Gå til innhold

Kupton: gravid med antibiotika-allergi = angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje litt på kanten, men jeg håper på svar fra deg :) 

Jeg har bipolar lidelse type 1 og sliter også en del med angst. Nå er jeg gravid, og noe jeg ikke hadde tenkt på er at det kan bli aktuelt med antibiotikabehandling i forbindelse med svangerskapet hvis jeg blir syk, eller ved komplikasjoner. Det trenger jo ikke å skje, men jeg har blitt veldig opphengt i frykten for hvor farlig det eventuelt er for meg og barnet. Veldig opphengt i det, faktisk, jeg tenker omtrent ikke på annet og har muligens mer angst for det enn nødvendig. Jeg er altså allergisk mot (antageligvis) all form for penicillin og antibiotika. De gangene jeg har måttet ta slike medisiner har jeg reagert uten unntak. I blant er det "bare" litt urticaria, noen ganger har jeg fått angioødem, og jeg har også fått en annen type utslett som jeg ikke tror er urticaria, men det all huden på hele kroppen blir hoven og smertefull, og kroppen blir full av væske. Jeg har ikke fått pusteproblemer, men jeg har også blitt håven på leppene, og drøvelen kan hovne opp. I blant har behandling med antihistaminer fungert, i blant har jeg tatt kortison-tabletter, men jeg er usikker på hvor godt de egentlig har fungert da allergisymptomene kan være i flere uker. Pga bipolariteten er det også uheldig for meg å ta kortison da det gjør at jeg ikke sover i det hele tatt, og får tendenser til å bli manisk.  

Jeg er altså redd for hvor alvorlig denne typen allergi egentlig er og om det gjør meg mer utsatt for å dø av infeksjoner enn andre, og om det gjør svangerskapet til en høyere risiko enn for andre? Jeg lurer også på: kan en forebygge allergiske reaksjoner på antibiotika? Kan en forhindre allergiske reaksjoner hvis en igangsetter tiltak før/samtidig som en begynner på antibiotika? Altså ikke vente til symptomene opptrer, men begynne på feks antihistaminer med en gang som profylakse? Kan det være mulig å ikke få symptomer i det hele tatt med riktig tilleggsbehandling for allergien ved en eventuell infeksjon. 

Sorry at det ble litt mye.

Hilsen overnervøs og gravid. 

Anonymkode: 72f59...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste her er at dine allergier journalføres under "Kritisk informasjon" hos fastlege og sykehus. I tillegg må du alltid nevne det når det blir snakk om behandling. Du må få det skriftlig fra fastlegen slik at du vet nøyaktig hvilke AB du er allergisk mot.

Så finnes det i dag så mange ulike AB at det alltid er mulig å finne et som både virker og som du ikke er allergisk mot. Du skal ikke ha AB som du tidligere har reagert allergisk på.

Ved å følge disse enkle råd, er dette helt uproblematisk.

Skrevet
33 minutter siden, kupton skrev:

Det viktigste her er at dine allergier journalføres under "Kritisk informasjon" hos fastlege og sykehus. I tillegg må du alltid nevne det når det blir snakk om behandling. Du må få det skriftlig fra fastlegen slik at du vet nøyaktig hvilke AB du er allergisk mot.

Så finnes det i dag så mange ulike AB at det alltid er mulig å finne et som både virker og som du ikke er allergisk mot. Du skal ikke ha AB som du tidligere har reagert allergisk på.

Ved å følge disse enkle råd, er dette helt uproblematisk.

Ok, takk for råd. Det høres jo veldig bra ut at det kan finnes antibiotika som jeg tåler.  

Anonymkode: 72f59...4c9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...