Gå til innhold

Hva tillater du angående fjortisdrikking?


Gjest piate

Anbefalte innlegg

Gjest piate

Når er det vanlig at ungdom begynner og drikke? Når skal de straffes for at de drikker og hvordan bør de straffes? Hvor gamle kjærester kan fjortisjenter ha som foreldrene kan respektere?

Niesen min er 14 år gammel og kommer fra en liten bygd. (ca 15 barn på hvert klassetrinn)

De har nå begynt å feste ca annenhver helg og hun har fortalt hjemme at 2 av venninnene har kjærester på 18 og 21 år! (jentene er ikke noe mer modne av seg enn andre på den alderen). Disse to jentene er ikke venninner så de går ikke sammen til daglig.

Hun som har kjæreste på 21 år og 2 av klassevenninnene drikker hjemmebrent! De sminker seg veldig og går "horete" kledd.

Niesa mi både sminker seg og kler seg som en fjortis (dvs temmelig små topper, stramme bukser osv). Men ikke noe ekstremt. Hun innrømmet for foreldrene at hun hadde drukket øl (1 stk)og at kjæresten til venninna (han på 18 år) hadde kjørt de hjem, han hadde også drukket. Men hun forklarte at han hadde kjørt veldig rolig og stoppet bilen hver gang det kom andre biler!

Problemet er at det ikke virker som om de andre foreldrene til jenten bryr seg så mye hva barna gjør. (jeg kjenner flere av dem). Foreldrene til niesa mi er ganske gamle (50år) og føler de har klare regler. Men bør det ikke få konsekvenser at barn på 14 år begynner å drikke? Særlig når de er på fest med gutter i alderen 18-21. Det er ikke så lett å nekte jenta å gå på fester heller, det er jo disse folka hun går med og ikke andre alternativer på plassen hun bor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mammsy

Ja hvis du vil at ungene dine skal få dårlig rykte,så kan du jo tillate både det ene og det andre :((

Jenter på 14 bør ha kjærester på egen alder,ikke voksne mannfolk som altfor ofte utnytter dem.

Og, som du vet så er det 18-grense på øl og 20 på sprit her i landet.De grensene finnes forde vi skal respektere dem.Jenter som drikker (og spessielt unge jenter som har lett for og bli for full) er et lett bytte for mannfolk som vil utnytte dem.

Disse jentene du nevner representerer ikke gjennomsnittet.Jeg har selv hatt jente på den alderen,og hverken henne eller hennes venninder drikker eller har kjærester på 18-20 år.

Men, de kjenner til noen som har den livsstilen og som er så ung,de har derimot fått det værste ryktet du kan tenke deg(gjentar ikke i ord),og det ryktet tar det laaang tid å bli kvitt.Guttene ser ned på disse jentene,og skikkelige gutter unngår dem.

Hvis vi foreldre ønsker ungene våre noe godt, så sørger vi for at de ikke havner i den situasjonen som disse nevnte jentene.For det kan forhindres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg synes nesten det verste av det du nevner her er at de sitter påæ med en sjåfør som har drukket. DET hadde jeg slått hardt ned på , tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piate

Ja hvis du vil at ungene dine skal få dårlig rykte,så kan du jo tillate både det ene og det andre :((

Jenter på 14 bør ha kjærester på egen alder,ikke voksne mannfolk som altfor ofte utnytter dem.

Og, som du vet så er det 18-grense på øl og 20 på sprit her i landet.De grensene finnes forde vi skal respektere dem.Jenter som drikker (og spessielt unge jenter som har lett for og bli for full) er et lett bytte for mannfolk som vil utnytte dem.

Disse jentene du nevner representerer ikke gjennomsnittet.Jeg har selv hatt jente på den alderen,og hverken henne eller hennes venninder drikker eller har kjærester på 18-20 år.

Men, de kjenner til noen som har den livsstilen og som er så ung,de har derimot fått det værste ryktet du kan tenke deg(gjentar ikke i ord),og det ryktet tar det laaang tid å bli kvitt.Guttene ser ned på disse jentene,og skikkelige gutter unngår dem.

Hvis vi foreldre ønsker ungene våre noe godt, så sørger vi for at de ikke havner i den situasjonen som disse nevnte jentene.For det kan forhindres.

Men spørsmålet er hvordan forhindrer man dette? Dette er en bygd der de er 15 elever i hver klasse (ikke a,b osv) Skal man sperre jenta inne, skal man tillate litt, hvordan bør man straffe? Det er jo ikke velge og vrake i venner på en slik plass. På større plasser kan man nekte barn å ha noe med noen å gjøre, men det er litt vanskelig når det ikke er alternativer.

Som sagt hun har foreløpig kun drukket 1 øl og dette fortalte hun selv til foreldrene. Jenta er heldigvis slik at hun ikke har samvittighet til å lyve for foreldrene. Det tar max et par timer før sannheten kommer fram.

Foreløpig er jeg ikke så bekymret for henne. Men jeg selv er 25 og husker godt hvordan det var i den alderen (vi var nok 16-17år) Tenker mest på gruppepress. Nå var jeg så heldig at mine venner hadde foreldre som bryr seg og som satte grenser. Men i denne klassen er det helt vanvittig.

Foreldrene til niesa mi og venninna henter og bringer og sitter selvsagt alltid oppe og prater med jenta. Hun må forresten som regel være hjemme kl 24.00. Da blir de hentet av foreldre. Men hvor lenge holder hun ut gruppepresset når de noen av de andre har typer opp til 21 år og drikker hjemmebrent?? Heldigvis går sladderen kjapt slike plasser slik at vi får jo høre dersom hun hadde vært med på noe.

Hva ser en 21 åring i ei på 14????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piate

Ja hvis du vil at ungene dine skal få dårlig rykte,så kan du jo tillate både det ene og det andre :((

Jenter på 14 bør ha kjærester på egen alder,ikke voksne mannfolk som altfor ofte utnytter dem.

Og, som du vet så er det 18-grense på øl og 20 på sprit her i landet.De grensene finnes forde vi skal respektere dem.Jenter som drikker (og spessielt unge jenter som har lett for og bli for full) er et lett bytte for mannfolk som vil utnytte dem.

Disse jentene du nevner representerer ikke gjennomsnittet.Jeg har selv hatt jente på den alderen,og hverken henne eller hennes venninder drikker eller har kjærester på 18-20 år.

Men, de kjenner til noen som har den livsstilen og som er så ung,de har derimot fått det værste ryktet du kan tenke deg(gjentar ikke i ord),og det ryktet tar det laaang tid å bli kvitt.Guttene ser ned på disse jentene,og skikkelige gutter unngår dem.

Hvis vi foreldre ønsker ungene våre noe godt, så sørger vi for at de ikke havner i den situasjonen som disse nevnte jentene.For det kan forhindres.

Du sier dette kan forhindres og det er jo det jeg lurer på. Hvordan kan man forhindre dette på en slik plass?

Høres jo ut som om du har mange gode tips og råd?

Hvor lenge siden var det jenta di var på den alderen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppned

Men spørsmålet er hvordan forhindrer man dette? Dette er en bygd der de er 15 elever i hver klasse (ikke a,b osv) Skal man sperre jenta inne, skal man tillate litt, hvordan bør man straffe? Det er jo ikke velge og vrake i venner på en slik plass. På større plasser kan man nekte barn å ha noe med noen å gjøre, men det er litt vanskelig når det ikke er alternativer.

Som sagt hun har foreløpig kun drukket 1 øl og dette fortalte hun selv til foreldrene. Jenta er heldigvis slik at hun ikke har samvittighet til å lyve for foreldrene. Det tar max et par timer før sannheten kommer fram.

Foreløpig er jeg ikke så bekymret for henne. Men jeg selv er 25 og husker godt hvordan det var i den alderen (vi var nok 16-17år) Tenker mest på gruppepress. Nå var jeg så heldig at mine venner hadde foreldre som bryr seg og som satte grenser. Men i denne klassen er det helt vanvittig.

Foreldrene til niesa mi og venninna henter og bringer og sitter selvsagt alltid oppe og prater med jenta. Hun må forresten som regel være hjemme kl 24.00. Da blir de hentet av foreldre. Men hvor lenge holder hun ut gruppepresset når de noen av de andre har typer opp til 21 år og drikker hjemmebrent?? Heldigvis går sladderen kjapt slike plasser slik at vi får jo høre dersom hun hadde vært med på noe.

Hva ser en 21 åring i ei på 14????

Jeg kunne også godt tenkt meg at mammsy vil dele sin erfaring med oss andre. Selv har jeg to fjortiser på snart 13 og 15 år. De har heldigvis ikke gitt oss slike utfordringer som de som nevnes her, men det kommer vel?

Jeg ser at vi som foreldre kan sette grenser ved å nekte dem å være sammen med gutter som er SÅ mye eldre og ved å ha strenge nok innetider ol. Men samtidig er barna på voksenterskelen og vet å kunne lure seg til kreative løsninger....

Det beste er nok å ha en viss fortrolighet og bevare den gode dialogen - slik at de tør å fortelle oss om det de synes er vanskelig og at de er litt åpne for våre synspunkter. I tillegg må vi voksne ha øyne og ører med oss, og ikke være så naive. Tørre å spørre de ubehagelige spørsmålene.

Jeg må også si at jeg reagerer på at 21 årige menn finner glede i 14 årige jenter, det lukter...... Ungdomsmiljøet er vel ikke så snevert at de ikke kan luke ut en sånn "gammel gris". Og til slutt; promillekjøring er uansett miljø og alder livsfarlig og foreldre må gi hverandre informasjon når slikt skjer - syns jeg. Jeg ville satt stor pris på at andres foreldre "sladret" hvis mine barn hadde sittet på med en promillekjører eller kjørte selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skrulla!

Ja hvis du vil at ungene dine skal få dårlig rykte,så kan du jo tillate både det ene og det andre :((

Jenter på 14 bør ha kjærester på egen alder,ikke voksne mannfolk som altfor ofte utnytter dem.

Og, som du vet så er det 18-grense på øl og 20 på sprit her i landet.De grensene finnes forde vi skal respektere dem.Jenter som drikker (og spessielt unge jenter som har lett for og bli for full) er et lett bytte for mannfolk som vil utnytte dem.

Disse jentene du nevner representerer ikke gjennomsnittet.Jeg har selv hatt jente på den alderen,og hverken henne eller hennes venninder drikker eller har kjærester på 18-20 år.

Men, de kjenner til noen som har den livsstilen og som er så ung,de har derimot fått det værste ryktet du kan tenke deg(gjentar ikke i ord),og det ryktet tar det laaang tid å bli kvitt.Guttene ser ned på disse jentene,og skikkelige gutter unngår dem.

Hvis vi foreldre ønsker ungene våre noe godt, så sørger vi for at de ikke havner i den situasjonen som disse nevnte jentene.For det kan forhindres.

Hei!

Må først få si at jeg er 100% enig med mariafly, men det mammsy skriver er jo tilnærmet bare vås! Dårlig rykte og bla bla.. At 14 åringer drikker i dag er langt i fra uvanlig! Det beste rådet jeg har å gi til foreldre med tenåringer på denne alderen er å være åpne og ikke fordømme noe eller noen... Snakk med hun om alkohol, og hvis hun har lyst til å drikke så gjør hun det uansett lov eller ikke.. Så hvorfor ikke gi henne noe å drikke når hun skal på fest(noen øl eller en flaske svak vin)? Det er bedre at dere vet hva de drikker og hva de gjør enn at de tar f.eks hjemmebrent eller andre altfor sterke ting de kan bli tilbudt...

Hvis de vil ha kjærster som er så mye eldre enn dem som kommer de også til å være sammen med de uansett om dere nekter det.. Så prøv heller å bli kjent med gutten, og se om han kansje er en grei fyr. (det er heller ikke uvanlig at det er en slik aldersforskjell). Og snakk med jenta om sex, vær åpen rundt temaet, og hvis hun absulutt vil ha sex med gutten så hjelp henne med prevansjon! Og det mammsy skrev om rykte og "horete" klær det spytter jeg på! Forkastelig å skrive noe slik.. Hva er forresten "horete" klær? Slike klær du ikke kunne gått i? Typisk sjalusi komentar..grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til skrulla

Hei!

Må først få si at jeg er 100% enig med mariafly, men det mammsy skriver er jo tilnærmet bare vås! Dårlig rykte og bla bla.. At 14 åringer drikker i dag er langt i fra uvanlig! Det beste rådet jeg har å gi til foreldre med tenåringer på denne alderen er å være åpne og ikke fordømme noe eller noen... Snakk med hun om alkohol, og hvis hun har lyst til å drikke så gjør hun det uansett lov eller ikke.. Så hvorfor ikke gi henne noe å drikke når hun skal på fest(noen øl eller en flaske svak vin)? Det er bedre at dere vet hva de drikker og hva de gjør enn at de tar f.eks hjemmebrent eller andre altfor sterke ting de kan bli tilbudt...

Hvis de vil ha kjærster som er så mye eldre enn dem som kommer de også til å være sammen med de uansett om dere nekter det.. Så prøv heller å bli kjent med gutten, og se om han kansje er en grei fyr. (det er heller ikke uvanlig at det er en slik aldersforskjell). Og snakk med jenta om sex, vær åpen rundt temaet, og hvis hun absulutt vil ha sex med gutten så hjelp henne med prevansjon! Og det mammsy skrev om rykte og "horete" klær det spytter jeg på! Forkastelig å skrive noe slik.. Hva er forresten "horete" klær? Slike klær du ikke kunne gått i? Typisk sjalusi komentar..grøss.

Jeg skjønner du bare er en ungdom som er ute etter og provosere.

Og hvem har nevnt "horete klær"?..

Kan ikke se at det står nevnt noe om det i mammsy sitt innlegg!

At dere ungdommer går i utfordrende klær har da ingenting med denne saken å gjøre,det er helt normalt og følge motebildet når en er ung,ingen kan dømme noen utifra klærne.

Ellers synes jeg personlig det er bare vås det du kommer med,og orker derfor ikke og kommentere det heller,det er helt motsatt av mitt syn på saken og av hva jeg har erfart og hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulla!

Jeg skjønner du bare er en ungdom som er ute etter og provosere.

Og hvem har nevnt "horete klær"?..

Kan ikke se at det står nevnt noe om det i mammsy sitt innlegg!

At dere ungdommer går i utfordrende klær har da ingenting med denne saken å gjøre,det er helt normalt og følge motebildet når en er ung,ingen kan dømme noen utifra klærne.

Ellers synes jeg personlig det er bare vås det du kommer med,og orker derfor ikke og kommentere det heller,det er helt motsatt av mitt syn på saken og av hva jeg har erfart og hørt!

Beklager for det med "horete" kledd, det var det piate som skrev... Ellers så er jeg ikke ute etter å provosere, men i forhold till de fleste andre her så husker jeg hvordan det var på den tiden... Det eneste jeg ville frem til var det at man må snakke med barna sine, finne ut hvordan de er og tenker-være åpen! Ikke fordømme hverken det ene eller andre... Dere vet selv hvor sta de kan være og desto mer dere nekter dem ting, desto mer vil de gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulla!

Beklager for det med "horete" kledd, det var det piate som skrev... Ellers så er jeg ikke ute etter å provosere, men i forhold till de fleste andre her så husker jeg hvordan det var på den tiden... Det eneste jeg ville frem til var det at man må snakke med barna sine, finne ut hvordan de er og tenker-være åpen! Ikke fordømme hverken det ene eller andre... Dere vet selv hvor sta de kan være og desto mer dere nekter dem ting, desto mer vil de gjøre det!

en ting til.. titt på innlegget "pust ut.." fra ubekymret mor.. Det er ikke like stor aldersforskjell her men hun får frem et veldig godt poeng på hvordan man kan gå frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg t i l l a t e r slett ikke at min 14-åring drikker. Her i huset vil det ikke bli s e r v e r t alkohol til ungene før de er 18.

Jeg snakker med dem om farene ved alkoholbruk på en så fornuftig måte jeg kan. Forklarer, moraliserer litt og passer på å ikke være fordømmende.

Jeg vil ikke sette himmel og jord i bevegelse om jeg oppdager at de har drukket. Jeg drakk meg beruset første gang da jeg var 15-16, så om de er enda yngre når de prøver seg, ville jeg ikke synes det var så rart. Men jeg regner ikke med at det er noe de kommer til å betro meg.

Jeg er mora deres, ikke venninna deres. Jeg skal passe på dem, oppdra dem - ikke feste sammen med dem før de har lov til å drikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest 17 år !

Hei...

Det er temmlig vanlig at ungdom ned 1 13- 14 års alderen drikker.. Jeg bjynte da jeg var 14 år. Drakk ikke så mye da, men nå den siste tiden har jeg drikke mesten hver helg. Jg og mange andre venenr, jeg bor i en liten bygd og det er et bra miljø.

Vi fester sammen med gutter og jenter frå 14- 27 år..

veninna mi er forresten sammen med en på 27...(ja litt sykt det syns jeg og) men de har det helt topp sammen de, og planlegger og flytte sammen.

mora mi veit vet att jeg drikker.. hu har funne hjemmebrenten min og tatt den..;o( (hu sa jeg skulle levere den t bake og at jeg ikke måtte drikke noe så sterkt)jaja jeg leveret den selfølglig ikke til bake.

Ellers så stoler hu temmlig bra på meg, kan komme hjem når jeg vill på natta, bare det ikke blir neste dag liksom.

Jeg har det veldig greit. hadde mamma nekta meg noe hadde ikke det hjelpt en dritt, jeg hadde gjort som jeg ville. (er litt sta ja) ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...