Gå til innhold

Føler du at du " har funnet din plass på jord" - at dine yrkesvalg var riktige?

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare nei, ingen begrunnelse?

Anonymkode: aebb4...70c

Begrunnelsen var at det var svært mange som var interesserte i vikariatet og at de hadde gode kvalifikasjoner for stillingen. Jeg hadde selv 18 års erfaring innen det jeg søkte. 

Anonymkode: 01b30...e21

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

28

• laban

5

• mariaflyfly

1

• Villanda

1

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke for sent for deg å studere.  Det er heller ikke for sent for deg å starte noe for deg selv.  Aldri for sent.  Hvis du er inne i NAV systemet kan du diskutere slike muligheter med din saksbehandler.

Anonymkode: 11107...d9b

Jeg håper det ikke et for sent. Jeg får melde nav igjen å høre med de. Men problemet mitt er at jeg hadde dialog med de og så bare forsvinner de fra hele dialogen.  De skriver at jeg har jo en halv stilling og dermed så ser de ikke helt behovet for videre oppfølging.... 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper det ikke et for sent. Jeg får melde nav igjen å høre med de. Men problemet mitt er at jeg hadde dialog med de og så bare forsvinner de fra hele dialogen.  De skriver at jeg har jo en halv stilling og dermed så ser de ikke helt behovet for videre oppfølging.... 

Du må tak i dette selv.  NAV kan man aldri stole på.  Den "hjelpen" NAV tilbyr er ofte hinsides all fornuft.  Men, hvis du vil studere så må du vite hva du har å leve av.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må tak i dette selv.  NAV kan man aldri stole på.  Den "hjelpen" NAV tilbyr er ofte hinsides all fornuft.  Men, hvis du vil studere så må du vite hva du har å leve av.

Mange sier at nav er til god hjelp. Men jeg opplever ikke det samme. De er helt passive og viser ingen interesse for å hjelpe. En venninne av meg sier at nav har krav til å hjelpe folk som kun har halv stilling til å få jobbe fulltid med en gang men de viser null interesse for å hjelpe meg. 

Jeg ba om en rådgivningstime og alt de sa var at jeg hadde jo halv stilling så de ser ikke helt behovet som veldig nødvendig nå. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt lei av å ta tak i dette for jeg har forsøkt det meste men får ikke jobb. Men å studere er kanskje en mulighet men føler meg litt gammel til det.  

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt lei av å ta tak i dette for jeg har forsøkt det meste men får ikke jobb. Men å studere er kanskje en mulighet men føler meg litt gammel til det.  

Du er aldri for gammel til å studere.  Sett i gang og realiser dine drømmer:)

Jeg er veldig fornøyd med der jeg havnet i arbeidslivet. :) Begynte på en helt annen utdanning i sin tid, hoppet av etter to år, fikk så praksisplass der jeg jobber nå via Arbeidskontoret (som det het den gangen) og siden har jeg nå vært her. :) Treffer mennesker i alle aldre, alt fra bittesmå som knapt kan gå (det hender jeg får en på fanget innimellom, koselig!) til meget godt voksne som gjerne vil snakke litt om hvor mye bedre alt var før. :) Føler at jeg gjerne vil være en trygg voksen for ungene som besøker oss og jeg har inntrykk av at mange av dem føler at de kjenner meg, de deler i alle fall litt forskjellig med meg og det er veldig koselig.

Nå har jeg to ungdommer i huset selv, den yngste har karakterer til å komme inn på det hun vil og er i ferd med å bestemme seg og søke videre nå. Den eldste slet litt på vgs, men har fått veldig god hjelp fra NAV siden i fjor høst, har praksisplass på et sted han stortrives nå og har planer om å ta programfagene til en studieretning til høsten og gjøre det han har funnet ut at han har lyst til, han får ta vakter der han er nå i tillegg både i sommer og utover høsten så det blir bra. Det varmer mammahjertet! ❤️ 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men å studere er kanskje en mulighet men føler meg litt gammel til det.  

Spørsmålet er om du kan ta noen videreutdanning på nett eller på kveldstid for å utnytte den fritiden du har med deltidsjobb, til noe matnyttig som kan øke sjansene dine til å få en bedre jobb uten å måtte skifte bransje fullstendig og holde på i årevis. Hva trengs for eksempel for å kunne søke jobb på nivået over der du søker nå ("lavt" ledernivå eller på annen måte litt større ansvar enn vanlig ansatt)? Har du spurt sjefen din om det finnes noen kurs eller tilleggsutdanning du kunne ta, for å bli mer attraktiv i faget?

Husk på at hvis noen slutter der du jobber, har du fortrinnsrett hvis det er en større stilling enn den du har.
https://delta.no/dine-rettigheter/arbeidstid/deltid/na-kan-deltidsansatte-kreve-fortrinnsrett-til-deler-av-ledig-stilling   

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke. Hvorfor føler akkurat du at du nok er " på feil hylle".

Har du nye muligheter?

Anonymkode: bdcab...149

Føler meg helt på viddene. 

57 minutter siden, laban skrev:

Spørsmålet er om du kan ta noen videreutdanning på nett eller på kveldstid for å utnytte den fritiden du har med deltidsjobb, til noe matnyttig som kan øke sjansene dine til å få en bedre jobb uten å måtte skifte bransje fullstendig og holde på i årevis. Hva trengs for eksempel for å kunne søke jobb på nivået over der du søker nå ("lavt" ledernivå eller på annen måte litt større ansvar enn vanlig ansatt)? Har du spurt sjefen din om det finnes noen kurs eller tilleggsutdanning du kunne ta, for å bli mer attraktiv i faget?

Husk på at hvis noen slutter der du jobber, har du fortrinnsrett hvis det er en større stilling enn den du har.
https://delta.no/dine-rettigheter/arbeidstid/deltid/na-kan-deltidsansatte-kreve-fortrinnsrett-til-deler-av-ledig-stilling   

Det gjelder sikkert på selve avdelingen. Vi har flere avdelinger i bedriften. Det er nye folk som kommer inn å får ca 100 prosent jobbing men på andre avdelinger der det er litt andre oppgaver. Men Nav ba meg mase på leder om dette, men jeg har gjort det til ingen nytte. 

Nå er jeg ganske lei av å bruke tid på å søke på jobber. Det er bare sløsing av tid. Jeg får jo ikke jobbene uansett. Men jeg bør vel bare fortsette selv om det føles håpløst. 

1 time siden, laban skrev:

Det er viktig å følge sine drømmer.  Hvis det å være der er det mest attraktive og det hun har lyst til, så ja.  Men, hvis hun har lyst å skifte bransje og utdanne seg så er det aldri for sent.

Det er altfor mange pensjonister som angrer på at de ikke tok skrittet fordi de turte ikke.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder sikkert på selve avdelingen. Vi har flere avdelinger i bedriften.

Snakk med fagforeningen, eller få et medlem du kjenner, til å sjekke litt for deg.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nye folk som kommer inn å får ca 100 prosent jobbing men på andre avdelinger der det er litt andre oppgaver.

Blir alle disse lyst ut - og søker du på dem?

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder sikkert på selve avdelingen. Vi har flere avdelinger i bedriften. Det er nye folk som kommer inn å får ca 100 prosent jobbing men på andre avdelinger der det er litt andre oppgaver. Men Nav ba meg mase på leder om dette, men jeg har gjort det til ingen nytte. 

Nå er jeg ganske lei av å bruke tid på å søke på jobber. Det er bare sløsing av tid. Jeg får jo ikke jobbene uansett. Men jeg bør vel bare fortsette selv om det føles håpløst. 

Er du organisert? Vet ikke om det har noe for seg, men kunne jo være verd å undersøke om du på noen måte kunne kreve fortrinnsrett ved nyansettelser.

Endret av Xtra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å følge sine drømmer.  Hvis det å være der er det mest attraktive og det hun har lyst til, så ja.  Men, hvis hun har lyst å skifte bransje og utdanne seg så er det aldri for sent.

Det blir en balansegang mellom drøm og økonomi / trygghet. Jeg har fått inntrykk av at første prioritet er å få økt inntekten, derfor vil jeg ikke gi noe råd som medfører studielån eller økt usikkerhet.  

1 minutt siden, laban skrev:

Tror dessverre ikke hun er organisert engang. Men jeg kan ta feil.

Jeg MENTE organisert, vet ikke helt hvor jeg tok tillitsvalgt fra.... rettet det nå :)

Endret av Xtra
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ellers er jeg godt fornøyd med jobben jeg har. Eneste minus er at den er bare halv. 

Ingen mulighet for å få høyere stilling ?

Anonymkode: aebb4...70c

Jeg valgte omsorgsyrke. Jeg er en omsorgsperson som hadde et ønske om å hjelpe og støtte andre mennesker. Etter mange år i dette yrket med konstant underbemanning og ugunstige arbeidstider, uforutsigbarhet og overveldende ansvar ble det for mye samtidig som man skal ha omsorg for egne barn og ta seg av private utfordringer. Jeg er en omsorgsperson men klarte ikke i omsorgsyrke lenger. Nå er jeg psykisk syk. En tilstand jeg jobber hardt med hver dag for å klare. Jeg skulle ha valgt noe annet for lenge siden. 

Anonymkode: a6654...c7b

Dette er mye har selv har sett også i nærmeste familie opp gjennom årene. De hadde veldig tunge jobber i de perioder de var i jobblivet. Merkelig hvordan situasjon på arbeidsmarked og også boligmarked er mye arvelig betinget selv i såkalt moderne tid. Min historie ble ikke mye forskjellig selv om jeg nådde to grader i det akademiske system. Det hjalp lite fordi fagene var " for bløte" og " for lette" og jeg " passet ikke inn". Selv har jeg tatt de jobbene som bød seg men helsa har satt sine grenser mer og mer. Jeg tror forresten vi mister mye kompetanse i dag som virkelig gjør samfunnet sårbart. Virkelig limet som holder oss sammen. Men de som bestemmer ser visst for seg noe annet hvor bare dere og deres er inkludert og ikke noe B lag. Veldig mange mennesker har virkelig tunge og svært belastende jobber også i dag. Hva når også de " lukes bort" kanskje uten pensjon engang. Hva vet de som styrer og bestemmer om hvordan det er kanskje ikke å ha rettigheter i noe system engang. Alt skal bli til mens vi går. Bare de som bestemmer vet noe om hvordan alt blir.Alt legges til rette for bare den sterkeste rett og bokse ut mot hverandre. Mange føler at mye er blitt annerledes enn forespeilet tror. Man får være glad man lever men ser ikke mye lyst på det bak maska.

Anonymkode: bdcab...149

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...