Gå til innhold

Rettigheter etter psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nær bekjent som er i psykose, innlagt i 2 uker nå, og det går framover. Hun begynner å finne tilbake til virkeligheten.

Som nær en nær pårørende har jeg tatt på meg oppgaven å finne ut av hva som best kan skje etter utskrivingen fra skjermet avdeling. Jeg vil få pasienten til å gi meg tillatelse til å gå inn i den konkrete saken når hun er i stand til det. Det vet jeg hun vil.

Men jeg leser noe om rettigheter, og lurer på om dette stemmer.

Hva har man rett til etter en psykose? Jeg tenker på etterbehandling, poliklinisk, jeg mener skal man kunne takle livet, og kanskje innrette seg etter de forholdsregler i sinnet som er der, må man få hjelp. Dette er snakk om et akutt tilfelle, jeg tror i hvertfall ikke at det er en kronisk lidelse, har ingen indikasjoner fra dagliglivet gjennom mange år på det.

Finner psykiaterne ut at det er en diagnose, utløser det selvfølgelig en del ting, men jeg tror som sagt ikke det.

Hvor kan jeg søke hjelp for å få informasjon, objektiv informasjon, og ikke bare fra sykehuset hun er innlagt i?

Hvor finner jeg retningslinjer til lov om psykisk helsevern?

Hvordan bør jeg gå fram?

Dette har vært en tøff tid, men vi ser at det lysner, og er glade for det! Hun er ung, hun har livet foran seg, og hun vil!!!!

Takk for svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du er ute etter, men håper dette kan hjelpe litt:

1. Har hun en psykose, har hun selvsagt også en diagnose. I ICD-10 befinner de aktuelle diagnoser seg på F20 - F29.

2. Alle som har vært psykotiske skal ha antipsykotisk medisin i minst et år. Medisinene får hun på blå resept.

3. Alle med psykose blir tilbudt poliklinisk oppfølging. Før dette kan det være aktuelt at hun overføres til en annen post for en noe lengre rehabilitering.

4. Etter Psykisk helsevernloven (1999), har hun krav på at det utarbeides "Individuell plan" §4-1 som klargjør hvilke instanser som har ansvar for hvilke hjelpetiltak.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html

5. Sentrale hjelpere i kommunen er psykiatriske sykepleiere og fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...