Gå til innhold

Hyperfokus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er hyperfokus et reelt symptom på AD(H)D, eller er det bare en slags myte? Leste her om dagen at AD(H)D var svikt i oppmerksomheten, og at det derfor ikke kunne forårsake såkalt hyperfokus. 

Anonymkode: 8a2a1...cd6

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hyperfokus et reelt symptom på AD(H)D, eller er det bare en slags myte? Leste her om dagen at AD(H)D var svikt i oppmerksomheten, og at det derfor ikke kunne forårsake såkalt hyperfokus. 

I følge verdens kanskje fremste ekspert på ADHD, Russell Barkley, er det en myte som burde vært avlivet for lenge siden.

Der hvor det kan se ut som om en person med ADHD "hyperfokuserer", mener Barkley at det tvert imot dreier seg om perseverasjon. Dette er noe helt annet enn hyperfokus. 

For å sitere mesteren selv:

"Hyperfokus hører til autisme, perseverasjon hører til ADHD". 

Skrevet

Kan anbefale denne glimrende gjennomgangen av ADHD, holdt av sjefen sjøl. Barkley nevner dette med perseverasjon i foredraget. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Janus30 skrev:

I følge verdens kanskje fremste ekspert på ADHD, Russell Barkley, er det en myte som burde vært avlivet for lenge siden.

Der hvor det kan se ut som om en person med ADHD "hyperfokuserer", mener Barkley at det tvert imot dreier seg om perseverasjon. Dette er noe helt annet enn hyperfokus. 

For å sitere mesteren selv:

"Hyperfokus hører til autisme, perseverasjon hører til ADHD". 

Takk for svar:-)

Men er det slik at mennesker med ADHD altså kan bli veldig opphengt i noe, og vil derfor kunne slite med å slutte å tenke på det de er opphengt i? Jeg kan bli utrolig opphengt i noe, hvis det virkelig fascinerer meg, og kan sitte i timesvis å lese om det, for å deretter bli sjokkert når jeg innser hvor lenge jeg har lest. Jeg klarer ikke å slutte å tenke på det, og bare må fortsette å lese. Hvis noen avbryter meg snakker jeg hull i hodet på dem om det, selv om jeg vet at de ikke bryr seg. Jeg kan også ligge søvnløs til langt på natt fordi jeg ikke klarer å slutte å lese om det, selv om jeg prøver å legge det fra meg. Det har en tendens til å skje med deler av faget jeg studerer, så jeg har langt mer kunnskap innen deler av faget enn det som hadde vært nødvendig på dette tidspunktet. Jeg klarer ikke å slutte å lese om det, og jeg finner bare enda mer interessant informasjon å henge meg opp i. Er dette perseverasjon? Jeg har egentlig sett på det som litt positivt, jeg lærer jo utrolig mye takket være det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:-)

Men er det slik at mennesker med ADHD altså kan bli veldig opphengt i noe, og vil derfor kunne slite med å slutte å tenke på det de er opphengt i? Jeg kan bli utrolig opphengt i noe, hvis det virkelig fascinerer meg, og kan sitte i timesvis å lese om det, for å deretter bli sjokkert når jeg innser hvor lenge jeg har lest. Jeg klarer ikke å slutte å tenke på det, og bare må fortsette å lese. Hvis noen avbryter meg snakker jeg hull i hodet på dem om det, selv om jeg vet at de ikke bryr seg. Jeg kan også ligge søvnløs til langt på natt fordi jeg ikke klarer å slutte å lese om det, selv om jeg prøver å legge det fra meg. Det har en tendens til å skje med deler av faget jeg studerer, så jeg har langt mer kunnskap innen deler av faget enn det som hadde vært nødvendig på dette tidspunktet. Jeg klarer ikke å slutte å lese om det, og jeg finner bare enda mer interessant informasjon å henge meg opp i. Er dette perseverasjon? Jeg har egentlig sett på det som litt positivt, jeg lærer jo utrolig mye takket være det. 

Høres egentlig ganske normalt ut for meg... sikker på at det ikke er normalt? 

Skrevet
Akkurat nå, MxxM skrev:

Høres egentlig ganske normalt ut for meg... sikker på at det ikke er normalt? 

Jeg er sikker på at det er normalt, for jeg har det også slik :-)

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg har hyperfokus, men siden jeg både har ADHD og asperger, så vet jeg jo ikke om det er det ene eller det andre eller begge deler. Uansett, hyperfokus er både bra og dårlig. Mest bra, for min del, selv om jeg glemmer å spise noen ganger og kan få for lite søvn når jeg er så "på" at jeg glemmer alt rundt meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...