Gå til innhold

Rettigheter etter psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar - det er vel naturlig at hun får en diagnose - jeg kjenner ikke denne på nåværende tidspunkt.

Selv har jeg vært med og diskutert dette med "individuell plan" gjennom jobben min. Det er jo fint at det er kommet en slik paragraf, men det er totalt meningsløst så lenge ingen instans er pålagt å ta initiativ. Vi vet at alle instanser, det være seg 1. linje, 2 linje eller andre beslektede områder, som Aetat eller trygdeetat, er så overbelastede at de gjerne "ser i gjennom" fingrene om en hjelpetrengende skulle komme forbi.

Du bekrefter, Nils Håvard Dahl, at det er et apparat som skal stå parat, men er litt skremt av at antipsykotiske midler skal gis i 1 år, kan det være nødvendig, når det dreier seg om et akutt tilfelle? Hun har allerede begynt nedtrapping, etter det jeg har forstått, Haldol, er det hun har fått i denne sammenheng, sammen med noe sovemedisin.

Kan jeg spørre et generelt spørsmål; hvor vanlig er det at f.eks. schitzofreni opptrer i 20-årene etter ett tilfelle av psykose i tenårene, men uten noen indisier i mellomtiden?

Er klar over at disse spørsmålene helst skal rettes til behandlende instans, og det vil de også bli, men har et umettelig behov for synspunkter for tiden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Når hun er innlagt med en slik sykdom, er det psyk avd sitt ansvar å utarbeide Individuell plan.

Det er ikke min erfaring at dette ikke gjøres og at etater vegrer seg.

Aetat er også villige, men ofte totalt inkompetente. De lever fortsatt i "arbeidsformidlingstiden" der friske skulle skaffes arbeid. Oftest fungerer de som en gratis internettkafe.

2. Det er stor erfaring for at en skal medisinere lenge etter psykotiske episoder for å unngå tilbakefall. Dosen kan etterhvert gjerne være svært lav, men det må ikke forlede en til å tro at den derfor kan fjernes. Det er en utolig stor forskjell på en liten dose og ingenting.

Siden denne pasienten har sin andre episode, skal hun medisineres klart mer enn 1 år. Sannsynligvis 2-5.

3. Jeg forstår alle pårørendes behov for å beholde håpet om helbredelse, men erfaringen mht prognose dersom en har hatt to psykotiske episoder, er heller dyster. Schizofren utvikling er ikke sjelden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...