Gå til innhold

Fortsatt alltid kvinner/mødre i famiien som får hovedansvaret i julen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger nok mye føringer og forventninger knyttet til kjønnsroller her, ikke minst via morsrollen. Jeg har single, barnløse venninner på 40+ som fortsatt drar hjem til egne foreldre (evt. søsken med barn) for å feire jul, og de virker ikke til å ha noen selvpålagte krav eller forventninger fra andre om å bidra med noe utover gaver. Dagen kommer nok når de overtar julemiddagen og forberedelser når foreldrene ikke lenger orker, men enn så lenge er de fremdeles først og fremst gjester i julen. 

Jeg har selv store barn, og mye av min motivasjon for å lage til jul, er knyttet til deres forventninger (som jeg selv i stor grad har bidratt til!) og et ønske om å innfri dem. Er vel dette som er kjernen i juletradisjoner? ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Trine skrev:

Det blir vel litt anderledes når man har barn, men det er vel alltid sånn at den som syns noe er viktigst, gjør mest.

...

Sorry altså, husarbeid, matlaging og alt som får en husstand til å fungere og gå rundt, er det riktig å dele på. Men jula klarer man seg faktisk fint uten. Så om man syns man gjør for mye, kan man velge å gjøre mindre. Jeg tror ikke mine foreldre er unike på dette området. Joda, pappa har en høyere terskel for støv (ikke rot, han roter aldri).

...

Og skal det planlegges til selskap, da skal hun jo ha så stålkontroll at jeg egentlig tror pappa ikke slipper til uansett, og det han eventuelt hadde gjort, hadde garantert ikke vært bra nok. Hun planla hans 60årsdag og hun planlegger hennes 60årsdag. Og noen ganger glemmer hun at hun gjør det helt av egen fri vilje. Hun vil ha selskap, pappa er ikke så opptatt av selskap, han trenger bare kjernen i familien.

..

Så til spørsmålene: "Så hva synes dere om at julen stort sett fortsatt alltid er kvinners ansvar? Hvorfor tror dere at det er slik?"

...

- Det er sånn fordi kvinnene har bestemt at det skal være sånn!

Jeg har bare tatt ut noen av de tingene du sier, og skal prøve å kommentere på dette.

Ja, jeg synes en del ting er annerledes når man har barn, som jeg også skrev om i mitt innlegg lenger opp, tradisjoner mm. Men også annerledes fordi det da også begrenser f eks mors muligheter til å bare la være å gjøre ting for at han "skal lære", som i innlegget lenger ned om hun som dro alene i selskap fordi han hadde glemt å ordne barnevakt. Man kan godt la han sitte med skjegget i postkassa i den saken og ikke få vært med på selskap, eller at klærne hans ikke blir vasket eller at det ikke tørkes støv av miniatyrbilsamlingen hans eller-hva-det-nå-er-kona-vil-gi-han-en-lærepenge-for. Når det er barn det går ut over, blir slike sitt-ned-aksjoner vanskeligere.

Til dette med selskap og ikke være så opptatt av det: Min far ønsket aldri feiring om sine store dager. På femtiårsdagen (hans siste runde dag) reiste mor og far bort, men søsknene hans stakk innom på uformell kaffe og kaker noen helger etterpå. Mor derimot har organisert store fester i leide lokaler til alle runde dager, 50, 60, 70 og nå 75. Nå døde dessverre min far før noen av disse festene, men jeg tror det ville vært slik likevel, rett og slett fordi de to er/var ulike på dette punktet. Man trenger ikke å dytte på ektefellen sin selskap hvis han/hun ikke vil, så ingen grunn til å planlegge andres bursdager hvis de ikke vil ha selskap.

Men noen ganger lurer jeg litt på om dem som "ikke er så opptatt av selskap", eller "ikke er så opptatt av å ha middag med andre enn kjernefamilien" eller "ikke er så opptatt av at man skal dekke på så fint og bruke flere timer på å lage mat", "ikke er så opptatt av å ha juletre" osv osv (fyll inn med noe passende) egentlig ville likt om det ikke ble selskap/middag/oppdekking/juletre... Mange liker nok å komme til dekket bord, både på den ene og den andre måten. Og mange menn nyter godt av det at kvinnen i deres liv i mange år har sørget for å opprettholde gode relasjoner med familie og venner. Særlig blant den eldre garde er det en del menn som sliter når de blir enkemenn – det var jo kona som tok seg alle sosiale relasjoner.

Og så til slutt en kommentar om at kvinnene vil ha det sånn: Ja, absolutt! Det er mye sant i det – kvinner setter ofte kravslista både mht jul og andre ting, som f eks hvor ofte det er 'nødvendig' å gjøre rent. Ting bør ikke bare være på kvinners premisser, men dem jeg i tidligere innlegg kalte surmulerne må også forstå at DE må gi og ta, og komme sine kvinner i møte. Ikke minst der de har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Jeg tror det er med jul som med bryllup. Det er en kvinnegreie som mannen blir med på, men som han ikke synes er spesielt viktig.

 

2 timer siden, slabbedask skrev:

Eventuelt kan det tenkes at menn ikke er så opptatt av jul.

Jeg har kommentert dette både i første innlegg og i svar til Trine. Ja, kanskje ikke alle er så opptatt av jul, men mange menn kommer mer enn gjerne til dekket bord både i egentlig forstand og i overført betydning. Det er lett å sitte å grynte over at jula er en kvinnegreie før jul, men samtidig synke godt ned i godstolen etter et nydelig julemåltid og tenke at dette var deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mye for å ordne til en hyggelig jul for de rundt meg . At man gjør litt narr av kvinner som styrer på viser bare mangel på forståelse for at vi er ulike. Kvinner flest klager over hvor travelt det er i adventstiden men samtidig liker de denne høytiden. Selv om min mann ikke deltar så mye i forberedelsene koser han seg når jula kommer. Et samfunn kan ha glede av noe som samler eller har noe som skaper litt høytid og fest av og til . Alle kulturer har slike samlingspunkt og det blir faktisk sett på som både bra og berikende. Om noen her mener det er bortkastet og bare for spesielt intresserte så får det være. 

Anonymkode: 77bbe...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Jeg tror det er med jul som med bryllup. Det er en kvinnegreie som mannen blir med på, men som han ikke synes er spesielt viktig.

Hm - bryllup er en éngangsmarkering som egentlig bare angår dem det gjelder.

Jul og andre høytider markeres av svært mange, til samme tid. Ville både jul, nyttår, påske og fødselsdager vært vanlige hverdager hvis ikke kvinnene hadde fått styre på med disse greiene sine - og ville menn vært mer fornøyd om alle disse ble akkurat som vanlige hverdager?

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

 

Jeg har kommentert dette både i første innlegg og i svar til Trine. Ja, kanskje ikke alle er så opptatt av jul, men mange menn kommer mer enn gjerne til dekket bord både i egentlig forstand og i overført betydning. Det er lett å sitte å grynte over at jula er en kvinnegreie før jul, men samtidig synke godt ned i godstolen etter et nydelig julemåltid og tenke at dette var deilig. 

Men er det nødvendig å overdrive så veldig da? Det virker som kvinner legger lista så utrolig mye høyere enn menn. Man begynner å planlegge to måneder på forhånd, det skal pyntes til advent og pyntes til jul, både inne og ute, huset skal rundvaskes, det bakes og man kjøper inn enorme mengder mat og snop, det skal byttes til julegardiner, og gud vet hva, det styres og mases og kjases i ukevis, forventningene til kos og hygge er så enorme. For min del hadde det holdt med en nisse eller to fremme, kanskje en juleduk, en bedre middag julaften og gaver til barna i familien. Ferdig med det.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, slabbedask skrev:

Men er det nødvendig å overdrive så veldig da? Det virker som kvinner legger lista så utrolig mye høyere enn menn. Man begynner å planlegge to måneder på forhånd, det skal pyntes til advent og pyntes til jul, både inne og ute, huset skal rundvaskes, det bakes og man kjøper inn enorme mengder mat og snop, det skal byttes til julegardiner, og gud vet hva, det styres og mases og kjases i ukevis, forventningene til kos og hygge er så enorme. For min del hadde det holdt med en nisse eller to fremme, kanskje en juleduk, en bedre middag julaften og gaver til barna i familien. Ferdig med det. 

Ja, det er nok en del som setter lista alt for høyt, som jeg også har vært inne på i innlegg over. Man må komme hverandre i møte fra begge kanter. Jeg kjenner noen kvinner som har selv vokst opp med hjemmeværende eller deltidsarbeidende mødre som de prøver å leve opp til mht graden av rengjøring, bakst mm, samtidig som de prøver å oppfylle mer moderne krav/forventninger i tillegg, mens de da er fulltidsarbeidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gjør det fordi de liker det. Andre gjør det, for alternativet er at det ikke blir gjort en dritt. 

Anonymkode: a4556...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, slabbedask skrev:

Men er det nødvendig å overdrive så veldig da? Man begynner å planlegge to måneder på forhånd, det skal pyntes til advent og pyntes til jul, både inne og ute, huset skal rundvaskes, det bakes og man kjøper inn enorme mengder mat og snop, det skal byttes til julegardiner, og gud vet hva, det styres og mases og kjases i ukevis, forventningene til kos og hygge er så enorme. 

Det er det der jeg mener med "julemesterskapet". Bortsett fra at jeg bruker masse tid på å håndskrive en stor bunke julekort med fyldig innhold tilpasset mottaker, deltar jeg ikke i det. Jeg kommer i hvert fall ikke på premielistene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kupton skrev:

Jeg tror det er med jul som med bryllup. Det er en kvinnegreie som mannen blir med på, men som han ikke synes er spesielt viktig.

Det kalles kjærlighet. 😊. « happy wife, happy life». Så kan det jo hende at det lønner seg. 

Anonymkode: 77bbe...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles kjærlighet. 😊. « happy wife, happy life». Så kan det jo hende at det lønner seg. 

Anonymkode: 77bbe...66b

Tror det kalles "noen må gjøre det, ellers skjer det ikke en dritt" i mange tilfeller. 

Anonymkode: a4556...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, morsan skrev:

Ja, jeg synes en del ting er annerledes når man har barn, som jeg også skrev om i mitt innlegg lenger opp, tradisjoner mm. Men også annerledes fordi det da også begrenser f eks mors muligheter til å bare la være å gjøre ting for at han "skal lære", som i innlegget lenger ned om hun som dro alene i selskap fordi han hadde glemt å ordne barnevakt. Man kan godt la han sitte med skjegget i postkassa i den saken og ikke få vært med på selskap, eller at klærne hans ikke blir vasket eller at det ikke tørkes støv av miniatyrbilsamlingen hans eller-hva-det-nå-er-kona-vil-gi-han-en-lærepenge-for. Når det er barn det går ut over, blir slike sitt-ned-aksjoner vanskeligere.

Det går ikke ut over barnet om fars foreldre ikke får julegave. Så der står ts fritt til å velge å ikke kjøpe gave og la mannen ordne det selv. Jeg tror endel kvinner er litt som ts, de kan bare ikke la det skje, som hun skriver. Men det er vel strengt tatt ikke mannen sitt problem? Så kan det jo hende at mannen hadde engasjert seg mer dersom kona ikke hadde stresset så ekstremt mye med juleforberedelsene. Må alt være 100% perfekt? Barna er fornøyde med adventslys, en kalender, noen nisser her og der, et juletre og gavet under treet. De er ikke så opptatt av ribba, syv sorter som må være hjemmebakt, engler og nisser som tar over stua, nyvaskede gardiner o.s.v. Mange kvinner er ganske gode på å lage mer jobb enn hva som faktisk er nødvendig. På julekvelden er det uansett mørkt, det er ingen som ser støvet på hylla.

 

 

5 timer siden, morsan skrev:

Til dette med selskap og ikke være så opptatt av det: Min far ønsket aldri feiring om sine store dager. På femtiårsdagen (hans siste runde dag) reiste mor og far bort, men søsknene hans stakk innom på uformell kaffe og kaker noen helger etterpå. Mor derimot har organisert store fester i leide lokaler til alle runde dager, 50, 60, 70 og nå 75. Nå døde dessverre min far før noen av disse festene, men jeg tror det ville vært slik likevel, rett og slett fordi de to er/var ulike på dette punktet. Man trenger ikke å dytte på ektefellen sin selskap hvis han/hun ikke vil, så ingen grunn til å planlegge andres bursdager hvis de ikke vil ha selskap.

Helt enig! Tror ikke det spilte så mye rolle for pappa, så han lot mamma få gleden av å planlegge bursdag. Problemet er når hun plutselig får det for seg at dette var noe de sammen ble enige om. Omtrent som hver gang mamma bestemmer at noe skal pusses opp og klager over at pappa ikke bidrar nok. Ting har en tendens til å bestemmes over hans hode, fordi han ganske enkelt ikke bryr seg om hvordan soverommet ser ut. Skal jo bare sove der uansett.

5 timer siden, morsan skrev:

Men noen ganger lurer jeg litt på om dem som "ikke er så opptatt av selskap", eller "ikke er så opptatt av å ha middag med andre enn kjernefamilien" eller "ikke er så opptatt av at man skal dekke på så fint og bruke flere timer på å lage mat", "ikke er så opptatt av å ha juletre" osv osv (fyll inn med noe passende) egentlig ville likt om det ikke ble selskap/middag/oppdekking/juletre... Mange liker nok å komme til dekket bord, både på den ene og den andre måten. Og mange menn nyter godt av det at kvinnen i deres liv i mange år har sørget for å opprettholde gode relasjoner med familie og venner. Særlig blant den eldre garde er det en del menn som sliter når de blir enkemenn – det var jo kona som tok seg alle sosiale relasjoner.

Pappa er litt for lik meg. Ikke like ekstremt, sier han selv, men han er ikke spesielt sosial. På julaften er det bare kjernefamilien som er sammen. 1. juledag kunne han fint klart seg uten. Hva alle andre menn mener, vet jeg ingenting om. Søsteren min sa til mannen hennes at dersom han ville ha navnefest for unga, fikk han gjøre forberedelsene selv. Det ble aldri noen navnefest. Tror menn klarer å være sosiale på en mye enklere måte. Og vil de ha god mat, drar de på restaurant.

5 timer siden, morsan skrev:

Og så til slutt en kommentar om at kvinnene vil ha det sånn: Ja, absolutt! Det er mye sant i det – kvinner setter ofte kravslista både mht jul og andre ting, som f eks hvor ofte det er 'nødvendig' å gjøre rent. Ting bør ikke bare være på kvinners premisser, men dem jeg i tidligere innlegg kalte surmulerne må også forstå at DE må gi og ta, og komme sine kvinner i møte. Ikke minst der de har barn.

Ja, det er jeg enig i. I et forhold må man gi og ta. Men samtidig må man være realistisk med hva man kan kreve av hverandre. Kanskje hadde mange hatt nytte av å lage ansvarslister. Da er det ingen tvil om hvem som skal gjøre hva. Og kanskje menn hadde vist mer forstålse til kvinners ønsker og behov, dersom kvinnene hadde vist forståelse for at menn ikke har de samme behovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, morsan skrev:

nydelig julemåltid og tenke at dette var deilig. 

Et nydelig måltid er utmerket enten det er et nydelig julemåltid eller et nydelig ikkejulemåltid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Det går ikke ut over barnet om fars foreldre ikke får julegave. Så der står ts fritt til å velge å ikke kjøpe gave og la mannen ordne det selv. Jeg tror endel kvinner er litt som ts, de kan bare ikke la det skje, som hun skriver. Men det er vel strengt tatt ikke mannen sitt problem? 

 

Enig i mye av det du skriver, men du glemmer litt av svigermorsfaktoren: Svigermor forventer tildels at mor tar ansvar for alt, herunder gaver, dermed slår det også tilbake på mor om svigermors gave mangler. Og mor ønsker jo ikke en skuffet svigermor - uansett grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Enig i mye av det du skriver, men du glemmer litt av svigermorsfaktoren: Svigermor forventer tildels at mor tar ansvar for alt, herunder gaver, dermed slår det også tilbake på mor om svigermors gave mangler. Og mor ønsker jo ikke en skuffet svigermor - uansett grunn.

Tja. Jeg har aldri følt noe slikt, men det er mulig jeg har dårlige antenner. ;) I år har hun riktignok kommet med et julegaveønske - de hjemmestrikkede kjøkkenklutene hun fikk for et par år siden er utslitte så hun ønsker seg nye! :D❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Tja. Jeg har aldri følt noe slikt, men det er mulig jeg har dårlige antenner. ;) I år har hun riktignok kommet med et julegaveønske - de hjemmestrikkede kjøkkenklutene hun fikk for et par år siden er utslitte så hun ønsker seg nye! :D❤️ 

Hjemmestrikke kjøkkenkluter!? 🤔😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Hjemmestrikke kjøkkenkluter!? 🤔😳

Ja. :) Mange som strikker kjøkkenkluter. :) I 2014 ble det faktisk gitt ut en bok med strikkeoppskrifter på kjøkkenkluter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Xtra skrev:

Enig i mye av det du skriver, men du glemmer litt av svigermorsfaktoren: Svigermor forventer tildels at mor tar ansvar for alt, herunder gaver, dermed slår det også tilbake på mor om svigermors gave mangler. Og mor ønsker jo ikke en skuffet svigermor - uansett grunn.

Ja, nei, du der er jeg nok like blåst som Lillemus. Jeg hadde bare sagt at det var sønnen dems sitt ansvar å kjøpe gave til dem og når han ikke får til det, er det vel fordi han er dårlig opplært/oppdratt, ett eller annet som hadde fortalt svigermor at jeg forventer at en voksen mann klarer å kjøpe gave til sine egne foreldre, dersom det er forventet av dem å få gave :D Ev. kjøpt en flaske vin eller noe sånt som "trøstegave" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...