Gå til innhold

Lamictal og selvmordstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har fått meg Lamictal, men er litt redd for å ta den. Stemmer det at denne medisinen gjør at man får sterkere selvmordstanker?

Jeg har Lamictal 25mg.

Endret av knutgarvik
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, kupton skrev:

Det stemmer ikke. 

takk for svar, da kjører jeg bare på

Skrevet
2 minutter siden, knutgarvik skrev:

takk for svar, da kjører jeg bare på

Husk å følge opptrappingsplanen nøye.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, kupton skrev:

Husk å følge opptrappingsplanen nøye.

1 tablett daglig i 2 uker, deretter øke dose?

Jeg bor i utlandet og får den bare over disken her. Men slik jeg forstod det, var det 1 tablett (25mg) pr dag i 2-3 uker, deretter øke til 50mg. Eller er jeg helt på jordet nå?

Endret av knutgarvik
Skrevet

Bipolar lidelse: Forebyggende behandling av depressive episoder ved bipolar I lidelse. Det er ikke sett økning i bivirkninger ved brå seponering. Langsom nedtrapping er dermed ikke nødvendig. Grunnet risiko for hudutslett bør startdose og videre doseøkning ikke overstiges. Voksne (>18 år): Anbefalt dosetitrering:

Uke 1-2

Uke 3-4

Uke 5

Vedlikeholdsdose (fra uke 6)3

Monoterapi med lamotrigin eller kombinasjonsbehandling uten valproat og uten legemidler som induserer lamotriginglukuronidering:

25 mg/dag 
(i 1 dose)

50 mg/dag 
(i 1 dose eller fordelt på 2 doser)

100 mg/dag 

Vanligvis 200 mg/dag (i 1 dose eller fordelt på 2 doser). Doseintervall 100-400 mg/dag

Kombinasjonsbehandling med valproat uavhengig av annen samtidig legemiddelbruk:

12,5 mg/dag 
(gitt som 25 mg annenhver dag)

25 mg/dag 
(i 1 dose)

50 mg/dag 

Vanligvis 100 mg/dag (i 1 dose eller fordelt på 2 doser). Maks. dose 200 mg/dag kan brukes avhengig av klinisk respons

Kombinasjonsbehandling uten valproat og med legemidler som induserer lamotriginglukuronidering1:

50 mg/dag 
(i 1 dose)

100 mg/dag 
(fordelt på 2 doser)

200 mg/dag 
(fordelt på 2 doser)

300 mg/dag i uke 6, kan økes til 400 mg/dag i uke 7 for å oppnå optimal effekt (fordelt på 2 doser)

Skrevet (endret)
6 minutter siden, kupton skrev:

Bipolar lidelse: Forebyggende behandling av depressive episoder ved bipolar I lidelse. Det er ikke sett økning i bivirkninger ved brå seponering. Langsom nedtrapping er dermed ikke nødvendig. Grunnet risiko for hudutslett bør startdose og videre doseøkning ikke overstiges. Voksne (>18 år): Anbefalt dosetitrering:

Uke 1-2

Uke 3-4

Uke 5

Vedlikeholdsdose (fra uke 6)3

Monoterapi med lamotrigin eller kombinasjonsbehandling uten valproat og uten legemidler som induserer lamotriginglukuronidering:

25 mg/dag 
(i 1 dose)

50 mg/dag 

100 mg/dag 

Vanligvis 200 mg/dag (i 1 dose eller fordelt på 2 doser). Doseintervall 100-400 mg/dag

Kombinasjonsbehandling med valproat uavhengig av annen samtidig legemiddelbruk:

12,5 mg/dag 
(gitt som 25 mg annenhver dag)

25 mg/dag 
(i 1 dose)

50 mg/dag 

Vanligvis 100 mg/dag (i 1 dose eller fordelt på 2 doser). Maks. dose 200 mg/dag kan brukes avhengig av klinisk respons

Kombinasjonsbehandling uten valproat og med legemidler som induserer lamotriginglukuronidering1:

50 mg/dag 
(i 1 dose)

100 mg/dag 
(fordelt på 2 doser)

200 mg/dag 
(fordelt på 2 doser)

300 mg/dag i uke 6, kan økes til 400 mg/dag i uke 7 for å oppnå optimal effekt (fordelt på 2 doser)

Ut fra hva jeg forstår har jeg da skjønt det riktig? jeg tar kun Lamictal nå, kombinerer ikke med andre medikamenter. 

altså 2 uker på 25mg, 2 uker på 50 mg og deretter øke til 100mg. 

Endret av knutgarvik
Skrevet (endret)

Korrekt. Etter to uker på 100 mg går de fleste opp til 200 mg. Etter vel en uke på dette igjen bør en måle serumkonsentrasjon. Vha dette svaret kan en stille seg inn på den dose som gir anbefalt serumkonsentrasjon.

Endret av kupton
Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Korrekt. Etter to uker på 100 mg går de fleste opp til 200 mg. Etter vel en uke på dette igjen bør en måle serumkonsentrasjon. Vha dette svaret kan en stille seg inn på anbefalt dose.

takk for fantastisk hjelp

Skrevet
36 minutter siden, kupton skrev:

Korrekt. Etter to uker på 100 mg går de fleste opp til 200 mg. Etter vel en uke på dette igjen bør en måle serumkonsentrasjon. Vha dette svaret kan en stille seg inn på den dose som gir anbefalt serumkonsentrasjon.

Bør man gå på 100mg i en eller to uker? Mtp at det står "fra uke 6" at man skal ta 200mg? Trapper opp på nytt igjen da jeg hadde en pause fra legemiddelet, noe som mildt sagt ikke gikk bra. Forrige gang tok jeg 100mg i en uke, men er det egentlig anbefalt å ta denne dosen i to uker?

Anonymkode: 24189...064

Skrevet
På 28.10.2018 den 15.42, kupton skrev:

Jeg vet ikke. Min anbefaling er to uker. 

Et lite spørsmål på siden. Kjenner du til hvordan Lamictal og Olanzapine funker sammen? Jeg vet at Tegretol og Olanzapine ikke går som hånd i hanske sammen, men finner ikke noe på Lamical og Olanzapine.

Skrevet (endret)

Du skriver om interaksjoner. Det finnes en håndfull medikamenter som interagerer med de fleste andre medisiner. Tegretol/karbamazepin er en av disse. De som bruker disse medisinene skal opplyses om dette og alltid nevne for leger at de bruker dem når det er snakk om å få andre medisiner.

Lamictal/lamotrigin og Zyprexa/olanzapin kan ha en interaksjon som beskrives under, men FK oppgir at ingen tiltak er nødvendige. Jeg synes dog at serumkonsentrasjonsmåling av Lamictal bør gjøres etter noen uker. Snakk med legen din.

Klassifisering av interaksjoner

Bør unngås Bør unngås
Forholdsregler bør tas Forholdsregler bør tas
Ingen tiltak nødvendig Ingen tiltak nødvendig

N Nervesystemet: Er ikke blitt vurdert for interaksjoner

Liste over interaksjoner (1 treff):

Ingen tiltak nødvendig
Olanzapin N05A H03 (søkeinput zyprexa)
Lamotrigin N03A X09 (søkeinput lamictal)

Klinisk konsekvens

Mulig nedsatt konsentrasjon av lamotrigin (20-30 %). Mulig økt konsentrasjon av olanzapin (20-30 %).
Endret av kupton
Skrevet

Jeg er litt forvirret og tror det er hensiktsmessig med en oppklaring. Hva er det egentlig du lider av/hva er diagnosen din? 

Du har presentert symptombildet ditt med  tvangstanker om skade, men nå skriver du plutselig om både karbamazepin, lamotrigin og olanzapin? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...