Gå til innhold

Har noen kommet på noe nyttårsforsett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
6 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei.

Jeg har ett, spare ting gjennom året til barnas adventskalendere, så jeg slipper slite i januar med for lite penger.

Det betyr jeg må bli flinkere, når jeg kjøper små ting til barna, spare det jeg kjøper, noen ting i hvert fall. Veldig lett ville glede dem med å gi alt med en gang.

Men i år, skal jeg greie spare mange småting 🙂

jeg ville gjerne satt av penger til julegaver..men vet ikke om jeg får til før om noen mnd ...har akkurat brukt forrige årets sparepenger til å betale all kreditt, og jeg må spare litt for barnas sommerferie, og vinterferie, så da blir det nok ekstra utgifter januar 2020.

men julekalender- nytt års forsettet mitt blir jeg glad om jeg greier holde. 

Kan du ikke bare drite i disse pakkekalenderne da ? Du har så mange barn at det må jo koste en formue ? 

Hvis du kjøper 5 flaxkalendere til 50 kr stk, kommer du unna med 250 kroner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Madelenemie skrev:

men julekalender- nytt års forsettet mitt blir jeg glad om jeg greier holde. 

Her er jeg helt enig med Nicklaus. Om man har litt dårlig økonomi så er da virkelig ikke pakkekalendere til alle barna noe man prioriterer! Jeg er fristet til å si det samme om vinterferie og sommerferie også - det trenger ikke være dyre turer for å være en trivelig ferie. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kan du ikke bare drite i disse pakkekalenderne da ? Du har så mange barn at det må jo koste en formue ? 

Hvis du kjøper 5 flaxkalendere til 50 kr stk, kommer du unna med 250 kroner :)

Hei!

Ja jeg skjønner det.

Men de er vant til det. Og jeg reiste også mange mil for å montere pakkekalender til mitt barn og romkameraten når de bodde borte et år. Medstudenten ble mer glad enn mitt barn nesten for kalenderen, fordi hun ikke var vant til slik pakkekalender. Jeg hadde gjennom årene hørt hvilke forfattere vennen likte, og jeg visste dermed en hel del, slik at jeg kunne kjøpe gaver til henne som passet.

Det er ikke sånn at alle gaver er dyre, jeg legger bare mye tid og omtanke i hver gave, det kan være bøker fra Fretex eller loppemarked, eller LP plater, badeskum, te, tekopp, ting de trenger osv...Jeg tenker også nøye ut hvordan dette skal monteres. Derfor måtte jeg faktisk selv dra til studiestedet og montere dette selv, noe min datter var glad for, da julen er hennes favoritt høytid.

Men helt riktig, det er ganske dyrt, særlig nå for tiden med min økonomi, og alle mine barn, men jeg greide det to år, men hadde jeg vært flinkere spare opp en del av småtingene, som pulsvanter, noter, og andre nødvendigheter, så hadde det ikke trengt å bli den store utgiften det blir. Det var poenget med nytt års forsettet.

Ikke lage adventskalendere, må bli nytt års forsett om litt, det er litt for vanskelig for meg, tror jeg, stoppe med det.

Har man gitt barna en vane og en forventning er det vanskelig endre på det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lillemus skrev:

Her er jeg helt enig med Nicklaus. Om man har litt dårlig økonomi så er da virkelig ikke pakkekalendere til alle barna noe man prioriterer! Jeg er fristet til å si det samme om vinterferie og sommerferie også - det trenger ikke være dyre turer for å være en trivelig ferie. :) 

Hei!

Ok mitt mål med nyttårsforsettet, er mer ikke slite så mye i januar for å dekke utgiftene.

Når det gjelder ferier, er jeg enig med deg, men likevel, en liten ferie, merkes i min lommebok:-)

Og i vinterferien skal vi til København, heldigvis kan vi bo hos venner, så jeg har bare bensin og matutgifter nesten som utgifter, pluss museumer konserter etc....

Til sommeren, ønsket jeg bestille noen, nå billige billetter, men siden julen er så dyr, fordi jeg kjøper det de ønsker seg, så blir det kanskje ikke helt det jeg ønsket av ferie, dvs akkurat det landet, men det er mye de liker av ferier i Norge, og jeg ville like ta dem med til Røst, til mitt fugleparadis:-)

Jeg vil jo helst ha dem med også under vann, men enten har den ene dårlige lunger, og en annen full panikk for vann, og en annen føler at det minste blir stress, det er ikke det enkleste med en hel gjeng veldig ulike autister😊

Der er jeg og barna i hvert fall enige:-) ellers er vi like uenige som folk flest:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Madelenemie skrev:

Har man gitt barna en vane og en forventning er det vanskelig endre på det.

At barna er vant til å få dyre og flotte pakkekalendere betyr ikke at det er barnemishandling og omsorgssvikt å kutte det ut. :) Gi dem beskjed om det i god tid slik at de ikke forventer å få det, si det gjerne alt nå - at nå blir det for dyrt (og for arbeidssomt?) for deg med pakkekalendere til dem så fra i år får de en Flax-kalender hver f.eks. Jeg skjønner at både du og barna har glede av kalenderne, men er det for dyrt så kan det ikke forsvares mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja jeg skjønner det.

Men de er vant til det. Og jeg reiste også mange mil for å montere pakkekalender til mitt barn og romkameraten når de bodde borte et år. Medstudenten ble mer glad enn mitt barn nesten for kalenderen, fordi hun ikke var vant til slik pakkekalender. Jeg hadde gjennom årene hørt hvilke forfattere vennen likte, og jeg visste dermed en hel del, slik at jeg kunne kjøpe gaver til henne som passet.

Det er ikke sånn at alle gaver er dyre, jeg legger bare mye tid og omtanke i hver gave, det kan være bøker fra Fretex eller loppemarked, eller LP plater, badeskum, te, tekopp, ting de trenger osv...Jeg tenker også nøye ut hvordan dette skal monteres. Derfor måtte jeg faktisk selv dra til studiestedet og montere dette selv, noe min datter var glad for, da julen er hennes favoritt høytid.

Men helt riktig, det er ganske dyrt, særlig nå for tiden med min økonomi, og alle mine barn, men jeg greide det to år, men hadde jeg vært flinkere spare opp en del av småtingene, som pulsvanter, noter, og andre nødvendigheter, så hadde det ikke trengt å bli den store utgiften det blir. Det var poenget med nytt års forsettet.

Ikke lage adventskalendere, må bli nytt års forsett om litt, det er litt for vanskelig for meg, tror jeg, stoppe med det.

Har man gitt barna en vane og en forventning er det vanskelig endre på det.

 

 

Det var en vane hjemme hos oss også, men etter hvert føltes det mer som en uvane. 

Jeg synes det går fryktelig mye penger på ting som de ikke trenger i vårt overflodssamfunn. Jo, man kan kjøpe fornuftige ting, men når de har alle disse fornuftige tingene fra før av, følte jeg at jeg kastet bort penger..

Store barn går det an å snakke til. Jeg er sikker på at de ikke ville likt å få disse pakkekalenderne hvis de visste hvor mye du slet med økonomien etterpå. 

Mer sannsynlig ønsker de at en nyskilt mamma klarer å få økonomien til å gå i rundt enn at du skal slite etterpå. Så viktig er nok ikke disse pakkekalenderne for dem. 

Du er en snill mamma, men det ligger omsorg i det å lære dem omsorg for andre ( i dette tilfelle deg ) , om økonomi og forberede dem på voksenlivet også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Kan du ikke bare drite i disse pakkekalenderne da ? Du har så mange barn at det må jo koste en formue ? 

Hvis du kjøper 5 flaxkalendere til 50 kr stk, kommer du unna med 250 kroner :)

 

3 timer siden, Lillemus skrev:

Her er jeg helt enig med Nicklaus. Om man har litt dårlig økonomi så er da virkelig ikke pakkekalendere til alle barna noe man prioriterer! Jeg er fristet til å si det samme om vinterferie og sommerferie også - det trenger ikke være dyre turer for å være en trivelig ferie. :) 

Helt enig, og ikke bare i et økonomisk perspektiv. Jeg syns faktisk dette tullet med pakkekalender er enda værre i et forbruker- og miljøperspektiv. Lære kidsa at de skal få gaver i fleng i en hel måned liksom, i mine ører er det BARE en dårlig ide.

Jeg hører om barn som får bøker, klær, tekniske duppedingser, alskens plastikkdrit og andre dyre ting i pakkekalenderen - hva forventer de å finne under treet da?

Hos oss gir nær familie større og dyrere gaver til jul, men bok, klær og vinyl er fremdeles en skikkelig fin gave å finne under treet, takk og lov. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg hører om barn som får bøker, klær, tekniske duppedingser, alskens plastikkdrit og andre dyre ting i pakkekalenderen - hva forventer de å finne under treet da?

Hos oss gir nær familie større og dyrere gaver til jul, men bok, klær og vinyl er fremdeles en skikkelig fin gave å finne under treet, takk og lov. 

Det har jeg også lurt på. Jeg insisterer på å holde prisnivået nede på julegaver, men selvfølgelig blir det mer på ungene (og kjæresten) enn på de andre. De siste årene har de fått penger på kontoen og så litt forskjellig ved siden av, f.eks. en bok (jeg har verdens rareste jentunge, hun går i 3. gym nå og elsker at hun fikk "Nynorsk for dumskallar" fra meg til jul! :D ), litt hjemmesøm (boxer, lue, gympose), et lite brettspill (her snakker vi LITE, sånn til 69,- på Europris f.eks.), et lite puslespill og en cd. De var storfornøyde og både boxer og gympose har jeg alt sett i bruk. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lillemus skrev:

Det har jeg også lurt på. Jeg insisterer på å holde prisnivået nede på julegaver, men selvfølgelig blir det mer på ungene (og kjæresten) enn på de andre. De siste årene har de fått penger på kontoen og så litt forskjellig ved siden av, f.eks. en bok (jeg har verdens rareste jentunge, hun går i 3. gym nå og elsker at hun fikk "Nynorsk for dumskallar" fra meg til jul! :D ), litt hjemmesøm (boxer, lue, gympose), et lite brettspill (her snakker vi LITE, sånn til 69,- på Europris f.eks.), et lite puslespill og en cd. De var storfornøyde og både boxer og gympose har jeg alt sett i bruk. ❤️ 

Litt som her dette. Bidrar litt på BSU’en til jr i tillegg til gaver vi, vi har jo bare han ene. Men han blir kjempeglad både for å finne vinyl og hjemmestrikket lugger under treet fremdeles han. Nå etter vi flyttet fra hverandre gir ikke eksen og jeg store gaver til hverandre lenger, og jeg tror jeg kutter hans søsken fra neste år. Nevøer og nieser får større gaver da, men det er fordi de ikke får annet enn til jul og bursdag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madelenemie skrev:

Har man gitt barna en vane og en forventning er det vanskelig å endre på det.

Som et slags kompromiss: Du kan sette en aldersgrense, så blir det ikke så urettferdig for de yngste. På den måten at pakkekalender opphører når de har fylt XX år (= alderen på den eldste). Så avvikler du det gradvis når de når aldersgrensa.

Avtal det allerede nå, så har den eldste tid til å venne seg til tanken. Tilby Flaxkalender til 50 eller 100 kr (det var prisene i 2018) i stedet, og kjøp gjerne en maken til deg selv, så blir det en "voksen-allianse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kayia skrev:

Litt som her dette. Bidrar litt på BSU’en til jr i tillegg til gaver vi, vi har jo bare han ene. Men han blir kjempeglad både for å finne vinyl og hjemmestrikket lugger under treet fremdeles han. Nå etter vi flyttet fra hverandre gir ikke eksen og jeg store gaver til hverandre lenger, og jeg tror jeg kutter hans søsken fra neste år. Nevøer og nieser får større gaver da, men det er fordi de ikke får annet enn til jul og bursdag :) 

Vi kuttet ut adventskalender for flere år siden pga ulike årsaker. Jeg synes det var en lettelse å slippe det, selv om jeg egentlig synes at det hører med. I år endte det med at jentene fikk hver sin godterikalender litt uti desember, da de var til halv pris.

Julaften fikk ungene våre hver sin hovedpresang til ca 1200-1500 kr + noen mindre ting til 100-300 kr (boksere, lyslenke, bronzer, hudkrem, bok, hjemmestrikket ting etc). Noen av disse gavene var fra husdyrene 😊

Jentene trenger vinterjakker nå. Det har jeg tenkt at de skal få på tilbud nå. Noen ganger får de slike ting til jul, andre ganger utenom, når det passer seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, laban skrev:

Som et slags kompromiss: Du kan sette en aldersgrense, så blir det ikke så urettferdig for de yngste. På den måten at pakkekalender opphører når de har fylt XX år (= alderen på den eldste). Så avvikler du det gradvis når de når aldersgrensa.

Avtal det allerede nå, så har den eldste tid til å venne seg til tanken. Tilby Flaxkalender til 50 eller 100 kr (det var prisene i 2018) i stedet, og kjøp gjerne en maken til deg selv, så blir det en "voksen-allianse".

Hehe, jeg ser du ikke kunne la være å putte inn det lille ordet på én bokstav som helt konsekvent og gjennomført mangler i innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...