Gå til innhold

Hva mener du om å sende sosialklienter ut på (tvangs)arbeid?


AnonymBruker

Hva mener du om å sende sosialklienter ut på arbeid?  

4 stemmer

  1. 1. Hva mener du om å sende sosialklienter ut på arbeid?

    • Bra, de får gjøre nytte for pengene de får av fellesskapet. De fortjener ikke noe ekstra utover vanlig sosialstønad selv om de jobber full dag.
      0
    • En bra ting, men de bør få tarifflønn, og dette skal kun gjelde friske folk under 30.
      3
    • Dette må det blir slutt på, slaveriet er avskaffet for lenge siden.
      1
    • Jeg vet ikke.
      0


Anbefalte innlegg

Hva mener du om å sende sosialklienter ut på arbeid som søppelplukking, vei og grøftegraving, og gressklipping og luking?

Anonymkode: 80f5e...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke? Om det er snakk om friske mennesker som bare ikke har klart å få seg en jobb og derfor må gå på sosialen så gjør det da ingen verdens ting om de må ut og jobbe litt for pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor ikke? Om det er snakk om friske mennesker som bare ikke har klart å få seg en jobb og derfor må gå på sosialen så gjør det da ingen verdens ting om de må ut og jobbe litt for pengene?

OM DET ER LEDIGE JOBBER SOM STATEN TRENGER UTFØRT, ER DET VEL BARE Å ANSETTE DEM (med lønn), ISTEDENFOR. HVORFOR IKKE?

Sett ut en sitllinganonse i FInn.no hvor du søker etter søppelplukker i Oslo til å gå gatelangs, krever ingen utdanning og får tarifflønn. Du vil får OVER 100 SØKERE. Over 1000.

Problemet er ikke at folk ikke vil jobbe , og heller vil leve i ekstrem fattigdom på staten, problemet er at "bunnslammet" ikke får seg jobb, og sånne som deg ikke vil ansette dme heller la dem slave istednefor, så igjenn, spørsmålet blir hvorfor. Du får gå i deg selv og finne svaret

Lykke til

Anonymkode: 75554...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud om utdanningsløp og evt. helseoppfølging og hjelp til bolig  er o.k synes jeg men ingen tvang. Vi tenker fremdeles ikke alle likt tror jeg ikke minst om ressursbruken her i landet. Midler til dette kan tas ved netkorting på veibygging eller oljesatsning eller andre steder hvor det bare er fåtall som stikker av med gevinsten.

Anonymkode: ab242...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Hvorfor ikke? Om det er snakk om friske mennesker som bare ikke har klart å få seg en jobb og derfor må gå på sosialen så gjør det da ingen verdens ting om de må ut og jobbe litt for pengene?

Jobbe "litt" for pengene (omtrent halv tarifflønn)? 

https://www.tv2.no/a/9541237/ 

– Det er veldig tungt arbeid, sier Line Holen når TV 2 besøker henne på arbeidsplassen på Jæren.

Jobben hennes denne dagen består i å planere ut en mange hundre meter lang sti som skal bli en gang- og sykkelvei.

Med en rive drar hun ut tonnevis med singel som lempes av en traktor. 27-åringen kommer på jobb klokken 07.30 om morgenen og drar hjem klokken tre.

Anonymkode: 80f5e...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg tror ingen liker politikere som steller det i stand som de gjør i dag.

De kan ikke ha mye bakkekontakt og føling med virkeligheten og nøden og fortvilelsen bare seinast unna.

Spennende å se og høre folkets røst i enden av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man får vite lite om hva alt egentlig koster ofte synes jeg. Jeg mener hva koster det sannsynligvis å ikke hjelpe disse sosialklienter tilbake på rett kjøl igjen og integrert i det vanlige og ordinære samfunn?  De vil kanskje oppleve forsterkede problemer og kanskje ende opp som kriminelle og koste samfunnet både fengselplass og samfunnet må betale og rette opp skaden de har gjort og ut med skyhøye advokatsalær og enorme erstatninger til pårørende for at de skal klare livet sitt videre. Alt risikerer jo samfunnet ved staten å bli ansvarlig for ved enden av veien for disse sosialklienter vil jo ha få muligheter til å betale noe.  Dette er ikke noe god økonomi for noen og menneskelig lidelse kan jo ikke fastsettes eller egentlig måles i penger uansett.  Men det sier jo veldig mye om hvor mye det er å tjene på med forebyggende arbeide og gi folk rett hjelp til rett tid. Men kanskje en umulig oppgave i dag med tidens krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender nok at der er juks og fusk i forhold til sykefravær som man debatterer hver gang det skal kortes ned på noen av godene i norsk arbeidsliv. Enkelte ringer kanskje å sier de er alvorlig syke og trenger egentlig bare hjelp i jordbæråkeren sin. Men man kan ikke ta alle over en kam og de aller fleste sliter seg bare ut i perfekthetskrav. Dette er ikke noen grunn til å sende folk i noe arbeidsleir utenfor alt rettsamfunn mener jeg.

Anonymkode: ab242...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er greit. Tvang blir det jo bare tull av, det har man vel sett gjennom tiden. Det er mange sosialklienter som faller utenfor systemet uforskyldt. De er feks syke uten å ha fått en diagnose eller rett diagnose og ikke kvalifiserer til aap og andre tiltak. 

Anonymkode: 38a8f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Hva mener du om å sende sosialklienter ut på arbeid som søppelplukking, vei og grøftegraving, og gressklipping og luking?

Anonymkode: 80f5e...529

Jeg forstår at mange i utgangspunktet opplever dette som tvang, men i prinsippet er dette en god ide både i et individuelt og i et samfunnsøkonomisk perspektiv. For sosialklientene kan dette bety at de får noe å skrive på cv’en under «yrkeserfaring», de får venne seg til å være ansvarlig for en arbeidsoppgave, de får oppleve å se resultat av egen innsats, og de får oppleve å ha et kollegie. Alt dette er verdifullt og av stor betydning for den psykiske helsen, viser forskning. For samfunnet er hver eneste person i arbeid framfor på trygd et gode, og sannsynligheten for at man får jobb er større etter å ha jobbet på tiltak.

På 27.12.2018 den 8.50, AnonymBruker skrev:

OM DET ER LEDIGE JOBBER SOM STATEN TRENGER UTFØRT, ER DET VEL BARE Å ANSETTE DEM (med lønn), ISTEDENFOR. HVORFOR IKKE?

Hvirfor roper du? Spør du om noe og ber om debatt må du tåle svar. 

For å svare på spørsmålet ditt - å drifte alle oppgaver og behov i en kommune vil det aldri være tilstrekkelige økonomiske rammer for. Man er derfor avhengig av å organisere både frivillige (som utgjør en stor økonomi i Norge) og av dugnader. Dersom noen av oppgavene man ikke kan løse innenfor budsjettet, kan løses på andre måter er det flott syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg forstår at mange i utgangspunktet opplever dette som tvang, men i prinsippet er dette en god ide både i et individuelt og i et samfunnsøkonomisk perspektiv. For sosialklientene kan dette bety at de får noe å skrive på cv’en under «yrkeserfaring», de får venne seg til å være ansvarlig for en arbeidsoppgave, de får oppleve å se resultat av egen innsats, og de får oppleve å ha et kollegie. Alt dette er verdifullt og av stor betydning for den psykiske helsen, viser forskning. For samfunnet er hver eneste person i arbeid framfor på trygd et gode, og sannsynligheten for at man får jobb er større etter å ha jobbet på tiltak.

Det stemmer ikke.

https://forskning.no/2017/07/nav-tiltak-gjor-det-vanskeligere-fa-jobb/produsert-og-finansiert-av/hogskolen-i-oslo-og-akershus

NAV-tiltak gjør det vanskeligere å få jobb

Når forskerne sammenlikner søkere som har vært ledige, med søkere som har deltatt på arbeidstrening, finner de at arbeidsgiverne vurderer deltagere på arbeidstrening som mindre attraktive kandidater for den utlyste stillingen enn søkere som bare har gått ledige i samme periode.

Dette understøtter tidligere undersøkelser som viser at deltagelse på arbeidstrening har liten eller negativ effekt på videre muligheter for ansettelse.

5 minutter siden, Kayia skrev:

Hvirfor roper du? Spør du om noe og ber om debatt må du tåle svar. 

For å svare på spørsmålet ditt - å drifte alle oppgaver og behov i en kommune vil det aldri være tilstrekkelige økonomiske rammer for. Man er derfor avhengig av å organisere både frivillige (som utgjør en stor økonomi i Norge) og av dugnader. Dersom noen av oppgavene man ikke kan løse innenfor budsjettet, kan løses på andre måter er det flott syns jeg. 

Det er flott å lenge det er frivillig. Og frivillige jobber neppe fulltid med frivillig arbeid.

Slik som dette er moderne slaveri:

https://www.tv2.no/a/9541237/ - Line (27) står fast i NAV-systemet – spar grus for 13.000 kroner i måneden

Jobben hennes denne dagen består i å planere ut en mange hundre meter lang sti som skal bli en gang- og sykkelvei.

Med en rive drar hun ut tonnevis med singel som lempes av en traktor. 27-åringen kommer på jobb klokken 07.30 om morgenen og drar hjem klokken tre.

Anonymkode: 80f5e...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Hva mener du om å sende sosialklienter ut på arbeid som søppelplukking, vei og grøftegraving, og gressklipping og luking?

Anonymkode: 80f5e...529

Jeg mener at sosialklienter kan såklart påta seg jobbing. Jeg tror mange sosialklienter ikke har havnet uten arbeid med vilje og viten. Men det er viktig at de også kan få bidra litt og jobbe litt. Men man skal uansett huske på at situasjonen de har havnet i er nok en uønsket situasjon. De fleste liker å klare seg selv. Jeg tror heller ikke at det er mye penger en sosialklient mottar. Pengene er kun for å overleve/ dekke nødvendig livsopphold i en vanskelig situasjon hvor alle mulige måter å skaffe seg arbeid osv er forsøkt. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg forstår at mange i utgangspunktet opplever dette som tvang, men i prinsippet er dette en god ide både i et individuelt og i et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Er en god ide å tvinge deg til å trene 2 timer hver dag både individuelt og samfunssmessigt, så med den logikken får du litt av et samfunn, håper du liker å trene ;) 

54 minutter siden, Kayia skrev:

sannsynligheten for at man får jobb er større etter å ha jobbet på tiltak

Sannsynlighet og statistikk er komplisert, mange bedrifter har f.eks innført politikk som medfører at det du hever blir sannhet for dem, ved f.eks Nille som "nekter" å ansette folk som ikke har jobbet gratis for dem først, så får du ikke jobbet hos dem. Å jobbe gratis øker dermed sannsynligheten for å få jopbb hos Nille, men vent litt, hvor mange ville fått jobb hos nille, dersom de ikke "tilbød" (krevde) at folk å jobbet gratis hos seg, jo (om en ser bort ifra at de går konkurs fordi de ikke har en levedyktig forretningsidé) ville vært like mange, så her må en holde tunga rett i munn, dette er ikke noe samfunnsmessig fordel, det er bare nille som naver... veldig fort å misbruke statistikk når en innfører slik politikk, men som TS ovenfor nevner, på generelt grunnlag, er det ikke å anbefale å jobbe gratis under tvang, og "tiltak" kan lønne seg men da hovedsakelig lønnstilskudd (spessielt varig lønnstilskudd er meget effektivt, men det liker ikke NAV da og du kan bare gjette hvorfor, om de ville ha flest i jobb ville de vært mye rausere med slike ytelser, men det er de altså ikke så da er det andre ting som er prioritert...). 

1 time siden, Kayia skrev:

å drifte alle oppgaver og behov i en kommune vil det aldri være tilstrekkelige økonomiske rammer for. Man er derfor avhengig av å organisere både frivillige (som utgjør en stor økonomi i Norge) og av dugnader. 

Ingen her i tråden som vil nekte sosialklienter (eller arbeidsføre eller arbeidsuføre) å jobbe frivllig og bidra i samfunnet, og ja mange sosialklienter ønsker det, og bør få lov til det, og kan trives med det. Men, det var vel ikke heeeelt det tråden handler om, om du tror at vi ønsker å nekte sosialklienter å bidra med frivllig arbeids tar du altså feil så da var vel den misforståelsen ryddet opp i

1 time siden, Kayia skrev:

Dersom noen av oppgavene man ikke kan løse innenfor budsjettet, kan løses på andre måter er det flott syns jeg. 

Ahhh andre måter å utføre frivllig arbeids på bare uten den frivllige delen, okei, ja det er nok flott det !

1 time siden, Kayia skrev:

Hvirfor roper du? Spør du om noe og ber om debatt må du tåle svar. 

For å være ærlig var det bare caps lock som satte seg fast, og jeg prøver å kutte ned på taste bruken pga "årsaker" så redigerte det ikke, men det sagt, så får jeg lyst til å skrike av mye av det dere sier, du kan tolke det som du vil :) Og du vet nok godt selv hvorfor. Føler ikke det er mye redelig argumentasjon og debatt ute og går, mer "Politiker svada" og jeg kan komme med politiker svada sjæl men synes det er meningsløst, skal en debattere uærlig, så må en revurdere hvorfor en debatterer. Om en ikke har logiske fornuftige argumenter, basert på fakta, og må bruke f.eks fake news, som argumenter for å "vinne" debatter eller "forsvare" sin psosisjon, da bør en gå i seg selv

Men det er min mening, sikkert delte meninger om den saken

God jul og nyttår og god bedring ;) 

Anonymkode: 75554...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en god ide å tvinge deg til å trene 2 timer hver dag både individuelt og samfunssmessigt, så med den logikken får du litt av et samfunn, håper du liker å trene ;) 

Sannsynlighet og statistikk er komplisert, mange bedrifter har f.eks innført politikk som medfører at det du hever blir sannhet for dem, ved f.eks Nille som "nekter" å ansette folk som ikke har jobbet gratis for dem først, så får du ikke jobbet hos dem. Å jobbe gratis øker dermed sannsynligheten for å få jopbb hos Nille, men vent litt, hvor mange ville fått jobb hos nille, dersom de ikke "tilbød" (krevde) at folk å jobbet gratis hos seg, jo (om en ser bort ifra at de går konkurs fordi de ikke har en levedyktig forretningsidé) ville vært like mange, så her må en holde tunga rett i munn, dette er ikke noe samfunnsmessig fordel, det er bare nille som naver... veldig fort å misbruke statistikk når en innfører slik politikk, men som TS ovenfor nevner, på generelt grunnlag, er det ikke å anbefale å jobbe gratis under tvang, og "tiltak" kan lønne seg men da hovedsakelig lønnstilskudd (spessielt varig lønnstilskudd er meget effektivt, men det liker ikke NAV da og du kan bare gjette hvorfor, om de ville ha flest i jobb ville de vært mye rausere med slike ytelser, men det er de altså ikke så da er det andre ting som er prioritert...). 

Ingen her i tråden som vil nekte sosialklienter (eller arbeidsføre eller arbeidsuføre) å jobbe frivllig og bidra i samfunnet, og ja mange sosialklienter ønsker det, og bør få lov til det, og kan trives med det. Men, det var vel ikke heeeelt det tråden handler om, om du tror at vi ønsker å nekte sosialklienter å bidra med frivllig arbeids tar du altså feil så da var vel den misforståelsen ryddet opp i

Ahhh andre måter å utføre frivllig arbeids på bare uten den frivllige delen, okei, ja det er nok flott det !

For å være ærlig var det bare caps lock som satte seg fast, og jeg prøver å kutte ned på taste bruken pga "årsaker" så redigerte det ikke, men det sagt, så får jeg lyst til å skrike av mye av det dere sier, du kan tolke det som du vil :) Og du vet nok godt selv hvorfor. Føler ikke det er mye redelig argumentasjon og debatt ute og går, mer "Politiker svada" og jeg kan komme med politiker svada sjæl men synes det er meningsløst, skal en debattere uærlig, så må en revurdere hvorfor en debatterer. Om en ikke har logiske fornuftige argumenter, basert på fakta, og må bruke f.eks fake news, som argumenter for å "vinne" debatter eller "forsvare" sin psosisjon, da bør en gå i seg selv

Men det er min mening, sikkert delte meninger om den saken

God jul og nyttår og god bedring ;) 

Anonymkode: 75554...8f5

Det skulle ha vært jobb til alle. Samfunnet skulle vært lagt opp slik at alle fikk tildelt en jobb slik at folk slipper å måtte leve på sosialstønad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fremlegger blir realitet føler iallefall jeg at enkelte har mye ansvar å ta. Enkelte politikere burde ha varseltrekant tenker bare jeg. Enkelte har i sannhet mye ansvar å ta.

Anonymkode: ab242...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...