Gå til innhold

Gravid med Lamictal og Welbutrin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kvinne 41år utredet av 3 psykologer med 3 forskjellige diagnoser. Tillært emosjonellt ustabil personlighetsforstyrrelse(!!?), manisk depressiv/bipolar og tilbakevendende depresjon. Tre forskjellige psykologer som altså ikke ble enige. Jeg har hatt en veldig ustabil oppvekst med "sinna" og kontrollerende mamma og mye utskiftning av omsorgspersoner, barnehjem og ungdomshjem. Ingen utdannelse, hadde aldri fast jobb eller kjæreste i mer enn 10 mnd og bodde aldri noe sted lengre enn ett år. Jeg ble ikke voksen, og levde ett veldig utabilt og utsvevende liv fram til jeg ble gravid for 16år siden. Dette forandret meg veldig, og gav meg ro. Jeg var og følte meg "normal". Tok utdannelse, fikk ett nært og fint forhold til min mor, kjøpte leilighet og fikk samboer. Da min mor ble kreftsyk og døde for 10år siden raste verden sammen igjenn. Jeg har siden det gått på lamictal 300mg i 10år og welbutrin 300mg i 6år+, bytte av lege 6 ganger innimellom, psykolog ukentlig og tidvis månedlig. Mye plaget av bivirkninger, både fysisk og psykisk. Har to barn nå (16år og 9år)og har hatt samboer i 12år. Fant ut for 5 dager siden at jeg er gravid i 5-6 uke. Veldig ikke planlagt, og ekstremt overraskende, da vi har sex toppen 2ggr hver tredje mnd... I tillegg er jeg 41år, så jeg bekymrer meg mildt sagt veldig for om fosteret kan ha fått/får skader som følge av medisin og min "høye" alder. Fikk time hos lege for to dager siden, for rådgivning i forbindelse med medisin, der jeg følte meg fullstendig oversett og avvist av ikke mindre enn 3 leger. Da jeg antydet at jeg ikke ville ta abort virket de mildt sagt bestyrtet! Jeg har nå planer om å ta skjeen i egne hender og kutte medisin tvert. Rundtomkring på nett er det mange forskjellig erfaringer og råd. Noen er skremmende og andre betryggende, men ingen passer min eksakte situasjon, så derfor dette innlegget. Noen som har noen stødige, vettuge råd/erfaringer å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å drit nå i at disse legene oppfører seg tåpelig: det er bortkastet energi. Hvis du vil beholde ungen, er du i din fulle rett til å gjøre det. Det kan de mene hva faen de vil om. Men: du trenger at lege eller psykiater hjelper deg med medisiner/nedtrappingen. Finn en LEGE som kan hjelpe deg ASAP. Hvis du ikke kan sammarbeide med noen av disse 3: må du finne en annen. Helst i går. 

Anonymkode: dbeb0...34b

Skrevet

Det er tydelig at Lamictal og Wellbutrin har hjulpet deg. Det tyder på at bipolardiagnosen er korrekt.

Å gjennomføre et svangerskap med bipolar lidelse krever tett oppfølging av en kompetent psykiater. Det er relativt kompliserte prosedyrer for hvilke medisiner som skal reduseres når, hvilke som skal seponeres og hvilke som skal trappes opp når. Om du ikke får kvalifisert hjelp for dette, er risikoen svært stor for at du havner i en alvorlig barselpsykose.

Skrevet

Da jeg ble gravid for mange år siden så gikk jeg på en del medisiner (husker ikke hvilke). Jeg fikk tett oppfølging av psykiater og fastlege, noe som gjorde at jeg hadde et fint svangerskap, både psykisk og fysisk. Jeg fødte også en frisk og sunn datter.

Nå fikk jeg også i mange år tett oppfølging etter svangerskapet, noe som gjorde at jeg i friske perioder fungerte bra med babyen. Synes dette er vel så viktig.

Ønsker deg lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...