Gå til innhold

Villaks og vill ørret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På ‎02‎.‎11‎.‎2018 den 16.17, Gargamel skrev:

Det fnnes i alle fall oppdrettsørret. Jeg vil tro det aller meste du finner av ørret i butikken er fra oppdrett, og at de gjør et stort nummer av det hvis den er vill. 

Det har du sikkert rett i.

Har fått en ungdom i hus som er ekstremt opptatt av hvordan maten er produsert... Det er i og for seg bra med samfunnsengasjerte ungdommer, men det kan bli litt vel mye av og til, og det er i alle fall litt mer tungvindt :unsure:

7 minutter siden, laban skrev:

Jeg aner ikke hvor korrekt dette er, men det står litt om merking etc.: http://dyrevennlig.org/dyr/fisk/

Der stod det mye! Har  aldri hørt om den siden før - Dyrevennlig hverdag. Prøvde å finne ut hvem som står bak siden, men fant det ikke. Vet du det?

Men takk for tips, da skal jeg se etter økologisk lags eller ørret, visste faktisk ikke at det fantes. Eller villfisk med et av merkene MSC-logoen eller  Domstein-logoen. Kjente ikke til de heller.

Annonse

1 minutt siden, laban skrev:

Nei, men de linker jo til Dyrevernalliansen overalt, så det er vel ikke usannsynlig at det er den.

Ja, nå så jeg den.

Stod mye bra der, så jeg får lese litt mer, før jeg evt sender linken til dattera. Jeg prøver å gi henne litt balansert informasjon, så er jo litt i tvil om jeg skal gjøre henne oppmerksom på denne siden. Hun får litt voldsom info gjennom diverse FB-grupper fra en del som er litt ekstreme.... :-O

Gjest Gargamel

Jeg mener oppdrettslaks er veldig bærekraftig sammenlignet med andre ting man kan spise.

https://laksefakta.no/laks-og-miljo/hvordan-pavirker-oppdrettslaksen-klimautslippene/

Ett kg laks gir 2,5 CO2 ekvivalenter. Ett kg storfekjøtt gir 30.  Med andre ord kan man fø over 10x så mange mennesker med laks, til samme miljøkostnad.

Det stemmer at laks spiser soya som krever landbruksareal, men den spiser MYE mindre soya enn hva en ku gjør for å produsere samme mengde kjøtt. Når man snakker om antall fotballbaner bør man sette ting i en meningsfylt sammenheng. Hvor mange fotballbaner går til biffproduksjon?

Jeg synes det er rart at miljøaktivister trekker frem oppdrettsnæringen som et problem. Folk flest kommer bare til å bytte ut laksen med kjøtt.

44 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg mener oppdrettslaks er veldig bærekraftig sammenlignet med andre ting man kan spise.

https://laksefakta.no/laks-og-miljo/hvordan-pavirker-oppdrettslaksen-klimautslippene/

Ett kg laks gir 2,5 CO2 ekvivalenter. Ett kg storfekjøtt gir 30.  Med andre ord kan man fø over 10x så mange mennesker med laks, til samme miljøkostnad.

Det stemmer at laks spiser soya som krever landbruksareal, men den spiser MYE mindre soya enn hva en ku gjør for å produsere samme mengde kjøtt. Når man snakker om antall fotballbaner bør man sette ting i en meningsfylt sammenheng. Hvor mange fotballbaner går til biffproduksjon?

Jeg synes det er rart at miljøaktivister trekker frem oppdrettsnæringen som et problem. Folk flest kommer bare til å bytte ut laksen med kjøtt.

Ja, du har rett i det, angående CO2-utslipp. Likevel er det ikke svart/hvitt. Jeg for min del synes dette er veldig komplisert. Bl.a. fordi lam og delvis storfe også gjør en viktig jobb med å pleie kulturlandskapet + at de utnytter de forressursene vi har i Norge, som det ikke er mulig å dyrke menneskemat på. Det i seg selv er en viktig verdi for meg.

Jeg skeptisk til mye innen oppdrettsnæringen. Er veldig glad i laks, og har egentlig valgt å lukke øynene for de uheldige sidene ved bransjen - bl.a. høyt antibiotikaforbruk, sykdomsspredning til villaksen, og forbruket av menneskemat som er produsert på andre siden av jorda... Men nå når dattera er kommet på banen, må jeg kanskje ta det litt mer alvorlig.

Vi startet for snart to år siden med endret kosthold pga ungdommene. Det første året reduserte vi vel forbruket med 30-50 % tenker jeg. Nå tror jeg vi spiser kun rundt 30 % av det kjøttet vi spiste for to år siden. Vi spiser mye mer grønnsaker og belgfrukter, en del mer fisk - og skal vi kutte ut oppdrettslaksen, må vi finne annen type fisk vi kan spise med god samvittighet, for at vi skal ha et fullverdig kosthold - og det gjelder særlig hun minste. Hun går nok ikke tilbake til kjøttet når hun kutter oppdrettsfisk - men hun er heller ikke "folk flest" da :rolleyes:

Gjest Gargamel
9 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, du har rett i det, angående CO2-utslipp. Likevel er det ikke svart/hvitt. Jeg for min del synes dette er veldig komplisert. Bl.a. fordi lam og delvis storfe også gjør en viktig jobb med å pleie kulturlandskapet + at de utnytter de forressursene vi har i Norge, som det ikke er mulig å dyrke menneskemat på. Det i seg selv er en viktig verdi for meg.

Jeg skeptisk til mye innen oppdrettsnæringen. Er veldig glad i laks, og har egentlig valgt å lukke øynene for de uheldige sidene ved bransjen - bl.a. høyt antibiotikaforbruk, sykdomsspredning til villaksen, og forbruket av menneskemat som er produsert på andre siden av jorda... Men nå når dattera er kommet på banen, må jeg kanskje ta det litt mer alvorlig.

Vi startet for snart to år siden med endret kosthold pga ungdommene. Det første året reduserte vi vel forbruket med 30-50 % tenker jeg. Nå tror jeg vi spiser kun rundt 30 % av det kjøttet vi spiste for to år siden. Vi spiser mye mer grønnsaker og belgfrukter, en del mer fisk - og skal vi kutte ut oppdrettslaksen, må vi finne annen type fisk vi kan spise med god samvittighet, for at vi skal ha et fullverdig kosthold - og det gjelder særlig hun minste. Hun går nok ikke tilbake til kjøttet når hun kutter oppdrettsfisk - men hun er heller ikke "folk flest" da :rolleyes:

Jeg mener argumentet for oppdrettslaks er at de spiser mye mindre enn hva kylling og storfe gjør.  Altså hadde jorden fått mye større kapasitet til å dyrke menneskemat hvis vi hadde droppet ku, svin og kylling til fordel for laks. Husdyr spiser også korn og soya. Der det dyrkes gress kunne man dyrket andre ting. Derfor synes jeg det er rart at oppdrettslaks, av alle ting, blir en syndebukk.

Når det gjelder lam så er det flott, men produksjonen kun 1/50 av lakseproduksjonen i Norge.

Lakselus er et problem. Brukes det mye antibiotika nå for tiden? Var ikke det før?

Annonse

17 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mener argumentet for oppdrettslaks er at de spiser mye mindre enn hva kylling og storfe gjør.  Altså hadde jorden fått mye større kapasitet til å dyrke menneskemat hvis vi hadde droppet ku, svin og kylling til fordel for laks. Husdyr spiser også korn og soya. Der det dyrkes gress kunne man dyrket andre ting. Derfor synes jeg det er rart at oppdrettslaks, av alle ting, blir en syndebukk.

Når det gjelder lam så er det flott, men produksjonen kun 1/50 av lakseproduksjonen i Norge.

Lakselus er et problem. Brukes det mye antibiotika nå for tiden? Var ikke det før?

Ja, jeg ser poenget ditt med at fiskene spiser mindre menneskemat enn det husdyrene gjør. Men hva mener du en kunne ha dyrket i stedet for gress i ganske bratte lier på Vestlandet og på fjellet (der sauene, lammene og en del storfe beiter)? Noen steder der det er flatt, kunne en selvsagt hatt mer poteter og grønnsaker, men det meste av kornet trenger tørrere og varmere klima enn det som er tilfelle i store deler av Norge.

Siden landet vårt er langstrakt, kupert, kaldt og tungdrevent, er det jo fantastisk at vi faktisk kan produsere mat gjennom gresset som vokser på disse stedene. Ja - dyra er inne store deler av året, og må ha kraftfor - men også der skjer det jo spennende forskning og utvikling! Det siste jeg leste var at det forskes på bruk av treflis til kraftfor både til gris og til laks - flisa bløtes og tilsettes en gjærsopp og en bakteriekultur (tror det var sånn), slik at det kan dannes aminosyrer og protein og dermed få et proteinrikt for basert på skogen vår :o:lol: Fantastisk!

Vet ikke noe nytt angående lakselus. Det er vel mindre prat om det nå - men jeg så nettopp en film på FB fra ei merde der laksen hadde store sår, om det var fra lakselus eller fra fisk, vet jeg ikke.

17 minutter siden, laban skrev:

Takk for interessant artikkel!

Jeg visste ikke at laksen kunne få beroligende medisin.... :blink:

Det stod at i forhold til produsert masse, blir det gitt lite antibiotika, 0,4 % av laksene behandles. Det høres jo ikke så galt ut?

Hm.... merker at dette kan jeg absolutt ingenting om!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...