Gå til innhold

amming etter brystoperasjon


Gjest mrs ijr

Anbefalte innlegg

Gjest mrs ijr

Jeg fikk i 1995 utført brystløft- kirurgi, med L- snitt. Nå er jeg gravid, og vil så gjerne amme! Tror dere dette er mulig? (Fødte et barn i 1992, som jeg ammet i 10mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære mrs ijr. Det er stor variasjon fra kvinne til kvinne hvorvidt man klarer å fullamme etter kirurgisk inngrep i brystene. Det avhenger hvorvidt kjertelvev, melkeganger og nervetilførsel er intakt. Noen kan oppleve at utdrivningsrefleksen er tregere. Dette kan hjelpes på med å bruke Oxytocin i sprayform før amming. Hvis produksjonen kommer tregt igang, kan håndmelking eller pumping ved siden av hyppig amming stimulere til mere melk.Å ha ammet tidligere er ofte et godt grunnlag for å lykkes, dersom ammingen kommer godt igang og en har et sugevillig barn. Er man usikker hva som konkret er gjordt under operasjonen, kontakt kirurgen og få en beskrivelse (epikrise). Denne kan være et godt utgangspunk for samtale med lege/jordmor for vurdering. Spør om hjelp på barselavdelig og helsestasjon slik at dere kan få en tett oppfølging fra start av, følg med på barnets vekstutvikling med f eks vektkontroll hver uke i starten. I praksis er det endel som trenger tillegg ved siden av morsmelk i kortere eller lengre perioder. Selv om man ikke klarer å fullamme, kan selv små mengder morsmelken gi en viss beskyttelse til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...