Gå til innhold

Hvordan skiller man hypomani fra mani?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skiller man hypomani fra mani?

Anonymkode: 3784c...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mani er mer ekstremt. Man kan fungere i hverdagen selv om man er hypoman, er man manisk det som regel ikke mulig. 

Anonymkode: 288f2...3fc

Skrevet

Jeg leste en gang at hypomani er symptomer (økt aktivitetsnivå, impulsiv atferd, lite søvn osv.) som er tydelig avvikende for akkurat den personen det gjelder. Vi er jo ikke like på disse områdene i utgangspunktet. Altså slik at en som kjenner personen, vil merke at noe er forandret, men fremmede kan tro at vedkommende bare er en snakkesalig, impulsiv type med høyt aktivitetsnivå.

Men ved mani er symptomene så tydelige at de overgår "naturlig" aktive personligheter. Da er aktivitetsnivået og atferden så "høygiret" og spesiell at omgivelsene forstår at noe er galt, selv om de ikke kjenner personen fra før.

Altså: Hypomani er avvikende for "meg", mani er avvikende for "alle".

Jeg vet ikke hvor faglig korrekt dette er, men jeg syntes det var en beskrivelse som gjorde det enkelt å forstå hva det handler om, for meg som ikke har dybdekunnskaper om disse emnene.

Skrevet

Man mister ikke bakkekontakten på samme måten. I alle fall er det min opplevelse, selv om jeg kan bli ganske guffen mot de som sier jeg er syk og må ta imot hjelp, skjermes, stoppes i prosjekter osv. For jeg blir veldig prosjekt-opptatt om jeg har en ubehandlet hypomani. Skal skrive bok, tegne og male nok til å ha utstilling. Sover ikke, kontakter gjerne personer jeg ikke har hatt noe å gjøre med på lenge, har vært borti risikoatferd... Det har noen ganger nesten bikket helt over, men jeg klarer å høre på det når jeg får ultimatumet "om du ikke klarer å følge opp medisinering, må vi legge deg inn." 

Gjest elina777
Skrevet

Jeg tror jeg var hypoman da jeg var 15. Da fungerte jeg bedre enn normalen. Greide sulte meg og forbedret karakterene mine veldig. I mani blir jeg som regel psykotisk og innlagt 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...