Gå til innhold

Jeg vet ikke om jeg ønsker hjelp eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt kontakt med psykiatrien i 3 år og har fått diagnosen schizofreni, men jeg tenker at den ikke stemmer og at jeg egentlig ikke skulle hatt noen diagnose. I alle fall ikke schizofreni. Manglende sykdomsinnsikt og et vanlig tegn på schizofreni ville kanskje mange sagt, men jeg mener oppriktig at diagnosen er feil. Jeg har gått på medisiner siden 2015 og har sluttet mange ganger og jeg har aldri fått vrangforestillinger eller hallusinasjoner når jeg har sluttet. To av gangene jeg har sluttet har jeg prøvd å ta livet mitt, jeg vet at behandlerne som jeg har hatt mener at det er derfor jeg har prøvd å ta livet mitt - fordi jeg har sluttet på medisin, men jeg tenker at det er bare helt tilfeldig da det har vært andre ting som har gjort det uten at jeg skal gå noe detaljert inn på akkurat det.

Da jeg ble psykotisk, (om det faktisk var det jeg ble?) så hadde jeg ikke sovet eller spist ordentlig på to uker. Mange av behandlerne som jeg har hatt i psykiatrien har sagt til meg at alle kan bli psykotisk bare de får for lite søvn og mat over lang nok tid og jeg tenker at det må jo være det som har skjedd med meg? Jeg hadde mange vrangforestillinger og hadde muligens også hørselshallusinasjoner, men det forsvant etter veldig kort tid. Problemet mitt er at nesten hver gang jeg er i kontakt med psykiatrien så blir jeg tvangsinnlagt og tvangsmedisinert, medisineringen er det verste da medisinen får meg til å føle meg verre og ikke som meg selv. Hvorfor skal det som skjedde for 3 år siden fortsatt gi meg problemer? 

Så til poenget med tråden: jeg vet ikke om jeg ønsker hjelp eller ikke. Jeg var nylig tvangsinnlagt, skrev meg ut da tvangsvedtaket ble opphevet og nå venter jeg på å få oppfølging. Men vil jeg virkelig ha oppfølging? Jeg vet ikke. Kanskje det er best å bare holde seg unna hele psykiatrien? Er det noen som kan gi meg deres synspunkt på hva jeg burde gjøre?

Anonymkode: 04f36...517

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke be om ny utredning? Eller i hvert fall be om å få begrunnelsen for diagnosen? Men du har vel vært psykotisk de gangene du ble tvangsmedisinert?

Anonymkode: 9ecc5...f43

Skrevet

Ikke bare symptomer, men også funksjon er viktig for å vurdere sykdom eller ikke. Hvordan er det med din funksjon i utdanning/arbeid, familie og sosialt?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke be om ny utredning? Eller i hvert fall be om å få begrunnelsen for diagnosen? Men du har vel vært psykotisk de gangene du ble tvangsmedisinert?

Anonymkode: 9ecc5...f43

Jeg har fått vite at begrunnelsen for diagnosen er slik de opplevde meg for 3 år siden samt at jeg har aleksitymi og affektavflatning (noe jeg tenker like gjerne kunne kommet på grunn av depresjon). Jeg har ikke vært psykotisk de gangene jeg har blitt tvangsmedisinert, jeg har i alle fall ikke oppfattet meg selv som det og jeg har heller ikke fått vite av behandlere at jeg har blitt oppfattet som det.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Ikke bare symptomer, men også funksjon er viktig for å vurdere sykdom eller ikke. Hvordan er det med din funksjon i utdanning/arbeid, familie og sosialt?

Jeg har fullført videregående skole, jobber ikke for tiden da jeg nettopp har vært innlagt, har godt forhold til familie og venner. Jeg vil generelt si at jeg fungerer greit i disse situasjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...