Gå til innhold

Han vil ikke ta brystet...Hva gjør jeg??


Gjest gabii

Anbefalte innlegg

Gjest gabii

Har tvillinger på snart 6 mnd. Den ene vil ikke ta puppen. han bare skriker og vrir seg unna hver gang. Hvis han tar litt i munn bare biter han. (har ikke tenner enda, men vondt like vel) Slik var det i hele går og det fortsetter nå i dag. Han tok puppen en gang i natt, men jeg tror han da var for trøtt til å skjønne hva han gjorde.? Han vil ikke ha nå. Han har fått grøt i gårkveld og nå i morres. hva gjør jeg? han må jo få seg noe væske.

han vil ikke ta flaske heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vil bare si at jeg vet hvordan det der føles....det er ikke moro for mamma, nei. Min 6 mnd pike er slik i perioder og har vært det hele tiden, men det "ordner" seg etter en stund hver gang, faktisk. Men det er ille når det står på, for man føler at barnet ikke får i seg nok mat/væske, og det kan gi litt dårlig vektøkning over tid, hvilket har vært tilfelle for oss.

Siden den andre tvillingen din ikke har den samme adferden, er det neppe trøske ute og går hos dere. Vår datter er typisk slik når hun har luft i magen og når hun venter avføring. Videre når hun ikke er noe sulten. Videre kan det være introduksjon av grøt som har gitt litt vondt i magen ? Så er det alderen, det er mye morsommere å sitte opp og spise enn å ligge ved brystet. Alle ammetriksene er forøvrig verdt å forsøke:

Stille mørke rom, skifte ammestilling, skifte bryst ofte, amme gående/stående/byssende, "lure" med finger eller smokk mens barnet ligger i ammestilling og så raskt skifte over til brystet - de fleste småbarn har lyst til å suge på noe hele tiden, - vente med å tilby brystet til barnet selv skriker etter det, amme mens barnet er sovende/nærmer seg søvnen, passe på at utdrivningsrefleksen virker (melken drypper) før barnet legges til. Hvis spiseproblemene vedvarer, kontrollvei barnet, hvis vektøkningen er OK, ta det med ro.

Skifte ammestilling har vi hatt mest utbytte av...barnet blir liksom litt "overrumplet og overrasket". Og - å vente med å prøve å amme til barnet helt tydelig vil ha mat, uavhengig av hvor mange timer det skulle gå mellom ammingene.

Hvis barnet virker fornøyd og frisk ellers, og går fint opp i vekt, er det ingen grunn til å bekymre seg.

Håper det ordner seg for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gabii

Hei, vil bare si at jeg vet hvordan det der føles....det er ikke moro for mamma, nei. Min 6 mnd pike er slik i perioder og har vært det hele tiden, men det "ordner" seg etter en stund hver gang, faktisk. Men det er ille når det står på, for man føler at barnet ikke får i seg nok mat/væske, og det kan gi litt dårlig vektøkning over tid, hvilket har vært tilfelle for oss.

Siden den andre tvillingen din ikke har den samme adferden, er det neppe trøske ute og går hos dere. Vår datter er typisk slik når hun har luft i magen og når hun venter avføring. Videre når hun ikke er noe sulten. Videre kan det være introduksjon av grøt som har gitt litt vondt i magen ? Så er det alderen, det er mye morsommere å sitte opp og spise enn å ligge ved brystet. Alle ammetriksene er forøvrig verdt å forsøke:

Stille mørke rom, skifte ammestilling, skifte bryst ofte, amme gående/stående/byssende, "lure" med finger eller smokk mens barnet ligger i ammestilling og så raskt skifte over til brystet - de fleste småbarn har lyst til å suge på noe hele tiden, - vente med å tilby brystet til barnet selv skriker etter det, amme mens barnet er sovende/nærmer seg søvnen, passe på at utdrivningsrefleksen virker (melken drypper) før barnet legges til. Hvis spiseproblemene vedvarer, kontrollvei barnet, hvis vektøkningen er OK, ta det med ro.

Skifte ammestilling har vi hatt mest utbytte av...barnet blir liksom litt "overrumplet og overrasket". Og - å vente med å prøve å amme til barnet helt tydelig vil ha mat, uavhengig av hvor mange timer det skulle gå mellom ammingene.

Hvis barnet virker fornøyd og frisk ellers, og går fint opp i vekt, er det ingen grunn til å bekymre seg.

Håper det ordner seg for dere!

Takk for svar. Jeg skal forsøke....Bare lurer på en annen ting; pumet du noe de gangene hun ikke ville ha? Jeg gjør det nå, for ikke å få spreng og for å opprettholde produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal forsøke....Bare lurer på en annen ting; pumet du noe de gangene hun ikke ville ha? Jeg gjør det nå, for ikke å få spreng og for å opprettholde produksjonen.

Hei, ja, jeg har håndmelket meg endel for å opprettholde produksjonen, men den melken har jeg måttet fryse eller kaste, for hun har ikke villet ha melken på flaske eller på en annen måte. Nå får jeg imidlertid brukt den i grøten hennes, så det er fint. Men i disse periodene har nok produksjonen gått noe ned likevel, men det tar seg opp igjen så snart hun er interessert i puppen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære gabii. Fra denne alderen kan man starte å gi barn drikke fra kopp. Barn som har tenner på gang, kan bli urolige ved brystet og gnage, bite. Ha en bitering, leke klar som gies med en gang barnet begynner å gnage, bite. Prøv å tilby brystet etter at barnet har fått massert gommene med leken og roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...