Gå til innhold

Kogntive vansker etter depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg lurer på om noen har opplevd kognitive vanskeligheter etter en moderat- alvorlig depresjon? Jeg er i remisjon og lurer på om de kognitive ferdighetene vil noen sinne komme tilbake, eventuelt hvor lenge dette vanligvis tar etter en depresjonsperiode. Det er mye usikkerhet rundt dette tema har jeg fått inntrykk av. Forskning som bekrefter og avkrefter muligheten for utvikling av f. eks hippokampus. Takker for svar:)

Endret av Maggy1998
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er relativt nye erkjennelser. De kognitive vanskene sitter i ofte mange måneder etter at de vanlige depresjonssymptomene er borte. Men så langt som jeg har fulgt forskningen, tyder det på at en gjenvinner storparten av sin tidligere kognitive kapasitet etter noe tid. Men som sagt varer det ofte mye lengre enn til depresjonen som sådan er borte. Gjentatte alvorlige depresjoner kan dessverre gi varig svekkede kognitive funksjoner.

Det er en del forskning som peker i retning av at Brintellix er fordelaktig her.

Skrevet

Den er grei, har lest at disse utfordringene har blitt funnet i pasienter 6 mnd etter depresjonen. Kanskje disse pasientene var de siste som fortsatt opplevde kognitive vanskeligheter. Eller så menes det at vanskelighetene kan vare i 6 måneder og at de kan vare mye lengre enn dette. 

Her fra et studie i Norge: https://forskning.no/depresjon-psykologi/2010/01/deprimerte-er-svekket-over-tid

Jeg får ta livet litt med ro og fokusere på å unngå tilbakefall. Problemet er at jeg er student😬

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...