkelighetsfølelse kan da fint være ett symptom schizofrene har.

Anonymkode: 0615e...756

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt drøyt å dra fra 1 setning vel? Uvirkelighetsfølelse kan da fint være ett symptom schizofrene har.

Anonymkode: 0615e...756

Sa at det hørtes ut som. Skrev senere at det også var vanlig ved schizofreni. 

Gjest elina777
Skrevet

Derealisasjon? Jeg gikk 5 år på uvirksomt antipsykotika, abilify og kunne ha masse symptomer på lidelsen min og innleggelser for mani og psykose og schizoaffektive trekk ifølge en lege. Så fikk jeg xeplion og alt er borte

Skrevet

Jeg har et stort arr i hodet foran.Tar medisin mot samme sykdom som deg. Har aldri fått undersøkt dette arret eller søkker i panna. Kan det gjøres ved hva dere nevner MR can. 

Ellers ville jeg bare si at mange ikke forstår hvor alvorlig denne sykdommen er og det er dumt. Må si jeg vet ikke stort selv.

Anonymkode: e52ad...c40

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...