Gå til innhold

Er ditt " kontaktnett" snevrere inn de seneste årene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier du i større grad kun kontakt med få og veldig nære familie og vennet enn før eksempel for 5 år siden? 

Selv synes jeg det koster å holde kontakt med kreti og pleti så det er en post jeg selv sparer mye på i et anstrengt budsjett.

Anonymkode: 4f64c...7da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg orker ikke så mye kontakt lenger, så jeg har begrenset kontakten til de aller nærmeste. Men jeg har hatt en hobby som har gledet meg stort. Der har jeg vært sammen med mennesker som har samme interesse som meg, og det har vært en trivelig kontakt som har gitt meg energi og positivt påfyll i hverdagen. 

Skrevet

For meg var det mye det samme. Det går en grense for alt. Så var det 60 års dag og så var det bryllup eller dåp og umulig å følge med på alt  og gi riktige gaver og samtidig leve en slags liv selv på min lønn da jeg hadde arbeid. Også hobby eller fritidsi interesser  koster. Nå har jeg begynt med litt håndarbeid i stedet som man kan kjøpe inn ved begynnende nedleggingssalg da jo nettbutikker overtar mer og mer. Men nett er ikke så lett og enkelt det heller. Jeg er heldig som har godt nok syn til å drive med sånne ting og man får mye indre ro av det og fint å holde på med noe kreativt og glede seg med farger.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier du i større grad kun kontakt med få og veldig nære familie og vennet enn før eksempel for 5 år siden? 

Selv synes jeg det koster å holde kontakt med kreti og pleti så det er en post jeg selv sparer mye på i et anstrengt budsjett.

Ganske likt nå som for 5 år siden. Ser jeg lenger bak, så er ikke nettverket snevrere, men det består dels av andre personer. Noen av de,som er de samme har jeg bedre kontakt med og  andre mindre. 

Møter vel ikke venner og familie like ofte som før jeg fikk barn, men de er der.

Skrevet

Ja, det blir mindre og mindre. Så godt som ikke eksisterende.

Anonymkode: f697c...298

Skrevet

Det er min erfaring også. Mulig det er en naturlig utvikling. Alle har vi ofte bare så nok med vårt i en hastig tid tror jeg. Å henge fast i fortida tjener sjelden noen hensikt.

Skrevet

Ja. Da jeg var ung hadde jeg mange venner og levde et aktivt liv. Nå (selv om jeg bare er i 40-årene), pleier jeg kontakt bare med et par venninner. Men det er kanskje en naturlig utvikling tatt i betraktning at jeg nå er ute av arbeidslivet pga dårlig helse. 

Anonymkode: db870...bbe

Skrevet

Mye er endret de siste seks årene. Jeg har mest kontakt med familie (mann og barn pluss det de «drar i hus») og de jeg treffer via en hobby. Venner som bare er venner har jeg ikke lengre. 

Anonymkode: 5bfde...705

Skrevet

Ja men det er veldig kjedelig men koselig da.

Anonymkode: 98020...24c

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er nok heller utvidet gjennom fritidsaktivitetene til barna.

Skrevet

Jeg har mistet kontakten med en del perifere venner. Ser likevel på det som mulig å gjenoppta kontakten med de fleste, om jeg i framtiden kjenner at det føles riktig. Akkurat nå er det best å slippe. 

Anonymkode: a27d4...3a2

Skrevet

Det må være fint å kunne være slik " på" og " av". Jeg har ofte trukket meg tilbake når jeg følte det gikk på helsa løs for alvor. Ofte ikke uproblematisk. Tror det har sammenheng med mangel på gjensidig respekt i relasjonen og det kan jo i såfall være begge parters skyld mener jeg. Tror også det var fordi interessene ble for forskjellige. De begynte å oppføre seg merkelig og så stygge ting om mine pårørende. Men jeg har det helt greit. Tror folk sliter med mye bak fasaden.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være fint å kunne være slik " på" og " av". Jeg har ofte trukket meg tilbake når jeg følte det gikk på helsa løs for alvor. Ofte ikke uproblematisk. Tror det har sammenheng med mangel på gjensidig respekt i relasjonen og det kan jo i såfall være begge parters skyld mener jeg. Tror også det var fordi interessene ble for forskjellige. De begynte å oppføre seg merkelig og så stygge ting om mine pårørende. Men jeg har det helt greit. Tror folk sliter med mye bak fasaden.

For min del er det ingen konflikter med de det gjelder, men sykdom som gjør at det er blitt sånn. Jeg har delt tilstrekkelig til at de forstår at det er evnen/overskudd mer enn viljen som gjør at jeg ikke orker kontakt. Dette er som sagt mer perifere venner. Nære venner holder jeg kontakten med, da jeg føler det er viktigere å prioritere og litt mer enten/eller. 

Anonymkode: a27d4...3a2

Skrevet

En på butikken sa i slem tone " hvor mange lik har du kjelleren". Nå er det mye slike " mysterieleker" ala Agathe Christiestil her omkring i perioder så jeg så ingen eller noen menisløse tomme ord bare på høfligst måte. Man blir bare skjelven og matt. Ikke så lett å forstå yngre personer i dag føler jeg  men arbeidslivet er jo gått helt av hengslene.

Husker når jeg var barn og ble sent i butikken for å handle på krita. En gang ble jeg såret av hva en ekspeditør sa og løp gråtende hjem. De voksne sa jeg hadde misforstått. Alle kan gjøre feil.

Skrevet

Enkelte må bry seg katta om det meste tenker jeg når jeg hører og leser om mye i dag. Ille at det blitt sånn. Ikke rart folk blir mere forsiktige ovenfor sine kontakter.

Skrevet

Mitt nettverk er stortsett slik det alltid har vært, men i dårlige perioder er jeg mindre sosial. Det har de rundt med stor forståelse for og det blir ingen problemer av det. Har aldri isolert meg i dårlige perioder og levere i troen på at litt sosial omgang er bra uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...