Gå til innhold

Veldig bekymret for venninnen min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en venninne, vi er egentlig ikke SÅ nære, men jeg er en av de få venninnene hun har, og hun har åpnet seg litt for meg. Akkurat nå er jeg veldig bekymret for henne, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe. Da venninnen min var barn ble hun utsatt for incest. Grove overgrep, misbruk og manipulering over tid. Hun er ganske ødelagt, og har gått til psykolog i tre år nå. Nå har hun fortalt meg at hun er dypt fortvilet fordi hun i disse årene har vært intenst forelsket til psykologen sin, og at det er han som har holdt henne i live en god stund nå. Ikke på grunn av terapien, men at det er hans nærvær som person som har holdt henne gående. Nå skal psykologen begynne i en annen jobb, og venninnen min takler dette dårlig. Hun har nok en voldsom kjærlighetssorg og kanskje redsel for å gi slipp på han. Jeg er så bekymret for henne nå. Om hun klarer å leve videre, hvis dere skjønner. Hun er helt i oppløsning, altså, HELT i oppløsning, nesten ute av kontroll, vil jeg si. De siste to gangene jeg har snakket med henne eller møtt henne hjemme hos henne har hun grått som om noen har dødd, og jeg føler meg helt maktesløs i å hjelpe til. Vær snille å ikke skriv ting som at det ikke sømmer seg å være forelsket i psykologen, at det er et rent profesjonelt forhold, han han ikke er interessert, og alt det der. Jeg er fullstendig klar over det. Samtidig tenker jeg at dette er en spesiell situasjon, der vi snakker om et menneske som er svært skadet mentalt, som ikke er vant til at noen bryr seg eller er til å stole på, som ikke har følt seg nær noen før, på grunn av alt det jævlige hun har vært tatt for. Psykologen er den eneste hun har følt seg knyttet til, og jeg forstår at hun er avhengig av han. Dette er vanskelig, og jeg håper jeg har fått frem alvoret i saken. Jeg ønsker å være en god venninne i denne situasjonen, men jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe.

Er det noen som har noen råd? Hvis det er noen fagpersoner her inne, hva anbefaler dere? Jeg frykter virkelig for venninnen min sitt liv. Rett og slett.

Hilsen Thea. 

Anonymkode: 6b9ec...a5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste hadde vært om hun snakket med behandleren sin om det, behandlere er vant til at pasienter knytter seg til dem, men jeg forstår at det er lett å si det. Det virker jo som at dette har gått veldig langt også.

Jeg håper at du får svar fra Kupton eller andre med erfaring. 

Anonymkode: 0199f...ddd

Skrevet

Vil også bare si at det er helt vanlig at man blir betatt av behandler / lærer / foreleser / lege o.l. Har dessverre ingen råd å komme med jeg heller, men håper noen andre har det.

Skrevet

Takk, ja jeg håper det. Hun vil ikke si noe til han, vi har pratet om det. Hun føler seg vel for sårbar, kanskje, og så er hun redd for avvisningen. Pluss at hun synes det er overveldende pinlig. Huff, jeg skjønner egentlig det. 

Skrevet

Først vil jeg bare si at det ikke er unormalt å bli forelsket i terapeuten sin, mange blir det. Synes det også er ganske forståelig i hennes situasjon.

Hadde det vært meg som sto i den situasjonen så ville jeg vært tydelig ovenfor henne at jeg var der for henne. Og vist det med handling, feks bedt henne med på en aktivitet så hun kunne få noe hyggelig å tenke på og ellers holde litt kontakt.

Er du så bekymret for henne liv så kan du sende en bekymringsmelding til fastlegen hennes eller til kommunelegen. 

Skrevet
5 minutter siden, emilie321 skrev:

Først vil jeg bare si at det ikke er unormalt å bli forelsket i terapeuten sin, mange blir det. Synes det også er ganske forståelig i hennes situasjon.

Hadde det vært meg som sto i den situasjonen så ville jeg vært tydelig ovenfor henne at jeg var der for henne. Og vist det med handling, feks bedt henne med på en aktivitet så hun kunne få noe hyggelig å tenke på og ellers holde litt kontakt.

Er du så bekymret for henne liv så kan du sende en bekymringsmelding til fastlegen hennes eller til kommunelegen. 

Å? Hvordan sender jeg bekymringsmelding? Jeg skal ha det i bakhodet hvis ting blir verre. Takk for respons, forresten.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Hvordan sender jeg bekymringsmelding? Jeg skal ha det i bakhodet hvis ting blir verre. Takk for respons, forresten.

Jeg har skrevet en bekymringsmelding til kommunelegen en gang. Da skrev jeg rett og slett hvem jeg var bekymret for og hvorfor. Skrev også hvordan jeg kjente vedkommende. 

Det som skjedde var at kommunelegen tydeligvis sendte brevet til vedkommendes fastlege. Vedkommende ble så innkalt til time hos fastlegen. Vedkommende fikk da den hjelpen h*n trengte.

Blir situasjonen akutt så ringer du legevakten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...