Gå til innhold

Er det dumt å gjøre et forsiktig forsøk på lamictal-slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange ganger tenkt «klarer jeg meg uten medisiner, siden jeg har vært stabil mht deprsjon lenge?»

Er det dumt å prøve å slutte? Prøve i en periode å trappe sakte ned, og heller snu og trappe opp igjen om det ikke går? 

Bruker lamictal pga depresjon (jeg har en usikker BP-diagnose, så jeg sier alltid til leger som spør at jeg har depresjon og ikke BP).

Vil jo helst klare meg uten. Eller er det risikosport å gjøre et slikt forsiktig forsøk? 

Jeg vil heller ikke bruke blåresepter (medisiner på statens regning) om det ikke er helt nødvendig. 

Anonymkode: 423ff...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. En psykiater jeg var hos for noen år siden sa at lamictal har en bivirkning som gjør at en blir trøtt. Jeg har hatt denne bivirkningen i 10 år og er lei av den. Men det er bedre å slite med den enn med depresjon. 

Skrevet

Denne psykiateren ville imidlertid at jeg skulle trappe ned og seponere alle medisinene jeg gikk på (lamictal og Efexor). Pga at han mente at det var de som gjorde meg trøtt. Han laget en lang nedtrappingsplan. Men jeg sluttet bare med Efexor.

Skrevet

Siden denne psykiateren har truffet meg og snakket med meg om medisinene gjør jeg et forsiktig forsøk. Trapper sakte og langsomt ned, og så snur jeg igjen om jeg merker forbedring. Det har gått bra å slutte på andre medisiner også (Efexor etter avtale med psykiater og wellbutrin på egen hånd). 

Skrevet

En teori er jo at det kan være nettopp Lamictal som har gitt mer stabilt stemningsleie, så jeg ville ikke uten videre tenke at det var lurt å kutte ut. Men bivirkninger skal man selvsagt tenke på og. Vil bare si at Lamictal kan være skummel å trappe for fort opp pga. fare for alvorlige hudbivirkninger. Så for bp vil en nedtrapping kunne skje betydelig raskere enn en opptrapping. 

Skrevet
33 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

En teori er jo at det kan være nettopp Lamictal som har gitt mer stabilt stemningsleie, så jeg ville ikke uten videre tenke at det var lurt å kutte ut. Men bivirkninger skal man selvsagt tenke på og. Vil bare si at Lamictal kan være skummel å trappe for fort opp pga. fare for alvorlige hudbivirkninger. Så for bp vil en nedtrapping kunne skje betydelig raskere enn en opptrapping. 

Man får ikke nedtrappings-symptomer av lamictal. Selv bråseponerte jeg lamictal, og merket ingenting. Før noen uker senere da jeg havnet i en dyp depresjon. På lamictal får jeg ikke depresjoner, men med en gang jeg slutter faller jeg ned i et dypt hull relativt kjapt. Jeg tenker at jeg nok ikke er den eneste som har like god effekt av lamictal, og det er fullt mulig at det er lamictalen som gjør at at Ts ikke lenger får depresjoner. Jeg har i hvert fall aldri tenkt å slutte på lamictal igjen. 

Anonymkode: 1ad87...e5e

Skrevet

Samme her. Jeg blir tidvis dårlig selv på Lamictal, men uten det var alt tusen ganger verre.  Og... Det har verken jeg eller de rundt meg lyst på.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...