Gå til innhold

Jeg har vært i helsevesenet i mange år. Det jeg har opplevd det siste året er det drøyeste jeg har sett. Det er rått å være vitne til dette, og det går inn på meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at de som har jobbet mye og betalt masse skatt skal få minste uføresats hvis de blir syke?

Anonymkode: e22aa...0c8

Nei, jeg ville bare presisere at jeg her  uttalte meg om pensjon, ikke trygd. 

Jeg har ikke tid eller lyst til å vikle meg inn i en diskusjon om trygdesatser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, laban skrev:

Nei, jeg ville bare presisere at jeg her  uttalte meg om pensjon, ikke trygd. 

Jeg har ikke tid eller lyst til å vikle meg inn i en diskusjon om trygdesatser.

Jeg toker dette slik at du syntes trygdesatsene er for høye.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg toker dette slik at du syntes trygdesatsene er for høye.

Anonymkode: e22aa...0c8

Jeg gjentar at jeg ikke vil diskutere dem eller mene noe om dem i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Maggie55 skrev:

Ikke vær så sikker på det endelige resultat selv om du har 40 år som du sier.

Sikker på noe bestemt beløp kan man på ingen måte være. Det er systemet jeg mener vil bestå i vår tid.

45 minutter siden, Maggie55 skrev:

r det gjelder at vi eldre skal ofre vår pensjon på et overtroisk alter er ikke jeg enig i.

Jeg er bare noen få år yngre enn deg. Jeg skjønner ikke helt den setningen, men jeg tror ikke jeg skrev noe om at vi skal ofre noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Jeg gjentar at jeg ikke vil diskutere dem eller mene noe om dem i denne tråden.

Med det utsagnet bekrefter du at min tolkning er korrekt.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

spesielt kvinner har brukt staten for å "vri" ting til sin fordel

Ja, vi er griske og sleipe. Det er derfor så mange ordninger i samfunnet omfatter diskriminering av menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med det utsagnet bekrefter du at min tolkning er korrekt.

Anonymkode: e22aa...0c8

Du - jeg vet ikke så mye om trygdesatser, det er et komplisert system og de avhenger av hva man gjorde før man ble trygdet. Jeg vil ikke diskutere noe jeg kjenner så dårlig når det gjelder detaljene, og i hvert fall ikke med noen som overtolker det jeg skriver.

Intet system er perfekt for alle. Men jeg foretrekker det norske framfor det amerikanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Du - jeg vet ikke så mye om trygdesatser, det er et komplisert system og de avhenger av hva man gjorde før man ble trygdet. Jeg vil ikke diskutere noe jeg kjenner så dårlig når det gjelder detaljene, og i hvert fall ikke med noen som overtolker det jeg skriver.

Det er lett å forstå at du mener mange uføre får alt for mye utbetalt (det er samme prinsipp som ligger bak alderspensjon, det er en sammenheng mellom det du har tjent og det du får utbetalt, likevel vil du bare uttale deg om det ene ikke det andre, selv om alderspensjonsreglene faktisk er mer kompliserte). Det kan ikke tolkes på annen måte at du mener late uføre er snyltere som tusker til seg altfor mye penger.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

Du - jeg vet ikke så mye om trygdesatser, det er et komplisert system og de avhenger av hva man gjorde før man ble trygdet. Jeg vil ikke diskutere noe jeg kjenner så dårlig når det gjelder detaljene, og i hvert fall ikke med noen som overtolker det jeg skriver.

Litt rart, for for to år siden kunne du svare klart og tydelig på dette:

 

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Nei, jeg ville bare presisere at jeg her  uttalte meg om pensjon, ikke trygd. 

Jeg har ikke tid eller lyst til å vikle meg inn i en diskusjon om trygdesatser.

Det kunne du fint for to år siden.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å forstå at du mener mange uføre får alt for mye utbetalt (det er samme prinsipp som ligger bak alderspensjon, det er en sammenheng mellom det du har tjent og det du får utbetalt, likevel vil du bare uttale deg om det ene ikke det andre, selv om alderspensjonsreglene faktisk er mer kompliserte). Det kan ikke tolkes på annen måte at du mener late uføre er snyltere som tusker til seg altfor mye penger.

Anonymkode: e22aa...0c8

Jeg vil ikke diskutere satsene, for de kjenner jeg lite til. Jeg er positiv til systemet. I den tråden du drar inn ovenfor, uttaler jeg meg også om systemet / prinsippet.

Jeg har vært nødt til å sette meg litt inn i pensjonsreglene fordi jeg dessverre er blitt såpass gammel at det ville være dumt å la være. Du har helt rett i at det er komplisert, og det er trygdesystemet også. Siden jeg vet at det alltid blir bråk hvis man mener noe om trygdesatser her, kunne det ikke falle meg inn å gjøre det.

Selvfølgelig går det an å tolke det at noen ikke vil diskutere et emne i detalj, både hit og dit. Hvis du finner en tråd der jeg har skrevet at uføre er late snyltere, vil jeg gjerne se den. Det er ganske lett å finne tråder der jeg skriver noe sånt som at ethvert system kan misbrukes, og det er de fleste enige om er uheldig, men alle brukerne av systemet kan ikke bebreides for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Jeg vil ikke diskutere satsene, for de kjenner jeg lite til. Jeg er positiv til systemet. I den tråden du drar inn ovenfor, uttaler jeg meg også om systemet / prinsippet.

Jeg har vært nødt til å sette meg litt inn i pensjonsreglene fordi jeg dessverre er blitt såpass gammel at det ville være dumt å la være. Du har helt rett i at det er komplisert, og det er trygdesystemet også. Siden jeg vet at det alltid blir bråk hvis man mener noe om trygdesatser her, kunne det ikke falle meg inn å gjøre det.

Det kan neppe være så vanskelig å si om du mener 66% av tidligere lønn (inntil 6G) som skattes som arbeidsinntekt er for høyt.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, laban skrev:

Jeg har vært nødt til å sette meg litt inn i pensjonsreglene fordi jeg dessverre er blitt såpass gammel at det ville være dumt å la være.

Jeg lurer på om du har funnet ut hvor dårlig pensjonen blir, og er misunnelig på oss uføre som håver inn uten å gjøre en dritt.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om du har funnet ut hvor dårlig pensjonen blir, og er misunnelig på oss uføre som håver inn uten å gjøre en dritt.

Anonymkode: e22aa...0c8

Det kan jeg svare på, men så må jeg fortsette å gjøre det jeg skal:

Nei, jeg har ikke funnet ut at jeg får dårlig pensjon. Utgiftene går også litt ned når man blir pensjonist.

Nei, jeg er ikke det minste misunnelig på noen uføre. Jeg er glad jeg er arbeidsfør, jeg vet at man ikke veldig sin skjebne selv, og jeg synes ikke det er fælt å jobbe.

Nei, jeg tenker ikke på uføre som noen som "håver inn uten å gjøre en dritt". Jeg tenker ikke på pensjonister heller på den måten.

God jul! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Det kan jeg svare på, men så må jeg fortsette å gjøre det jeg skal:

Nei, jeg har ikke funnet ut at jeg får dårlig pensjon. Utgiftene går også litt ned når man blir pensjonist.

Nei, jeg er ikke det minste misunnelig på noen uføre. Jeg er glad jeg er arbeidsfør, jeg vet at man ikke veldig sin skjebne selv, og jeg synes ikke det er fælt å jobbe.

Nei, jeg tenker ikke på uføre som noen som "håver inn uten å gjøre en dritt". Jeg tenker ikke på pensjonister heller på den måten.

God jul! 

Da sier vi det sånn. God jul.

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Forklaringen på pensjonsspørsmålet og være seg høflighet og dannelse som i mye annet i denne verden  er latterlig enkel og som følger:

Det er bare ikke nok til alle i livet tror jeg av både det ene og det andre.

Alternative forklaringer kan forevises på forespørsel men er ikke alltid like gode.

Pensjonsvirkeligheten innhenter oss  alle  for fulle mugger tidsnok. Rettstvistene kommer til å stå i kø. I utland som i innland. Vent å se.

God jul og god bedring uansett stønad eller ikke ( selv må jeg gi meg her på grunn av tekniske problemer med dataen jeg må kjøpe hjelp til ved første anledning)😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg toker dette slik at du syntes trygdesatsene er for høye.

Anonymkode: e22aa...0c8

Jeg tolker det dithen at @laban snakker om pensjon og ikke trygdesatser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Helsa er så avgjørende fra første stund i livet. Får helsa seg en knekk går det ofte ut over psyken og dårlige selvforsterkende vonde sirkelen oppstår. Dette har man vel visst i alle år men ikke noe lettere å gjøre noe med for den enkelte av den grunn. Vi trenger mener jeg i et samfunn som ønsker å ta vare på alle menneskers menneskeverd et sikkerhetsnett som gir trygge basisvilkår spesielt til de barna som av ulike årsaker ikke kan få denne oppfølgingen av sine nærmeste. Men selvsagt i tett samarbeid med forelder. Det krever også forståelse og støtte for forelder som trenger hjelp kanskje til å komme på fote i en livskrise og trenger hjelp til alt kanskje som denne personen aldri selv har hatt helse til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Virkeligheten kan bli for tung å bære for alle og da trenger vi et godt og fleksibelt trygdesystem som tar høyde for et menneskene basale og grunnleggende behov og ansvar. Samfunnet har jo tilrettelagt for at individet skulle komme til og har jo naturlig et ansvar for integreringen og sosialiseringsprosessen videre mener jeg. Også fordi det er kun storsamfunnet som har muligheter og tilbud til et lite barn kan trenge mye og mye man umulig kan forutsi på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...