Gå til innhold

Hva skjedde?


Muninn

Anbefalte innlegg

Som mosjonist var målet mitt 5000 meter i løpet av en halv time. Etter noen måneder klarte jeg det :-) Det var viktig å ta det rolig... Satte meg nytt mål - å klare dette under 25 minutt. Ikke tale om! Perset for to måneder siden med 25.27 og etter det har jeg bare klart 26.30 med sluttpuls på 180 :-(

Løp sist på torsdag 26.30 - da oxo. Jeg begynte å lure på om persen på 25.27 var feilmålt...

Men så i dag - lørdag - kikka jeg på klokka etter 1 km. - 4 min 30 sek! - neste km litt saktere, men jeg klokket til slutt inn 5000 metern på 24.05! 1 minutt og 23 sekund under persen og nesten 2.30 under normalen.

Hva skjedde? Hvorfor denne drastiske nedgangen? Jeg er helt forvirret, men dette var da en skikkelig oppmuntring :-)

Kosthold, søvn etc. er uendret...

(Løper ca. 3 ganger i uken (5km) og en 3km spasertur hver dag med bikkja!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

Muninn!

Hva skjedde? Ja, si det. Det kan ligge til grunn flere årsaksforhold; som manglende kosthold, manglende hvile, manglende økning av treningsmengde. Det er små feil som skiller framgang fra ingen.

Du bør benytte deg av et strukturert opplegg, en systematisk plan som kalkulerer og forteller deg hvordan kroppen svarer på treningen. Tilfeldig trening er vanskelig å holde under oppsikt og umulig å forstå nær noe skjærer seg. Problemstillingen din er forsåvidt typisk for mange av de utøverne som daglig tar kontakt. Ofte kan det være et lite detektivarbeid, men løsningen finnes som oftest. Det kan være verdt å merke seg at slike problem bør tas tak i, da de ofte medfører stagnasjon over lengre tid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Muninn!

Hva skjedde? Ja, si det. Det kan ligge til grunn flere årsaksforhold; som manglende kosthold, manglende hvile, manglende økning av treningsmengde. Det er små feil som skiller framgang fra ingen.

Du bør benytte deg av et strukturert opplegg, en systematisk plan som kalkulerer og forteller deg hvordan kroppen svarer på treningen. Tilfeldig trening er vanskelig å holde under oppsikt og umulig å forstå nær noe skjærer seg. Problemstillingen din er forsåvidt typisk for mange av de utøverne som daglig tar kontakt. Ofte kan det være et lite detektivarbeid, men løsningen finnes som oftest. Det kan være verdt å merke seg at slike problem bør tas tak i, da de ofte medfører stagnasjon over lengre tid.

Med vennlig hilsen

Jeg ser ikke på dette som noe problem... At jeg plutselig får flere minutter *bedre* tid på 5000 meter enn normalt får jeg bare godta - ikke forstå :-)

Skjønner at innlegget mitt var litt forvirrende.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde! Si det. Kanskje heller se på hva som ikke skjedde tidligere.

Det at du fikk en nedgang kan fortelle at noe var galt en periode. At kroppen hadde feil belastning, enten det skyldtes for mye trening, sykdom i kroppen eller for lite trening.

Også faktorer som stress, kosthold, dagsform osv. spiller inn. Noen dager har man guts til å ta i litt ekstra, andre ganger ikke. Hadde det vært konkurranse med tilskuere hver gang eller noen å konkurrere med, ville kanskje resultatene vært annerledes.

Ta forbedringen som et tegn på at du får effekt av treningen, selv om du hadde en liten downperiode på veien til målet!

Keep on !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...