Gå til innhold

Behandling av bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen bipolar lidelse for få uker siden og føler at jeg sliter i forbindelse med dette selv om diagnosen kom som en lettelse og jeg har tilegnet meg kunnskap om den over lengre tid.

Det jeg er veldig usikker på er hva slags oppfølging jeg skal ha. Jeg har snakket med psykiater ved universitetet jeg studerer, og han mente at jeg skulle ta stilling til om jeg ville ta kontakt med en privatpraktiserende terapeut for langvarig psykoterapi, og mente at jeg ikke hadde behov for psykiater siden jeg ville få resepter på orfiril fra almenlege.

Jeg har en del problemer fra oppveksten som har blitt forsterket av depresjonene, men jeg aner ikke om det hjelper å snakke om dette, og jeg føler dessuten at jeg ikke er i stand til det samtidig som behandling med orfiril ikke hjelper mot selvmordstanker og trang til å skade meg selv. Jeg tror ikke jeg vet mitt eget beste, og blir veldig oppgitt over at jeg må ta stilling til min egen behandling på denne måten når jeg ikke har kompetanse til det.

Jeg føler at mine mistanker om at ingenting hjelper er blitt bekreftet. Grunnen til at jeg søkte hjelp var at jeg visste at jeg ikke kunne klare dette alene, og nå er jeg på en måte overlatt til meg selv og medisiner som jeg ikke vet om kommer til å virke optimalt. Jeg har dessuten selvmordsplaner og trenger hjelp for ikke å skade meg selv, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det siden jeg har fortalt om dette uten at det har blitt tatt særlig alvorlig. Jeg er klar over at ting ikke blir bedre dersom jeg gjør noe slikt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe meg selv.

Jeg tror jeg trenger hjelp med en gang, men har fått beskjed om at det er ventelister for psykoterapi, så hva gjør jeg?

Vennlig hilsen Monica

Fine1365379966
Skrevet

Kjære monicas!

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Det viktige er: Selvfølgelig skal du ha psykiater nå i starten!

Det var en merkelig uttalelse denne "Psykiateren" på Unoiv. kom med.

Les NHD's svar 1. mars til Janis (?) ang. medisiner. Det finnes flere enn Orfiril.

(ÆSJ, jeg får ikke retta innlegget lenger enn hit. Webmaster, scrollen funker ikke)

Dessverre kan det være et møysommelig arbeid å finne den rette medisinen. Til dette trenger du en PSYKIATER.

Lykke til!

Det finnes faktisk god behandling , det tar bare så forbaska lang tid å finne fram til den.

Gjest oppned
Skrevet

Kjære monicaz

Jeg har også bipolar sykdom og har slitt med mye av det du skriver om. Og som Fine skriver skal du ha spesialistoppfølging, særlig i starten av den medikamentelle behandlingen. Det er jo flere som trenger å prøve ut flere typer medisiner for å finne det som har effekt. Mange av oss trenger også terapeutisk hjelp, oftes som støtteterapi, men det går jo avogtil litt dypere også.

Din selvdestruktivitet SKAL tas på alvor, men desverre tror behandlingsapparatet at det "bare er ord" - men det er ille nok. Hvis du mener at du trenger hjelp raskt pga. dine selvmordstanker så fortell det i klartekst!

Du har flere medpasienter her på psyk.forum som kan være til hjelp for deg - lykke til!!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror det er lurt å ta en ting av gangen.

Først skal du følges opp av en psykiater inntil du er godt innstilt på medisiner, og en har observert virkningen av disse over noe tid.

Kanskje vil mange av dine plager forsvinne etter noen måneder.

Dersom du ikke har vesentlig bedring etter 1/2 - 1 år, kan du vurdere en psykoterapi. Etter omtrent like lang tid kan fastlegen din gradvis ta over det praktiske rundt medisneringen dersom det da ikke er spesielt vanskelige forhold som tilsier fortastt oppfølging hos spesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...