Gå til innhold

Dose tramadol i kombi med paraset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager dumt spørsmål. Men hvor mye tramadol kan man ta i tillegg til 1000 gram paraset? 

Anonymkode: 4d880...7f5

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager dumt spørsmål. Men hvor mye tramadol kan man ta i tillegg til 1000 gram paraset? 

Det er jo ikke lov å gi konkrete råd om dosering her inne, så du bør sjekke kilder som felleskatalogen.no og interaksjoner.no i stedet. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med 1000 g paracet har ikke litt Tramadol  til eller fra noen betydning.  Tar du 1 g. Paracetamol, kan du ta de uavhengig av hverandre. Liker derfor Tramadol MYE bedre enn Paralgin Forte som behovsmedisin ved smerter  hvis en allerede tar Paracet.

Hvis du derimot bruker medisiner som virker på serotoninsystemet, f.e. SSRIs heter det at man ikke bør ta mer enn 150 mg. Tramadol i døgnet. "Dosetilpasning: Ved kombinert bruk bør lav tramadoldose (fortrinnsvis under 150 mg/d)". Vet ikke om det er aktuelt for deg, men dette er jo forum for psykiatri, så kanskje.. (www.interaksjoner.no)

Anonymkode: d143c...045

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skjønner meg ikke på dette med interaksjoner. 

yellow ledbetter
Skrevet
På 29.3.2019 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg skjønner meg ikke på dette med interaksjoner. 

Det er litt komplisert, ja, men jeg tror jeg har forstått det nå. Du skal som sagt ikke kombinere Tramadol med Ibux eller Voltaren, for eksempel, men å kombinere det med Paracet går greit fordi det er ulike virkestoff og ulike bivirkninger. Paralgin Forte inneholder paracetamol + kodein, så da kan du ikke ta ekstra Paracet ved siden av fordi du får så stor dose paracetamol at det er skadelig. Tramadol kan sammenlignes som å kombinere Ibux eller Votaren med kodein, og derfor kan du ikke ta et av disse preparatene i tillegg. Det er kodein som gjør at sånne medisiner er mer effektive enn vanlig Paracet eller Ibux. Det er forresten ikke alle som har effekt av kodein, ca. 10%, tror jeg. Jeg har en slektning som hadde tatt feil av Paracet-pakka i familiens felles medisinskap og en pakke Paralgin Forte som en annen i familien hadde lagt der, og brukt opp alt sammen uten å merke noe annen virkning enn av vanlig Paracet. Kjørt bil hadde han gjort også. Akkurat den gangen var det vel flaks at han var immun mot kodein, men det er jo kjekt at det funker når en har veldig vondt og ingenting annet hjelper. 

Gjest elina777
Skrevet
1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Det er litt komplisert, ja, men jeg tror jeg har forstått det nå. Du skal som sagt ikke kombinere Tramadol med Ibux eller Voltaren, for eksempel, men å kombinere det med Paracet går greit fordi det er ulike virkestoff og ulike bivirkninger. Paralgin Forte inneholder paracetamol + kodein, så da kan du ikke ta ekstra Paracet ved siden av fordi du får så stor dose paracetamol at det er skadelig. Tramadol kan sammenlignes som å kombinere Ibux eller Votaren med kodein, og derfor kan du ikke ta et av disse preparatene i tillegg. Det er kodein som gjør at sånne medisiner er mer effektive enn vanlig Paracet eller Ibux. Det er forresten ikke alle som har effekt av kodein, ca. 10%, tror jeg. Jeg har en slektning som hadde tatt feil av Paracet-pakka i familiens felles medisinskap og en pakke Paralgin Forte som en annen i familien hadde lagt der, og brukt opp alt sammen uten å merke noe annen virkning enn av vanlig Paracet. Kjørt bil hadde han gjort også. Akkurat den gangen var det vel flaks at han var immun mot kodein, men det er jo kjekt at det funker når en har veldig vondt og ingenting annet hjelper. 

Fastlegen min sier jeg kan bruke Ibux, Paracet og tramadol sammen og ga resept på det.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, det er komplisert. Mer komplisert enn at det kun har med samme virkestoff og bivirkningsprofil å gjøre.

Det stemmer at man ikke skal ta full dose Paralgin Forte i tillegg til Paracet, siden begge inneholder paracetamol. 

Tramadol, Ibux eller Voltaren, og Paracet kan kombineres. Tramadol er ikke som å kombinere Ibux eller Voltaren med kodein  men kodein og Tramadol skal ikke kombineres. Tramadol inneholder ikke kodein, men både virkestoffet i Tramadol og kodein er opeoider. 

Ja, virkningen av kodein er nok litt uforutsigbar, kan ha ulik effekt på ulike individer siden det i seg selv ikke er smertestillende. Kroppen må først omdanne det.

Både Ibux og og Voltaren er nevnt: Også når det gjelder Ibux, og også Voltaren vil jeg tro, skal man tenke seg om eller kanskje helst konferere med lege  før en tar det fast i kombinasjon med en del antidepressiva. Kanskje ikke så lett å tenke seg det. Kan gi økt fare for blødning i mage-/tarmkanalen. Hos friske er risikoen fortsatt liten  men hos noen pasientgrupper, personer som allerede  har økt risiko kan det ha betydning.

(www.felleskatalogen.no, www.interaksjoner.no)

Anonymkode: d143c...045

Skrevet

Hold deg til rådene fra foreskriver, mye rart her.

Skrevet
På 28.3.2019 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Det er likegyldig hvor mye tramadol du tar sammen med 1kg paracet:-)

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Bergogdal skrev:

Det er likegyldig hvor mye tramadol du tar sammen med 1kg paracet:-)

1 gram paraset - ikke 1 kg 😆 

Takk for svarene. De har vært til hjelp for meg. Forstår litt mer.

Skrevet
På 28.3.2019 den 22.40, AnonymBruker skrev:

1000 GRAM? Neppe. Ingen tar 1 kilo paracet i slengen. 1000 mg = 1 gram ja.

• 4 uker senere...
yellow ledbetter
Skrevet

Ikke godt å bli klok på de greiene der. Nå kan jeg plutselig ikke ta Ibux lenger, på grunn av et gastroenteritt som jeg ikke ante at jeg hadde før nå nylig. Ikke at jeg har brukt så mye Ibux før heller, så det er ikke derfor magen min er dårlig, men akkurat nå trenger jeg mer smertestillende enn bare paracet en stund. Jeg har Tramadol her som jeg fikk av legen for å kombinere med Paracet en annen gang jeg var sjuk. Jeg tok bare noen få fordi jeg ikke liker at jeg blir susete i hue av dem. (Det er derfor jeg har brukt Ibux i stedet denne gangen). Men kan jeg ta Tramadol når jeg har gastroenteritt? Det er ikke derfor jeg tar smertestillende altså. Det er en annen del av kroppen som har vondt. Det er forbigående, så jeg er ikke redd for å bli hekta eller noe sånt. Teit at jeg ikke spurte legen om det, så klart, men det er for seint nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...